EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۴۸۸۲

نادیده گرفتن رپ؛ تردید یا تاکتیک؟/ موسیقی که و نه مجوز دارد، نه ممنوع است

اگر موسیقی رپ مجاز است، چرا مجوز نمی‌گیرد؟ اگر ممنوع است، چرا پنهانی در رسانه‌ها پخش می‌شود؟ اگر زبان نسل جدید است، چرا نادیده گرفته می‌شود؟ و اگر خطرناک است، چرا سیاستمداران در بزنگاه‌ها از آن بهره می‌برند؟

نادیده گرفتن رپ؛ تردید یا تاکتیک؟/ موسیقی که و نه مجوز دارد، نه ممنوع است

بیش از بیست سال از تولد رپ فارسی می­‌گذرد؛ موسیقی‌ای که از دل نسل‌های نادیده‌ گرفته‌شده برخاست و صدای آنان شد، در پارک­‌ها، کوچه‌ها و استودیوهای زیرزمینی و خاک گرفته­ی پایین شهر ریشه گرفت، مخاطب پیدا کرد، رشد کرد، و حالا به پرمخاطب‌ترین سبک موسیقی دو دهه اخیر، تبدیل شده است.

رپ یکی از زنده‌­ترین موسیقی‌­هاست و ارتباط آرتیست و مخاطب همواره تنگاتنگ است و همین ارتباط نزدیک، یک زبان مشترک ایجاد کرده و در واقع رپر -رپر واقعی نه در شمایل خالتور آن-  از چیزی سخن می­‌گوید که خود تجربه­‌اش کرده و مخاطب نیز چیزی را می­‌شنود که در زندگی خودش جاری است؛ همان زخم‌­ها، همان خوشی­‌ها و همان اعتراض‌ها نسبت به وضعیت موجود، در طیف‌­های گسترده.

رپ فارسی در طول این سال­‌ها همواره رو به پیشرفت بوده اما با این وجود، جایگاه رپ در ایران هنوز نامشخص است و نه مجوز دارد، نه ممنوع است. نه پذیرفته و نه رسماً رد می‌­شود. در طول این سال­‌ها، رپرها آمدند، رفتند، عده‌­ای در خاطرها ماندگار شدند یا دست‌ه­­ای فراموش شدند، برخی مهاجرت کردند، تعدادی دستگیر شدند و جمعی دیگر زیر سایه­‌ی سانسور، دست به خودسانسوری زده‌اند اما معضلات و چالش­‌های این موسیقی در داخل، همچنان به قوت خود باقی است؛ مسئولان دولت­‌های مختلف هنوز در مواجهه با آن دچار سرگیجه هستند و نمی­‌دانند باید با رپ چه کنند و چه رویکردی در پیش بگیرند!

معضل همچنان پای برجاست: چرا رپ فارسی تعیین تکلیف نمی‌­شود؟

اولین واکنش حکومت به صدای رپ در ایران، سانسور بود؛ محتوای اعتراضی، زبان صریح، و فرم متفاوت اجرای آن، با معیارهای رایج و رسمی موسیقی در ایران تضاد داشت، در نتیجه این موسیقی هرگز اجازه‌­ی بروز رسمی پیدا نکرد و رپرها به ناچار به زیرزمین پناه بردند و همین فضا، منجر به شکل­‌گیری جریانی نیرومند در موسیقی شد که امروز نه‌تنها در فضای مجازی بلکه در زندگی روزمره نسل جوان نیز ریشه دوانده است؛ ریشه‌­ای چنان محکم و قوی که به هیچ عنوان امکان حذف آن وجود ندارد.  

رشد بدون مجوز؛ رپی که حذف نشد

دولت‌های مختلف طی این سال‌ها، در مواجهه با موسیقی رپ، رویکردی تقریباً یک‌دست داشته‌اند: حذف یا نادیده گرفتن. اما این دو سیاست، عملاً با شکست مواجه شده‌اند  و رپ فارسی نه تنها از جریان موسیقی حذف نشد و به گوشه نرفت بلکه روز به روز گسترده‌تر شد. رویکرد نادیده گرفتن رپ توسط دولت‌­ها جواب عکس داد و امروز صدای این موسیقی به اندازه‌­­ای بلند است که هیچ پنبه‌­ای در گوش، برای نشنیدن آن کفایت نمی‌­کند.

امروز در شرایطی هستیم که رپ مجوز رسمی برای پخش ندارد، اما قطعات آن در سریال‌ها و برنامه­‌های شبکه نمایش خانگی که از ساترا مجوز می‌گیرند، شنیده می‌شود و همین تناقض، نشانه‌ای واضح از سردرگمی نهادهای فرهنگی و سیاست‌گذاران است.  

رد پای پررنگ رپ در رسانه‌ها، تناقض در اجرا

 سریال‌هایی که در پلتفرم‌های آنلاین منتشر می‌شوند، گاه از رپ به عنوان بخشی از روایت فرهنگی یا سبک زندگی شخصیت‌ها استفاده می‌کنند و حتی این سبک موسیقی در تبلیغات صداوسیما هم شنیده می‌­شود. این در حالی است که بسیاری از همان قطعات موسیقی اگر به صورت مستقل منتشر شوند ممکن است با برخوردهای قضایی مواجه شوند و اگر درخواست مجوز داشته باشند هم که به هیچ عنوان امکان­‌پذیر نیست.

سوال اما اینجاست: چطور موسیقی‌ای که در خیابان و استودیوهای مستقل مجوز ندارد، در محصولات فرهنگی رسمی پخش می‌شود؟

صدای اعتراض، از غرب تا شرق

رپ فقط یک واژه نیست، موسیقی رپ، تنها یک فرم نیست؛ یک زبان است. یک فرهنگ است و یک شیوه بیان که ریشه‌های آن به دهه‌­ی ۷۰ میلادی در آمریکا بازمی‌گردد؛ زمانی که سیاه‌پوستان ساکن مناطق محروم نیویورک، با شعرهای کوبنده و ریتم‌های خیابانی، به تبعیض، فقر، نژادپرستی و خشونت اعتراض کردند.

آرتیست‌­هایی مثل «توپاک»، «بی.آی.جی» یا «امینم»، به این دلیل جهانی شدند که فقط آرتیست و خواننده نبودند، آن­ها نماینده­‌ی نسل و نسل‌­هایی بودند که سال­‌ها نادیده گرفته شدند و رپ، صدای آنان شد.

رپ فارسی؛ زبان نسلی که شنیده نشد

در ایران نیز، رپ به سرعت به زبان نسل دهه ۷۰ و ۸۰ تبدیل شد؛ نسلی که احساس می‌کرد دیده نمی‌شود، شنیده نمی‌شود، و راهی برای بیان ندارد. رپ فارسی به زبان کوچه و خیابان، خشم‌­ها، اعتراض‌­ها و امیدها و آرزوهایی را بیان کرد که برای مخاطبش بسیار آشنا بود و همین آشنایی، رپ را به سرعت در ایران، به موسیقی‌­ای فراگیر بدل کرد و اکنون هم پس از گذشت دو دهه، همچنان بر همین رویه است و برعکس سایر سبک­‌های موسیقی -در ایران- بسیار به روز است و کمتر در دام تکرار افتاده است.

حکومت اما همچنان رپ را یک تهدید می‌بیند نه یک فرصت -به‌ویژه زمانی که پای «رپ اعتراضی» وسط باشد، برخوردها قهری و بازدارنده است. در حالی که رپ تنها در صورتی می‌تواند هویت واقعی‌اش را حفظ کند که بتواند بی‌واسطه حرف بزند.

از بایکوت تا بهره‌برداری سیاسی

یکی از عجیب‌ترین تناقض‌ها در مواجهه حاکمیت با رپ، استفاده ابزاری از این سبک در دوران انتخابات است؛ بارها شاهد بوده‌ایم که برخی سیاستمداران در کنار رپرها ظاهر شده‌اند تا دل نسل جوان را به‌دست بیاورند  اما این نزدیکی، نه تنها به رسمیت شناختن رپ کمکی نکرده، بلکه گاهی به نابودی هنرمندانی منجر شده که بی‌گدار وارد این بازی‌ها شده‌اند.

بالاخره تکلیف رپ چیست؟

در نهایت، به یک سؤال کلیدی برمی‌گردیم: آیا موسیقی رپ در ایران ممنوع است؟ پاسخ مشخصی وجود ندارد؛ نه قانونی آن را مجاز می‌داند، نه رسماً آن را غیرقانونی اعلام کرده‌اند؛ این بلاتکلیفی، آسیب‌زننده‌ترین وضعیت ممکن است؛ نه به نفع هنرمندان است، نه به نفع جامعه، و نه حتی به نفع حاکمیت.

در واقع شاید یکی از روشن‌­ترین پاسخ­‌ها به  این سوال توسط «محمود سالاری»، معاون امور هنری دولت سیزدهم داده شد؛ او در گفتگویی عملاً موسیقی رپ را رد کرده و گفته بود: «اینکه برخی می‌گویند که با رپ کار انقلابی و دینی هم خوانده می‌شود، مانند فرمی ‌می‌ماند که با محتوای خود کاملاً ناسازگار است. این دوستان که می‌گویند رپ را به خدمت می‌گیریم رپ را به خوبی نشناختند. من معتقد نیستم که موسیقی رپ خودی می‌شود. اینکه شعرش را بردایم و دوتا مرگ بر آمریکا و زنده باد انقلاب بگذاریم، معنی آن این نیست که رپ انقلابی می‌شود. این سادگی است که فکر کنیم با عوض کردن شعر رپ می‌توان آن را انقلابی و ملی کرد.»

در واقع سالاری بدون رودربایسی، تکلیف حکومت با رپ را روشن کرد و بر رویکرد با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن، خط بطلان کشید و گفت که «رپ خودی نمی­‌شود»، این عبارت به معنی آن است که هرآنچه خودی نیست، باید حذف شود اما در دولت چهاردهم می­‌بینیم که رپ به بخش‌­هایی ورود کرده که پیش از آن انتظار نمی‌­رفت اما همچنان مسئولان از سخن گفتن درباره‌­ی آن سرباز می‌­زنند و به نظر هم نمی­‌رسد در این خصوص برنامه‌­ای داشته باشند.

رپ فارسی نیازمند یک وضعیت روشن است

اگر موسیقی رپ مجاز است، چرا مجوز نمی‌گیرد؟ اگر ممنوع است، چرا پنهانی در رسانه‌ها پخش می‌شود؟ اگر زبان نسل جدید است، چرا نادیده گرفته می‌شود؟ و اگر خطرناک است، چرا سیاستمداران در بزنگاه‌ها از آن بهره می‌برند؟

رپ، زبانی‌ست که با حذف یا سکوت از بین نمی‌رود. باید بالاخره تکلیفش روشن شود؛ یا به رسمیت شناخته شود، یا ممنوع اعلام شود. این بلاتکلیفی، تنها به رشد تناقض، فساد، سانسور و از همه بدتر، سرکوب صداهایی می‌انجامد که قرار است آینده این کشور را بسازند.

ارسال نظر

آخرین اخبار