به روز شده در
کد خبر: ۹۸۳
آوش بررسی کرد:

خیمه سنگین «اسنپ» روی بازار / تپسی بزرگترین قربانی انحصار استارتاپی

اسنپ فود با انحصارطلبی اجازه ورود بازیگر جدید به بازار آنلاین غذا را نمی‌دهد.

خیمه سنگین «اسنپ» روی بازار / تپسی بزرگترین قربانی انحصار استارتاپی

به گزارش گروه اقتصادی آوش، در پی دعوای حقوقی پر سر و صدایی که سال گذشته میان اسنپ و تپسی در جریان بود، شورای رقابت با انتشار اطلاعیه‌ای اسنپ را محکوم به جرم ارتکاب رویه ضدرقابتی و همچنین پرداخت جریمه کرد.

در دعوای جدید تپسی شکایتی با محوریت «ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید به بازار» با استفاده از محدود کردن رستوران‌ها به همکاری با سایر پلتفرم‌ها طرح شده است. 

شرکت تپسی مرداد امسال از سوپراپلیکیشن خود رونمایی کرد و از ارائه سرویس در حوزه سفارش آنلاین غذا نام برد. حالا تپسی با گذشت بیش از ۳ ماه از ورود به صنعت سفارش غذای آنلاین اعلام کرده به دلیل مواجهه با «رفتارهای ضد رقابتی و انحصارطلبانه شرکت اسنپ» دچار مشکل شده است.

جریمه‌های سنگین اسنپ برای خروج از قرارداد

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی با ارائه توضیحات بیشتری در مورد این شکایت گفته بود: «وضعیت اقتصادی مسلط اسنپ‌فود و حتی فراتر از آن انحصار خالص آن در بازار سفارش آنلاین غذا، این شرکت را در شرایط ممتازی برای انجام اقدامات ضد رقابتی متعدد اثربخش قرار داده که ما نتایج آن را امروز برای ورود به بازار سفارش آنلاین غذا و جذب رستوران‌ها برای تپسی‌فود می‌بینیم. ما اقدامات‌مان برای جذب رستوران در تهران را از شهریور ماه شروع کرده‌ایم و می‌بینیم که این شرکت نه تنها اقدامات ضد رقابتی سابق خود را که پیش‌تر در شورای رقابت به سبب ارتکاب آن‌ها محکوم شده بوده را در شکلی نوین ادامه داده بلکه به آن شدت بخشیده است.»

به گفته‌ معاون حقوقی تپسی، در رویه جهانی از جمله در اتحادیه اروپا نیز ارائه تخفیف مشروط به همکاری انحصاری از سوی بازیگر دارای موقعیت مسلط رفتار ضد رقابتی قلمداد شده است. در واقع اسنپ‌فود به انعقاد قراردادهای انحصاری بسنده نکرده و برای ایجاد انحصار مطلق، هزینه خروج از قراردادهای انحصاری را نیز برای رستوران‌ها به شدت افزایش داده است و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها تعیین کرده است.

انصاری با اشاره به این موضوع گفت: «در پرونده شرکت چیلیوری علیه اسنپ‌فود در سال ۹۸، شورای رقابت با توجه به این که همکاری رستوران‌ها با شرکت‌های رقیب موجب لغو قرارداد یا جریمه قابل‌توجه از سمت اسنپ‌فود می‌گردید این عمل را مصداقی از محدود کردن معاملات با رقیب (قسمت ۲ بند الف ماده ۴۵) تشخیص داده بود.»

تشویق اسنپ‌فود به قطع همکاری با سایر پلتفرم‌ها

آذر ماه سال ۱۴۰۲ هم علیرضا خدابخش رئیس هیات مدیره «قاصدک رسانه کاسپین» که چند سالی است با استارت‌آپ‌ قاصدک فود در زمینه سفارش اینترنتی غذا در برخی شهرها فعالیت می‌کنند در ارتباط با انحصارطلبی اسنپ‌فود به پیوست گفته بود اسنپ‌فود همچنان رویکردی ضدرقابتی و انحصاری را در پیش گرفته‌ است. وی مدعی شده بود که اسنپ با رویکرد تشویق رستوران‌‌دارها باعث قطع همکاری آنها با سایر پلتفرم‌های آنلاین می‌شوند.

مدیرعامل پلتفرم زودکس قراردادهای ویژه اسنپ‌فود با تامین‌کنندگان را دلیل اصلی از دست دادن تامین‌کنندگان خود در شهرهای مختلف دانست. وی مدعی شد این موضوع باعث شده در شهر شیراز ۲۰۰ تامین‌کننده همکاری خود با زودکس را قطع کنند. از همین رو این مجموعه نیز از اسنپ‌فود شکایت کرده است.

انحصارطلبی در خون اسنپ است

مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی به شدت از اسنپ انتقاد کرده و گفت: «انحصار را باید در ذهن مشتری درست کرد نه با ایجاد محدودیت در عرضه. البته این رویه خاص سرویس غذا نیست؛ انحصارطلبی در خون این مجموعه است. اگر اوضاع تغییر نکند، مردم تا ابد یک انتخاب برای غذا دارند و آن اسنپ است.»

سیدحسینی اظهار امیدواری کرده که رای شورای رقابت می‌تواند پایانی بر رویه‌هایی باشد که به اعتقاد او ضدرقابتی است و رستوران‌ها را به دام انداخته است.

یا ما؛ یا هیچکس!

در سال ۹۶ هم اسنپ‌ اجازه نمی‌داد راننده‌ها هم‌زمان در اسنپ و تپسی کار کنند و کاربران راننده مجبور به همکاری با یکی از اپلیکشن‌ها بودند، اسنپ در ابتدا این موضوع را در پیامی در اپلیکیشن علنی اعلام کرده بود اما بعد از شکایت تپسی پیام از جانب اسنپ حذف شد. اما همچنان رانندگان قادر به همکاری با دو پلتفرم نبودند و این بار نوشته شده بود که با مرکز تماس صحبت کنید و رانندگان دوباره از طریق تماس با کال‌سنتر متوجه می‌شدند که باید تپسی را از گوشی خود پاک کنند.

انحصار طلبی و اجازه ندادن ورود بازیگر جدید به بازار تنها به ضرر یک شرکت خاص نخواهد بود. در بازار رقابتی ارائه دهنده‌ها با هم رقابت می‌کنند و در نهایت سود آن را کاربران می‌برند که می‌توانند مقایسه کنند و خدمات دلخواه خودشان را دریافت کنند. در واقع هیچ بازاری با وجود یک بازیگر رشد نخواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار