EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۳۰۵۸

تلاش برای بقای موسیقی ایرانی

این جشنواره در پرورش ذوق وعلاقه و توجه جوانان به موسیقی بسیار تأثیرگذار بوده و توانسته پس از چند دوره برگزاری به عنوان یک مرجع مهم عمل کند تا جوانان بدانند برای موسیقی که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده، همچنان ارزش واعتباری است.

تلاش برای بقای موسیقی ایرانی
ایران

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:

پرورش ذوق موسیقایی

محمد مقدسی از پیشکسوتان ساز کمانچه و ویلون است و حدود 8 دوره داور جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته است. او درباره تأثیرگذاری این جشنواره در جذب نسل جوان به موسیقی اصیل ایرانی بیان کرد: «این جشنواره در پرورش ذوق وعلاقه و توجه جوانان به موسیقی بسیار تأثیرگذار بوده و توانسته پس از چند دوره برگزاری به عنوان یک مرجع مهم عمل کند تا جوانان بدانند برای موسیقی که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده، همچنان ارزش واعتباری است.» به گفته این هنرمند، «شرکت‌کنندگان جوان دوره‌های قبل مستعدتر و فعالیت هنری بیشتری داشتند و همین امر موجب شده پیشرفت‌های بسیاری دراین زمینه داشته باشند.»

مقدسی در ادامه افزود: «نقطه عطف و قابل توجه جشنواره ملی موسیقی جوان تلاش در بقای موسیقی ایرانی و علاقه جوانان به موسیقی بوده و نکته بسیار مهمی است. البته دراین زمینه خانواده‌ها هم تأثیرگذار بودند و توانسته‌اند با دخالت مستقیم درعلاقه و اشتیاق و پرورش ذوق فکری فرزندانشان و البته در اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی بسیاراثرگذار باشند.» این نوازنده پیشکسوت درباره آثار ارسالی این دوره ازجشنواره اظهارکرد: «امسال نسبت به سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان‌ کمتربود؛ به خصوص در گروه«ج» و فکرمی‌کنم دلیل آن مشغله کاری و زندگی باشد واین موضوع سبب شده گروه «ج» که از استعدادهای خوبی برخوردارند، مانند دیگر گروه‌ها فرصت بیشتری برای پرداختن به موسیقی نداشته باشند. گروه‌های «الف و ب» هم خیلی خوب بودند بویژه در بخش نوازندگی کمانچه که استعدادهای خوبی دیده می‌شد و این نشان از علاقه‌مندی جوانان به موسیقی است.»

او درباره شیوه تدریس مراکز آموزشی مانند دانشگاه، هنرستان و حتی آموزشگاه‌های موسیقی گفت: «نسل امروز بسیار مستعدند و در کنار آن بسیا رتأثیرپذیر. البته براین نظرم اساتید و معلمانی که به هنرجویان موسیقی آموزش می‌دهند (تأکیدم بر ساز و یلون و کمانچه است) چندان متبحر نیستند و حتی ممکن است خود این اساتید نقاط ضعفی هم داشته باشند. بطور مثال در بخش شعرخوانی ضعف‌هایی وجود دارد و این موضوع بی‌ارتباط با نحوه تدریس معلمان نبوده. در بخش ردیف نوازی هم این دیدگاه وجود داشت و از نگاه من ردیف اصلی را نمی‌نواختند و براین عقیده‌ام که ابتدا باید بداهه نوازی هنرجویان قوی‌تر شود تا در ادامه بتوانند کاوشکر خوبی باشند و ردیف‌های مختلف را دنبال کنند. یعنی در سازی مثل ویلون تنها آثار «ابوالحسن صبا» را دنبال نکنند و به شیوه نوازندگی دیگر بزرگان هم توجه داشته باشند و سبک‌های مختلف را ببینند و تجربه کنند تا از مجموع این سبک‌ها، سبک تازه‌ای بیافرینند. البته جای تأسف است که بگویم درحال حاضر از نسل جدید شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم و همچنان دنباله‌رو شیوه اساتید خود هستند.»

مقدسی درادامه درباره پیشنهاد به برگزارکنندگان این جشنواره در بهتر شدن این رویداد ملی گفت: «این موضوع سوز دل من است و سال‌های بسیار دراین باره صحبت کرده‌ام. ما هنرمندان طی این سال‌ها در بحث آموزش جوانان تلاش‌های بسیاری انجام دادیم و با جان و دل کار کردیم و نگران موسیقی سرزمینمان و نسل جوان هستیم. بنابراین وقتی در جشنواره حائز مقام و رتبه‌ای می‌شوند، نباید آنها را به حال خود رها کرد. سؤال من از برگزار‌کنندگان این است که خروجی این جشنواره چه خواهد بود؟ باید ازهنرمندان جوان موسیقی حمایت کرد. ارکستری برای آنها تشکیل داد و یا استفاده هنری درستی از آنها صورت بگیرد. اما متأسفانه با توجه به اینکه بارها این موضوع را با مسئولان صاحب نظر و برگزار‌کنندگان مطرح کرده‌ایم، نتیجه‌ای حاصل نشده است. البته این گلایه‌مندی تنها از سوی هنرمندان نیست، بلکه خود هنرجویان جوان هم نسبت به این مسأله دلخور هستند و براین باورند بعد از اختتامیه هر دوره از این جشنواره به فراموشی سپرده می‌شوند. این جوانان آینده موسیقی کشورمان هستند و بایستی ازکارهای هنری آنها حمایت شود تا تاریخ موسیقی ایرانی و فرهنگ ایران را جلوتر ببرند.»

جشنواره باید نسل جوان را 

نسلی کاوشگر پرورش دهد

مینا افتاده نوازنده پیشکسوت ساز سنتوراز اولین دوره این جشنواره تا به اکنون داور جشنواره ملی موسیقی جوان بوده به غیر از دو دوره. او براین نظراست جشنواره طی این سال‌ها توانسته موفق عمل کند. این هنرمند اظهار کرد: «درسال‌های ابتدایی جشنواره اطلاع‌رسانی کمتر بود و به همین نسبت هم تعداد کمتری در جشنواره شرکت داشتند اما آرام آرام این اطلاع‌رسانی گسترده‌تر شد و جوانان بسیاری مشتاق شرکت دراین جشنواره شدند. ولی نکته قابل توجه این است که هرچه ازشهرهای بزرگتر دورتر می‌شویم و امکانات کمتر می‌شود، شاهد هنرجویان علاقه‌مندتر و موفق‌تری هستیم. البته این یک دیدگاه تقریبی است و در شهرهای بزرگ هم استعدادهای خوبی دیده می‌شود اما این مهم است که این اطلاع‌رسانی به شهرهای دورافتاده هم رسیده است و آنها هم با امکانات محدود خود مشتاقانه در این جشنواره شرکت داشته‌اند.»

«مینا افتاده» نکته قابل توجه این جشنواره را توجه به سازهای موسیقی اقوام ایران عنوان کرد وگفت: «کشور ما در زمینه موسیقی ازفرهنگ بسیارغنی برخوردار است اگرچه در دوره‌های اول کمتر مورد توجه قرارگرفت، اما خوشبختانه در حال حاضر بیشتر به آن بها داده می‌شود و داوطلبین بسیاری مشتاق شرکت در بخش موسیقی اقوام هستند.» به گفته این نوازنده پیشکسوت سنتور؛ شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند حمایت هستند و در روزگاری که موسیقی در چنین وضعیتی است، ضرورت دارد این جوانان جذب شوند. نکته دیگر که جای تأسف دارد این است که در حال حاضر سازهای نسل جوان به سازهای غربی گرایش بسیاری پیدا کرده، بویژه در فضای مجازی. اما با این تفاسیر امسال در گروه «الف» ساز سنتور ۱۶۰ نفر شرکت‌کننده داشت که اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم که انگیزه‌ای باشد و هنرجویان جوان به مراتب بالاتر دست یابند. نکته دیگر اینکه در این چند سالی که از برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گذرد، گروه «ج» به دلیل معیشت و مشکلات زندگی نسبت به گروه «الف» حضور کمتری در جشنواره داشته‌اند. این درحالی است که انتظار ما برتر بودن این گروه است اما احساس می‌کنیم این حمایت وجود ندارد و رها شده‌اند. داور بخش سنتورنوازی جشنواره هجدهم موسیقی جوان درباره شیوه تدریس مراکز آموزشی کشور گفت: «بی‌تردید شرکت‌کنندگان این جشنواره، آموزش موسیقی را زیر نظر اساتید به درستی فراگرفته‌اند، چرا که آگاهند سطح ارزیابی در این رویداد هنری متفاوت با جشنواره‌های دیگر است و رپرتوار این جشنواره همان است که در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و یا آموزشگاه‌ها آموزش داده شده است. البته شیوه تدریس‌ها متفاوت است اما درنهایت هنرجویان از استادانی که بلد این کارهستند راه خود را پیدا خواهند کرد.»

او درباره ایده پردازی نسل جوان و خلاقیت‌های آنان اظهار کرد: «در این دوره از جشنواره حتی در گروه سنی  «الف»  هم بداهه نوازی در نظرگرفته شده بود و این موضوع نسل جوانان را کاوشگر تربیت می‌کند تا در این زمینه در کنار استادان با تجربه پژوهش بیشتری هم داشته باشند و این اتفاق بسیار خوبی است.»

مینا افتاده به برگزار‌کننده این جشنواره پیشنهادی می‌کند؛ «این جشنواره باید هر سال متفاوت‌تر و بهتر از سال آینده باشد و قطعاً دبیر جشنواره دگرگونی‌هایی ایجاد خواهد کرد.»

حمایت از نسل جوان موسیقی

داود گنجه‌ای از استادان پیشکسوت ساز کمانچه و ویلون است و از ابتدای تشکیل این جشنواره همراه با این رویداد هنری بوده است. از ابتدای انقلاب اسلامی تا به اکنون با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، گرایش بسیار خوبی در موسیقی ایران وجود دارد و جوانان بسیاری جذب این هنر شده‌اند. موسیقی هنری است التیام بخش و در این زمینه خانواده‌ها هم بسیار همکاری داشتند.»

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: «جشنواره ملی موسیقی جوان متفاوت با جشنواره‌هایی چون موسیقی فجر است و رویکرد آن آموزش موسیقی درست و اصیل به جوانان است و از همان ابتدای تشکیل آن، کودکان کم سن و سال مشتاق شرکت در جشنواره بودند و با دبیرهای کاربلد و با تجربه هدایت شده است و همچنان تداوم دارد. نکته‌ای که قابل توجه است و جای تأسف دارد این است که تغییر مدیران فرهنگی در پیشرفت و ارتقای این جشنواره توقف ایجاد می‌کند. این درحالی است که هنرمندان و اساتید موسیقی دلسوزانه درکنار این جشنواره قرار گرفته‌اند و انتظار دارند این جشنواره از سوی مسئولان فرهنگی حمایت شود. بطور مثال برگزیدگان این جشنواره بتوانند بدون هیچ آزمونی وارد دانشگاه شده و یا بورسیه شوند یا کمترین انتظار بیمه شدن این هنرمندان است.»

گنجه‌ای بیان کرد: «ما نسلی هستیم که در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آموزش دیدیم و از آنجا به دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها راه پیدا کردیم. بنابراین ضرورت دارد به مراکز آموزشی کشورمان همچون هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها نگاه جدی صورت بگیرد و بودجه‌ خوبی به آن اختصاص پیدا کند. اما نسل امروز به مراتب از نسل ما که به هفتاد سال قبل برمی گردد بسیار بهتر هستند و انگیزه بسیاری دارند. بنابراین حمایت مسئولان فرهنگی یکی از مصادیق پیشرفت هنری کشور است. نکته دیگر اینکه جوایزی که به منتخبان اهدا می‌شود باید افزایش یابد تا جوانان با انگیزه بیشتری در جشنواره شرکت کنند.»

داود گنجه‌ای داور بخش حفظ ردیف درباره پایبندی نسل جوان به ردیف‌های موسیقی ایران گفت: «ازهمان ابتدای انقلاب سختگیری‌های بسیاری در حفظ ردیف وجود داشت. استاد نورعلی خان برومند تأکید داشتند ردیف الفبای موسیقی است و ابتدا باید آن را آموخت و بعد نوآوری کرد. در حال حاضر جوانان اشراف خوبی به ردیف‌های موسیقی دارند اما باید خلاقیت داشته باشند و نوآوری کنند اما متأسفانه ایده پردازی در نسل جوان موسیقی کشورمان بسیار کم است. خواهش من از مدیران فرهنگی کشوراین است که هنر را جدی بگیرند و آن را وارد بازی‌های سیاسی نکنند.»

جوانان رویای دیده شدن دارند

عماد توحیدی از نوازندگان نام‌آشنای دف و سازهای کوبه‌ای است و چهار دوره با جشنواره ملی موسیقی جوان در مقام داوری همکاری داشته است. این هنرمند نگاه مثبتی به این رویداد هنری دارد و براین نظر است: «همه ما به دشواری‌های برگزاری یک جشنواره ملی با این گستردگی و سطح آشنا هستیم. دعوت و همکاری این تعداد داور دارای نام و سبک و تألیف در این جشنواره کار آسانی نیست و باید مقبولیت و اعتبار هنری سنگینی را برای این مشارکت هزینه کرد. البته این اعتبار طی هجده دوره به دست آمده است و خوشبختانه با وسعت مشربی که برگزارکنندگان از خود نشان می‌دهند و با بهره‌گیری از نظرات منتقدان و کارشناسان، هر ساله کیفیت برگزاری این رویداد بزرگ بالاتر می‌رود.»

این آهنگسازدرباره تأثیرگذاری این جشنواره در جذب نسل جوان به موسیقی اصیل ایرانی اظهار کرد: «باید بگویم انتظار موفقیت جشنواره در جذب نسل جوان و کمک به موسیقی ایران و همچنین معرفی ایده‌های نو بدون یاری رساندن نهادهای فرهنگی دیگر شدنی نیست. با این اوصاف هنرجویان بسیاری جذب جشنواره شده‌اند و با توجه به نیاز نسل جوان می‌توان از این جشنواره در ایجاد نشاط اجتماعی و تشویق جوانان به رقابتی پرشور و هیجان بهره‌برداری کرد.»

او درباره فضای آموزشی کشور و شیوه نوازندگی منتخبان شرکت کننده بیان کرد: «امکانات آموزشی موسیقی کشور توزیع عادلانه‌ای ندارد. برخی شرکت کنندگان در فضایی بی‌برخوردار از مدرس توانا، ساز خوب و پشتوانه ذهنی هنری در جشنواره شرکت می‌کنند. در مورد شیوه‌های نواختن شرکت‌کنندگان هم اتفاق خوب آن است که با وجود احترام به تکثر شیوه‌ها و سبک‌های جدی رایج، نوازندگی‌ها از ابتذال عوامانه حاکم بر فضای مجازی عاریست و این نتیجه بسیار خوبیست که فضای جشنواره دارای شأن و شخصیت آکادمیک و دانشگاهی است و نمایش‌های تهوع آور و تظاهرات هنری بی‌مایه پر سروصدا و گوشخراش اینجا خریداری ندارد.»

او در پایان در پیشنهاد به برگزار‌کنندگان این جشنواره گفت: «این جشنواره با امکانات و بودجه و حمایت‌هایی که دارد، در حداکثر بازدهی خود قرار گرفته است. ارائه پیشنهادها و داشتن انتظاراتی افزون، نیازمند ثبات مدیریتی جشنواره و انجمن موسیقی ایران، افزایش بودجه و امکانات، جلب همکاری بسیار جدی نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت میراث فرهنگی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و صدا و سیماست.»

ایمران حیدری از اساتید پیشکسوت موسیقی آذربایجان است. این هنرمند سال‌های بسیاری به تدریس ساز قوپوز مشغول بوده و حدوداً 8 دوره داوری جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته است. ایمران حیدری براین نظراست که اطلاع‌رسانی در این جشنواره یک مقدارضعیف است و بسیاری از هنرجویان جوان در جریان برگزاری این جشنواره قرار نمی‌گیرند.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «از زمان راه‌اندازی این جشنواره تا به اکنون جوانان بسیاری از شهرهای دور و نزدیک شرکت کننده این جشنواره بوده‌اند و حتی حائز مقام و رتبه شدند و توانستند هنر خود را ارتقا بدهند و در بین اهالی هنر محبوبیت به دست آورند. جالب است بدانید یکی از همین هنرجویان که سال‌ها قبل مقام اول را کسب کرده بود، امسال درخواست کارت صلاحیت تدریس را داشت و این اتفاق بسیار خوبی است.»

