دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم
عود با قدمتی چندین هزار ساله از دل ایران باستان یک ساز افتخار آفرین برای وطن ما به شمار میرود.

به گزارش آوش و به نقل از تنسیم، محسن فتاحی، دبیر اجرایی جشنواره، در نشست خبری دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم
به اهمیت برگزاری مستمر این رویداد اشاره کرد و گفت: «سال گذشته سنگ بنای ارزشمندی برای جشنواره گذاشته شد که مسیر امسال را هموارتر کرد. در این دوره علاوه بر بخش رقابتی، بخش غیررقابتی نیز اضافه شده است که از قبل برنامهریزی شده بود.»
او درباره شرایط حضور در بخش غیررقابتی توضیح داد: «در این بخش، گروههای دوئتنوازی میتوانند بدون محدودیت خاصی، مشروط بر حضور حداقل دو ساز ریتمیک، شرکت کنند. ظرفیت شرکتکنندگان حداکثر 10 نفر است، اما در صورت ارزشافزایی، گروههای بزرگتر نیز امکان حضور خواهند داشت.»
فتاحی همچنین از برگزاری نمایشگاهی با حضور عودسازان، نشستهای تخصصی برای بررسی چالشهای این ساز و اجرای ویژه «از موسیقی خزر تا خلیج فارس» با حضور برگزیدگان سال گذشته خبر داد. به گفته او، کمپینی نیز طراحی شده که طی آن، علاقهمندان میتوانند با سازهای خود در قشم حاضر شوند و در فضای جشنواره بنوازند.
وی درباره محل برگزاری جشنواره گفت: «اختتامیه جشنواره از 25 تا 28 فروردین در دو نقطه تاریخی قشم، غار حرا و قلعه پرتغالیها، برگزار خواهد شد و تلاش داریم کل جزیره در آن زمان حال و هوای موسیقی بگیرد.»
نقش جشنواره در دیپلماسی فرهنگی
ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، با اشاره به ثبت جهانی ساز عود به نام ایران و سوریه، تأکید کرد: «عود بخش جدانشدنی از زندگی مردم قشم است و این جشنواره میتواند به توسعه دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی کمک کند.»
وی افزود: «قشم دروازهای تمدنی است که سالها نقش پل ارتباطی فرهنگی میان ایران و کشورهای منطقه را ایفا کرده است. هرچقدر بتوانیم این اشتراکات فرهنگی را توسعه دهیم، در حوزه اقتصاد نیز موفقتر خواهیم بود.»
راموز همچنین از تأسیس دبیرخانه دائمی جشنواره در مکانی متناسب با معماری سنتی خلیج فارس خبر داد.
تحولات بخش رقابتی و بینالمللی جشنواره
کیوان فرزین، عضو هیئت داوران، با اشاره به تغییرات در بخش رقابتی جشنواره اظهار داشت: «سال گذشته در چهار بخش برگزیدگان انتخاب شدند، اما امسال دستهبندیهای سنی تفکیکشدهتری داریم و مرز میان موسیقی نواحی و دستگاهی برداشته شده است.»
مجید ناظمپور، نماینده کمیته بینالملل جشنواره، نیز از اضافه شدن بخش بینالملل در دوره آینده و حضور نوازندگانی از مکاتب مختلف عودنوازی از کشورهای مصر، ترکیه، عراق و شمال آفریقا در این دوره خبر داد.
ناظمپور درباره اهمیت ساز عود گفت: عود با قدمت 5 هزار ساله تنها ساز ایرانی است که بینالمللی شده و امروز یک سمبل از فرهنگ اسلامی است؛ به همین دلیل در بیشتر کشورهای خاورمیانه فستیوال تخصصی عود دارند. ساز عود از سه قرن پیش به دلایل نامعلوم در ایران فراموش میشود. در ابتدای قرن معاصر به همت روحالله خالقی دو نفر مامور میشوند که دو ساز قانون و عود را به ایران برگردانند و بعد از آن بسیاری از اساتید مامور میشوند که این ساز را معرفی کنند، اما هنوز آن گونه که باید در بین خانوادههای ایرانی معرفی نشده است.
او ادامه داد: متاسفانه به دلیل همین غیابِ 300 سالهی عود در موسیقی ایران، اکنون شاهد هستیم که هیچ مکتب نوازندگی که خاص هنرمندان ایران در داخل کشور باشد، وجود ندارد.
بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم با رویکردی گستردهتر و با اضافه شدن بخشهای جدید، در فروردینماه 1403 برگزار خواهد شد. این جشنواره علاوه بر معرفی ظرفیتهای موسیقایی جنوب ایران، فرصتی برای گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با کشورهای منطقه خواهد بود.