«بهروز وثوقی» و «داوود رشیدی» در فیلم «کندو» «فریدون گله»/عکس
فریدون گله یکی از کارگردانان مطرح موج نو سینمای ایران بود که بعد از انقلاب نتوانست فیلمی بسازد؛ اما کارهای او در سالهای پیش از انقلاب تاثیرگذار، پیشگویانه و جریانساز بود.

فریدون گله با «زیر پوست شب» بعد از ساخت سه فیلم «شب فرشتگان»، «کافر» و «دشنه» به یکی از مهمترین چهرههای سینمای موج نو ایران تبدیل شد. زیر پوست شب فیلمی تکان دهنده، روانشناسانه و با بارقههای سیاسی بود. «مهر گیاه» اثر بعدی او از تاریخ و زمان خود جلوتر بود و گله به سینمایی با قابهای شاخص و مختص خودش شناخته شد.
او که در جوانی و دوره تحصیلش در آمریکا با کارگردانی همچون «مارتین اسکورسیزی» همکلاس بود، سینمای قصه گو را به خوبی میشناخت و بعد از مهرگیاه، اثر فوقالعاده هوشمندانه «کندو» را ساخت. فیلمی که برای اولین بار داوود رشیدی را راضی کرد تا دل از صحنه تئاتر بکند و به سینما بیاید. فیلمی که رشیدیِ تحصیل کرده سیاست و تئاتر را از اولین حضور در سینما ایران راضی کرد. انتخاب بهروز وثوقی، سوپراستار آن روزهای سینما، در ترکیبی از بازیگران سینما و تئاتر، تلفیقی از سینمای قصه گو و روشنفکرانه را ساخت.
کندو فیلمی پیشگویانه بود، فیلم در سال 1354 نشان داد موجی بلند از حاشیه به سوی متن در حرکت است و میتواند تمام ارزشهای برساخته یک دوره را به زیر بکشد. این فیلم روایت دو زندانی آزاد شدهای است که یکی از آنها بهروز وثوقی است که برای برنده شدن در یک شرط بزرگ ، مسیری را از جنوب شهر تا بالاترین نقطه آن میرود. در این مسیر گله گسل های جامعه آن روزگار را به خوبی نشان می دهد.