او درباره تعداد شرکت‌‌کنندگان گروه‌های مختلف (الف، ب وج) گفت: «گروه (الف) علاوه بر میزان شرکت‌کنندگان بیشتر، انگیزه بسیاری برای حضور دارند و این جشنواره در هر شرایطی آنها را ارتقا می‌دهد. گروه (ب) متوسط و گروه (ج) بسیار اسف‌انگیز است. شرکت‌کنندگان گروه (ج) در رده سنی 24 تا 29 سال هستند و اغلب آنها در جامعه ساز می‌نوازند و تا حدودی شناخته شده‌اند و به همین سبب نگرانند که نتوانند مقامی کسب کنند و موقعیتشان در جامعه دچار تزلزل شود. در واقع ترجیحشان محافظه کاری است.»

محمدفاروق درپور خواننده و نوازنده ساز دوتار و از اساتید شرکت‌کننده از منطقه تربت جام است و حدود 7 سالی است که داوری این جشنواره را برعهده دارد. او براین نظر است: «جوانان علاقه‌مندی بسیاری به ساز دوتار دارند بویژه در منطقه تربت جام و تایباد. البته اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار ضعیف است و رسانه‌ها بویژه رسانه‌های محلی بیشتر باید به این موضوع بپردازند. زنده یاد شجریان براین نظر بود موسیقی سنتی ایران برگرفته از موسیقی اقوام ایران است و هرچه به موسیقی محلی بها داده شود، در موسیقی سنتی تأثیر‌گذار خواهد بود. بنابراین ضرورت دارد رسانه‌ها تبلیغات بیشتری دراین زمینه داشته باشند.»

این هنرمند تأکید کرد: «برگزارکنندگان جشنواره حمایت مالی بیشتری از برگزیدگان بویژه در بخش موسیقی اقوام ایران داشته باشند تا جوانان با انگیزه بیشتری درجشنواره شرکت کنند. نکته دیگر محل اسکان شرکت کنندگان استانی است و نیاز است شرایط بهتری برای آنها فراهم شود.»

او در ادامه صحبت‌هایش با گلایه‌مندی از گروه‌های شرکت کننده (ب و ج) گفت: «هنرجویان جوان به بخش آوازی موسیقی خراسان چندان توجه ندارند و در این دوره از جشنواره تنها در بخش (الف) آوازخوانی وجود داشت. این درحالی است که اصالت موسیقی جنوب خراسان برآواز و دوتار بوده است. توصیه ما به جوانان این است که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. تلاش ما انتقال فرهنگ اصیل ایران به آیندگان است اما متأسفانه در بخش آوازخوانی ضعف‌های بسیاری وجود دارد.»

 

برش

هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه «هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» با معرفی برگزیدگان این رویداد هنری، شامگاه شنبه 29 شهریورماه درتالار وحدت برگزار شد؛ میعادگاهی با حضوراهالی موسیقی ومیزبانی ازمیهمانانی متفاوت؛ رنگین کمانی ازکودکان و نوجوانان موسیقی اقوام ایران و درکنارآن خوانندگان و نوازندگانی که هریک آینده موسیقی ایران هستند. کودکانی که از ساعت‌ها قبل از آغاز برنامه همراه با خانواده‌های خود درمحوطه تالار وحدت دور هم جمع آمده بودند. ذوق و هیجان زیبایی در چشمانشان نقش بسته بود و با سازهایی که به دست داشتند و لبخند‌های معصومانه‌ای که تصویرشان را زیباتر کرده بود درکنار پوسترهای جشنواره عکس‌های یادگاری می‌گرفتند و شاد و سرخوش از آزمونی که سربلند از آن بیرون آمده اند. محمد ساروی شرکت کننده بخش آواز است و برای اولین بار در این جشنواره شرکت کرده و توانسته مقام اول این جشنواره را کسب کند. محمد، خاطره خوشی از این جشنواره دارد و می‌گوید:«این جشنواره اشتیاق من را در ادامه این مسیر بیشتر کرده است.»

امیرحسام لعل‌پور ازخراسان دربخش آواز و دوتار شرکت کننده بخش الف بوده و به گفته خودش سه سال متوالی در این جشنواره حضور داشته و توانسته در هر دوره مقام اول را کسب کند. امیرحسام می‌گوید:«این جشنواره ما را عاشق و شیفته موسیقی کرده و موجب شده هم‌سن و سال‌های من در خراسان به ساز دوتارعلاقه‌مند شوند.» او با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره تقاضا دارد این رویداد بزرگ هنری، مسیری هموار برای حضور آنها در جشنواره موسیقی فجر باشد.

محمد وجدانی از استان گلستان در ساز کمانچه نفر نخست این دوره از جشنواره شده است و می‌گوید:«با توجه به اینکه در کشور ما موسیقی چندان مورد توجه نیست اما این جشنواره می‌تواند در پیشرفت موسیقی اصیل ایران بسیار تأثیرگذار باشد.»

سارینا صادقی ازاستان آذربایجان درسازقوپوز نفر نخست این دوره از جشنواره شده و می‌گوید:«جشنواره ملی موسیقی جوان یک رویداد رقابتی و بسیار هیجان‌انگیز است و این حس را در ما ایجاد می‌کند تا شرکت کنیم و طعم برنده شدن را بچشیم.»

دراین مراسم «حمید رضا اردلان» دبیر این دوره از جشنواره با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره در صحبت‌هایش اظهار کرد:«موضوع جشنواره ملی موسیقی جوان، یک آزمون برای شناخت استعدادهای جوان در سه شاخه موسیقی نواحی و مقامی، موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی کلاسیک مغرب‌زمین است. چگونه استعدادهای جوان به فضاهای اجرایی و حرفه‌ای راه یابند و چه ساختاری یا اُرگان‌هایی این ثروت فرهنگی را سامان می‌دهند و حفظ می‌کنند؟ و در نهایت ساختاری که بتواند این هدف را محقق کند، چگونه تأمین می‌شود؟ به نظرم برای پذیرش برگزیدگان جشنواره در دانشگاه‌های هنر و موسیقی لازم است تسهیلاتی فراهم شود. به برگزیدگان مرحله دوم برای حضور در جشنواره کمک‌هزینه پرداخت شود. از بین برگزیدگان جشنواره، گروه‌های موسیقی حتی برای دوره‌های کوتاه‌مدت، شش‌ماهه یا یک‌ساله، تشکیل شود و برای نقاط و نواحی دور که امکان آموزش فنی کم است، برای موسیقیدانان جوان شرایط ارتقا فراهم شود.»

حمایت وزارت فرهنگ از جشنواره موسیقی جوان

«محمدمهدی احمدی» مشاور عالی وزیر فرهنگ، مدیر کل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پایان این مراسم درجملاتی بیان کرد: «آقای اردلان دو موضوع را دراین جلسه مطرح کرد که اولی مربوط به تشکیل دبیرخانه دائمی بود و من حتماً برای تحقق آن تلاش می‌کنم. دومی هم مربوط به مسأله تسهیل در نحوه ورود برگزیدگان جشنواره به حوزه دانشگاه است که بنده قول می‌دهم این موضوع را از طریق وزارت علوم حتماً پیگیری کنم. از مدیران کل استانی می‌خواهم سعی کنند جوانان مستعد منطقه خود را شناسایی کنند چون آینده به عهده اینهاست وما باید در کشف این استعدادها کوشا باشیم.»  مشاور عالی وزیر فرهنگ در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره ایجاد تسهیلات بهتر برای شرکت کنندگان استانی بیان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد توان مالی خود و اعتباراتی که دارد از این جشنواره حمایت خواهد کرد. اما آنچه مهم است بایستی برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا بخش خصوصی علاقه‌مند و با انگیزه را هم به مشارکت بپذیریم تا هم جنبه مردمی جشنواره بیشتر شود و هم کمکی به این حوزه باشد. ان‌شاءالله درجشنواره سال آینده با اینکه وزارت فرهنگ تلاش خواهد کرد شرایط مالی مساعدی ایجاد کند، بی‌تردید از بخش خصوصی هم بهره خواهیم برد تا این خلأ مالی برطرف شود.»

 

ارسال نظر