دیگر دانش آموزان اخراج موقت نمیشوند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از نهایی شدن نسخه اصلاحشده آییننامه اجرایی مدارس خبر داد و با اشاره به دریافت بازخوردهای استانی گفت: در نسخه جدید، اختیارات مدرسه و شوراهای مدرسه افزایش یافته است.
موسی الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تغییرات آییننامه اجرایی مدارس گفت: یکی از مهمترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش نسخه مدرسهای سند تحول بنیادین در کانون مدرسه و برنامه عمل مدیران مدارس در مدرسه برای اداره مدرسه است.
او بیان کرد: نسخه اولیه آیین نامه اجرایی مربوط به سال ۱۳۷۹ است و در آن آییننامه، بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال جمع بندی صورت گرفت که با توجه به اقتضائات روز و شرایط حاکم بر نظام تعلیم و تربیت، آیین نامه اجرایی بازنگری و اصلاح شود. لذا جلسات بسیاری برگزار و نسخه ۱۴۰۰ آن بعد از اصلاحاتی که صورت گرفت، به مدارس ابلاغ شد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه به اذعان خود همکاران در حوزه تعلیم و تربیت، نسخه جدید ابلاغی به مدارس در سال ۱۴۰۰، بسیاری از گرهها و مشکلاتی که مدارس با آن مواجه بودند را باز و کمتر کرد، ادامه داد: در آیین نامه ابلاغی سال ۱۴۰۰، گفته شد این آیین نامه سه سال به صورت آزمایشی اجرا شده و در این سه سال بازخوردهای لازم از حوزههای مختلف دریافت و سپس اقدام به اصلاحات گرفته و نسخه جدید ابلاغ شود.
کفاش با بیان اینکه بازخوردهایی را از استانهای مختلف دریافت کردیم، گفت: مجدداً کارگروهی در دبیرخانه شورای عالی تشکیل و بیش از ۶۴ جلسه برگزار شد تا در نهایت نسخه اصلاح شده آیین نامه اجرایی آماده شده است، ویرایشهای نهایی در حال انجام است و در جلسه شورای عالی مطرح و به تصویب خواهد رسید.
او با بیان اینکه مبنای تدوین آیین نامه اجرایی، سند تحول بنیادین و زیر نظامهای سند تحول بنیادین بود که در بخشهای مختلف آیین نامه به همه این موضوعات پرداخته شد، افزود: بحث مدیریت، راهبری و مدیریت مدرسه، موضوع برنامه درسی، بحث پژوهش، بهداشت، سلامت، فضا، تجهیزات، امور مالی، منابع انسانی و سایر مواردی که مدیر مدرسه با آن سروکار دارد در آیین نامه اجرایی به آن پرداخته شده و احکامی که مدیر مدرسه برای اداره مدرسه به آن نیاز دارد در این آیین نامه گنجانده شده است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سعی شده سیاست کلی مدرسه محوری و تفویض حداکثر اختیارات شوراهای مدرسه و مدیر مدرسه در آیین نامه اجرایی لحاظ شود، ادامه داد: با موانع بسیاری مواجه بودیم چون قوانین بالادستی وجود دارد که سالهاست تصویب شده و کسی به دنبال آن نرفته، بنابراین با نگاه به سند تحول بنیادین حکمی را آوردیم تا گره برای مدیر مدرسه باز و مدرسه را روانتر اداره کند، در نهایت کار را جلو بردیم که در بحث طرح تقویت نظام آموزش و پرورش به آن توجه شده است.