به روز شده در
کد خبر: ۱۵۸۱

پارکینگ خودروسازان همچنان در اختیار دپویی‌ها

بررسی آمار فعالیت خودروسازان همچنین نشان می‌دهد که صرفاً ایران خودرو آمار مربوط به خودروهای ناقص خود را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده» اطلاع رسانی کرده و سایپا و پارس خودرو از ارائه این آمار شانه خالی کردند.

پارکینگ خودروسازان همچنان در اختیار دپویی‌ها

به گزارش سرویس اقتصادی آوش، بررسی فعالیت ۱۰ ماهه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (ارائه شده در کدال) نشان می‌دهد که در این مدت ۷۱۹ هزار و ۳۱ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده اما در مقابل ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه به فروش رفته است. دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به موضوع تجاری‌سازی و طی شدن مراحل قانونی برای فروش این محصولات پس از تولید مربوط می‌شود بر همین اساس نیز ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولیدی در سال‌جاری به فروش نرفته و به نوعی تجاری سازی نشده است که نشان می‌دهد نسبت فروش به تولید خودروسازان ۹۵.۷ درصد بوده است.

در  دی ماه نیز، ۸۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی سواری توسط سه شرکت مذکور تولید شده که از این تعداد ۷۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه فروخته شده، بنابراین صرفاً در این ماه ۱۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه خودروی سواری در دی ماه دپو شده است.

بررسی آمار فعالیت سه خودروساز مذکور همچنین نشان می‌دهد که صرفاً ایران خودرو آمار مربوط به خودروهای ناقص خود را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده» اطلاع رسانی کرده و سایپا و پارس خودرو از ارائه این آمار شانه خالی کرده اند؛ یک خودرو پس از تولید باید مجوزهای لازم را از ارگان‌های مختلف برای شماره‌گذاری و تایید نهایی سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیط‌زیست را دریافت کند تا قابل فروش به مشتریان شود.

نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارک‌شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر یک خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شود، براساس قراردادهای منعقدشده با مشتریان برای خودروسازان مشمول هزینه‌های زیادی می‌شود.  کارشناسان بر این عقیده‌اند که برخی خودروسازان به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری با تولید و دپوی خودرو به بهانه استاندارد درصدد افزایش قیمت در کارخانه هستند؛ همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بدهی بالای خودروسازان به قطعه سازان که حالا به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده دیگر عامل دپوی خودرو در پارکینگ شرکت هاست. در مجموع دپوی خودرو به هر بهانه‌ای که باشد چه شیوه فروش و بدهی و چه گروکشی برای دریافت مجوز افزایش قیمت، نه به نفع تولیدکنندگان از جمله خود خودروسازان و قطعه سازان است نه به نفع بازار و مصرف کنندگان. بنابراین بهتر است متولیان امر به صورت جدی نسبت به روان شدن فرایند عرضه خودروها اقدام کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار