به روز شده در
کد خبر: ۱۸۷۴۴

هزینه واقعی تولید یک دستگاه سورن پلاس چقدر است؟+ جدول

از هر سورن پلاس، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به دولت می‌رسد. این پول نه بابت تولید، بلکه در ردیف مالیات، عوارض و بیمه از مصرف کننده اخذ می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم دولت از قیمت نهایی این خودرو، حدود ۱۶ درصد است.

هزینه واقعی تولید یک دستگاه سورن پلاس چقدر است؟+ جدول

با توجه به اطلاعاتی که روی سایت کدال موجود است هزینه واقعی تولید هر دستگاه سورن پلاس به‌مراتب پائین‌تر از قیمت نهایی پرداخت‌شده توسط مصرف‌کننده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که از مجموع ۶۲۸ میلیون تومان قیمت کارخانه‌ای سورن پلاس، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به‌عنوان مالیات، بیمه و عوارض‌های مختلف از سوی دولت و نهادهای عمومی برداشت می‌شود.

100 میلیون تومان ناقابل

بر اساس جدول رسمی قیمت‌گذاری که از سوی شرکت ایران‌خودرو منتشر شده، بهای خالص کارخانه‌ای این خودرو حدود ۵۱۷ میلیون تومان برآورد می‌شود. سایر اجزای قیمت، ترکیبی از مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل‌وانتقال، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و دیگر هزینه‌های دولتی است.

در جدول زیر جزئیات دقیق هزینه‌کرد در قیمت نهایی سورن پلاس آورده شده است.

ردیف عنوان هزینه مبلغ (تومان) سهم از قیمت نهایی (%)
۱ بهای خالص کارخانه ۵۱۷,۷۹۴,۴۴۱ ۸۲.۶٪
۲ مالیات بر ارزش افزوده ۵۲,۶۶۱,۸۱۵ ۸.۴٪
۳ مالیات و عوارض شماره‌گذاری ۲۶,۷۴۴,۶۷۶ ۴.۲٪
۴ مالیات نقل و انتقال ۶,۹۳۹,۱۵۰ ۱.۱٪
۵ عوارض شهرداری ۳,۲۵۸,۲۵۲ ۰.۵٪
۶ مالیات ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ۲,۵۸۹,۹۲۴ ۰.۴٪
۷ خدمات کارت هوشمند و پلاک ۱,۲۳۵,۰۰۰ ۰.۲٪
۸ بیمه شخص ثالث ۶,۵۳۲,۵۵۵ ۱٪
۹ هزینه پست ۲۱۰,۰۰۰ ۰.۰۳٪

جمع مبلغ قابل پرداخت: ۶۲۷,۹۶۵,۸۱۳ تومان

سهم هزینه تولید

درواقع، سهم هزینه‌های تولیدی (قطعات، مونتاژ، طراحی، لجستیک و ...) تنها حدود ۸۲.۵ درصد از قیمت نهایی است. در مقابل، حدود ۱۶ درصد از کل مبلغ به عنوان درآمد مستقیم یا غیرمستقیم به دولت و نهادهای عمومی می‌رسد؛ آن هم بدون اینکه این نهادها در فرآیند تولید نقش مستقیمی داشته باشند.

یک شعبده ایرانی

از منظر تولیدکننده، شرکت ایران‌خودرو با قیمت پایه ۵۱۷ میلیون تومان خودرو را تولید و آماده عرضه می‌کند، اما برای مصرف‌کننده نهایی، این خودرو بدون هیچ افزایش کیفیت یا تجهیزات، بیش از ۱۱۰ میلیون تومان گران‌تر تمام می‌شود. در واقع مصرف کننده صرفا به‌خاطر هزینه‌هایی که قانونا باید پرداخت کند، محصول را گران‌تر می‌خرد.

این ساختار قیمتی نشان می‌دهد چرا قیمت تمام‌شده خودرو در ایران، فاصله زیادی با سطح درآمد مردم دارد. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان، دولت را یکی از ذی‌نفعان اصلی گرانی خودرو می‌دانند. اگرچه همواره خودروسازان بابت کیفیت پایین یا قیمت بالا مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

اما واقعیت این است که بخشی از فشار قیمتی بر مصرف‌کننده، نه از ناحیه تولید، بلکه از محل سیاست‌های مالیاتی و درآمدی دولت ناشی می‌شود. این نسبت سهم دولت در بسیاری از خودروهای دیگر هم تکرار شده و به‌نظر می‌رسد در ساختار فعلی، خود دولت یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان تداوم گرانی خودرو است. حتی اگر در ظاهر مدعی مهار قیمت‌ها باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار