شکایت از زیرمیزی گرفتن پزشکان به جایی نمیرسد!
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رعایت نکردن قیمت تمامشده و پرداخت، موجب افزایش دریافت زیرمیزی در پزشکان شده است، گفت: جامعه پزشکی نمیتواند رایگان کار کند و فتوسنتز کند.
رئیسزاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، در گفتوگو با خبرنگار آوش درباره افزایش دریافت زیرمیزی در میان پزشکان زنان و زایمان اظهار کرد: باید علت را درست کرد تا معلول درست شود.
او علت دریافتهای نامتعارف و خارج از روال پزشکان را تعرفههای نامتعارف و غیرواقعی دانست و افزود: وقتی قیمت تمامشده با تعرفه دستوری هیچ تناسبی ندارد، این عدم تناسب باید به شکلی جبران شود. این اختلاف را بیمه باید جبران کند که نمیکند و منجر به پدیده زیرمیزی میشود.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اقتصاد علم پیچیدهای است و نمیشود با توصیه و سفارش و بگیر و ببند موضوع را حل کرد. راهحل اصلی، واقعی شدن تعرفهها و ایفای نقش درست بیمه است و سازمان نظام پزشکی نیز در صورتی که پرونده مستند و محکمهپسند ارائه شود، طبق قانون برخورد میکند اما با برخورد سازمان نظام پزشکی مشکل به صورت ریشهای حل نمیشود.
رئیسزاده در پاسخ به این سوال که آیا درآمد پزشکان زیرمیزی بگیر از دیگر مشاغل جامعه پایینتر است؟ گفت: اینکه پزشکان نسبت به بقیه مشاغل جامعه دستمزد زیادی میگیرند، حرف کلی است. یک متخصص تغذیه و پزشک زنان و زایمان که تازه فارغالتحصیل شده در مناطق محروم کار میکند دریافتی اش از کارگر ساده هم پایینتر است.
او اضافه کرد: پزشکان بیمارستان دولتی باید براساس تعرفه بیمارستان دولتی کار کنند و تخلف در این زمینه پذیرفته نیست.
او درباره سازوکار رسیدگی به شکایات توضیح داد: هیاتهای انتظامی مانند دادگاه هستند و اگر پروندهای مستند باشد، براساس مستندات رسیدگی میشود. وقتی کسی احضار میشود باید شکایت از او مستند باشد وگرنه امکان اعاده حیثیت وجود دارد.
رئیسزاده گفت: شکایت از زیرمیزی گرفتن پزشکان در بسیاری موارد قابل اثبات نیست و روند شکایت بسیار پیچیده و گاهی غیرممکن است و به طور کلی نیز شکایت و دادگاهی کردن به جایی نمیرسد کمااینکه در این چند سال به نتیجه نرسیده است.
تعرفه پایین و تاخیر در پرداخت بیمهها موجب افزایش زیرمیزی شده است
او با انتقاد از روند تعیین و پرداخت تعرفهها اظهار کرد: نمیشود قیمت همه اقلام ضروری زندگی در سال پنج تا شش بار رسیدگی شود اما تعرفه جامعه پزشکی یک بار در سال اعلام شود و آن هم ۹ ماه بعد پرداخت شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: بیمه تمام مطالبات سال ۱۴۰۴ را حتی یک ریال پرداخت نکرده و افزایش تعرفهای که برای سال ۱۴۰۴ داده شده تاکنون هیچ مبلغی از آن به مطبها پرداخت نشده است.
او با بیان اینکه رعایت نکردن قیمت تمامشده و پرداخت بهموقع، آنارشی ایجاد میکند و در شرایط آنارشی نمیتوان قاعده و قانون گذاشت، گفت: جامعه پزشکی نمیتواند رایگان کار کند و فتوسنتز کند. مشخص است که این وضعیت اختلال ایجاد میکند و موجب افزایش دریافت زیرمیزی میشود.
رئیسزاده گفت: تعرفههای مصوب و ابلاغی بیش از ۴۰ درصد با قیمت تمامشده خدمات فاصله دارد. بیمه باید این فاصله را پر کند اما نهتنها این کار را نمیکند بلکه همان تعرفه دستوری را هم بهموقع پرداخت نمیکند.
رئیس سازمان نظام پزشکی، گفت: پزشکان زیادی هستند که مهارت بالایی دارند و زیرمیزی نیز دریافت نمیکنند ولی مردم اصرار میکنند شخص یا چهره خاصی عمل جراحی را برای آنها انجام دهند. در پزشکی شهرت مساوی با مهارت نیست بنابراین اصرار مردم به جراحی نزد برخی پزشکان بیهوده است. مردم میتوانند به این پزشکان که زیر میزی میگیرند مراجعه نکنند.
۱۱ درصد شکایتها در سازمان نظام پزشکی مربوط به درخواست زیرمیزی است
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ۱۱ درصد پروندههای شکایت در سازمان نظام پزشکی مربوط به درخواستهای غیرمتعارف است. البته به این معنی نیست که آمار دریافت زیرمیزی توسط پزشکان این اندازه است چراکه به دلیل پیچیده و دشوار بودن شکایت، خیلی از افراد این موضوع را پیگیری نمیکنند.
او با بیان اینکه ۸۹ درصد پروندههای شکایت از پزشکان مربوط به قصور پزشکی و برخوردهای نامناسب است، گفت: در بقیه موارد، برخی مربوط به شکایت از درخواستهای نامتعارف پزشکان است.
رئیس زاده افزود: در خصوص قصور پزشکی و برخوردهای نامناسب، پیگیریهای انتظامی و برخوردهای قانونی کافی به عمل میآید و در مورد دریافتهای نامتعارف پزشکان نیز اگرچه پیگیری میشود اما در بیشتر موارد راه اثبات برای شاکی بسیار دشوار و پیچیده است.
او بیان کرد: بیشترین شکایات قصور پزشکی ثبتشده در این سازمان مربوط به اعمال زیبایی از جمله جراحیهای زیبایی، خدمات زیبایی توسط پزشکان عمومی و دندانپزشکی است و در رتبههای بعدی، شکایات مربوط به حوزه زنان و زایمان قرار دارند.