افزایش قیمت بنزین کلید خورد؛ مردم چه میگویند؟
با ابلاغ مصوبه دولت، نرخ سوم بنزین به قیمت ۵۰۰۰ تومان از نیمه آذرماه جاری از طریق اعمال در کارت سوخت جایگاه داران، اجرایی می شود.
روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت:
خبرگزاریها تصویر مصوبه هیات وزیران در این خصوص را منتشر کردهاند که براساس آن نرخ بنزین موجود درکارت سوخت اضطراری جایگاهداران برای مصرف مازادبر ۱۶۰ لیتر سهمیهای از نیمه آذرماه به ۵ هزار تومان افزایش یافته است.
براین اساس،استفاده از بنزین سهمیه اول ( ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی) و دوم (۱۰۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی) تنها با کارت سوخت شخصی امکانپذیر است وشخصی اگر بخواهد مازاد بر این دو سهمیه بنزین بزند باید از کارت جایگاهدار و به قیمت ۵۰۰۰ تومان استفاده نماید.
البته نرخ سوم بنزین ۵۰۰۰ تومانی ثابت نخواهد بود وبراساس مصوبه دولت ،وزارت نفت بهصورت فصلی نرخ سوم بنزین را محاسبه و اعلام میکند. مبنای این محاسبه هم ۱۰ درصد قیمت خرید بنزین از پالایشگاهها خواهدبود.
همچنین براساس تصویبنامه هیاتوزیران سهمیه نرخ اول و دوم خودروهای دولتی(بهجز آمبولانس)،خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خودروهای خارجی وارداتی و خودروهای نوشماره داخلی حذف شده و سهمیهای معادل مجموع سهمیه نرخ اول و دوم(۱۶۰ لیتر) به نرخ ۵۰۰۰ تومان به آنها اختصاص مییابد.
همچنین اشخاص حقیقی که مالک بیشاز یک خودرو سواری شخصی بنزینسوز میباشند،
سهمیه نرخ اول ودوم تنها برای یکی از خودروهای آنها قابل اعمال بوده و سهمیه سایر خودروها به میزان ۱۶۰ لیتر به نرخ ۵۰۰۰ تومان در کارتسوختشان شارژ خواهدشد.
دولت در این راستا شرکت ملی پالایش و پخش مواد نفتی ایران را موظف کرد سامانهای برای انتخاب خودرو برخوردار از سهمیه اول و دوم برای اینگونه افراد تدارک ببیند.
مصوبه دولت همچنین مقرر کرده است سهمیه نرخ دوم (۳۰۰۰ تومانی) بنزین خودروهای دوگانه سوز از ابتدای بهمن ماه سال جاری به نصف کاهش یابد.
دولت تاکید کرده است نرخ اول بنزین (۱۵۰۰ تومان) ونرخ دوم آن(۳۰۰۰ تومان) بدون تغییر باقی خواهد ماند.
اقدام دولت در تعدیل قیمت بنزین درگام نخست به گونهای است که فشار چندانی برخانوادهها و افرادی که مصرف متعارف دارند وارد نمیکند، اما تا حدی جلوی مصارف خارجازحد
و احتمالا قاچاق را میگیرد.
همچنین حذف سهمیه خودروهای دولتی و گران قیمت،گامی به سوی عدالت اجتماعی ارزیابی میشود.
توضیحات سخنگوی دولت
درهمین حال از زمان انتشار خبر اعمال نرخ سوم بنزین، واکنش ها به آن آغاز شد.
در این باره سخنگوی دولت هدف از افزایش قیمت نرخ سوم بنزین را کمک به کاهش گسترده قاچاق و جلوگیری از مصرف غیرهدفمند یارانه سوخت عنوان کرد.
فاطمه مهاجرانی گفت: هیچ تغییری در حوزه بنزین بدون اطلاع قبلی به مردم، اجرا نمیشود.
وی ادامه داد:نرخ بنزین در کارتهای اضطراری حداقل ۱۰ درصد بالاتر از قیمت بنزین آزاد پالایشگاهی محاسبه میشود تا استفاده غیر ضروری از این کارتها محدود شود.طبق آماری که گزارش شده، قریب ۷۰ تا ۸۰ درصد از شهروندان نیازهایشان با همین سهمیهها پوشش داده میشود ولی بیشترین میزان قاچاق از روی همین کارتهای سوخت داخل جایگاه انجام میشود.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه سهمیه بنزین فقط به مالک رسمی خودرو تعلق میگیرد، گفت: خودروهایی که خریداری شدهاند اما انتقال سند در سامانه پلیس انجام نشده است، تنها یک سهمیه پایه دریافت خواهند کرد. وی ادامه داد: سامانهای ویژه برای تسریع در فرآیند انتقال مالکیت ایجاد میشود و در صورت عدم اقدام، سهمیه این خودروها قطع خواهد شد.
به گفته وی در بخش دیگری از مصوبه دولت، وزارت نفت موظف شده است با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش، مشوقهای اقتصادی برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز ارائه کند.
مهاجرانی ادامه داد: این مشوقها شامل وام، تسهیلات و سیاستهای حمایتی است و در راستای کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا اجرا میشود.
سخنگوی دولت تصریح کرد:همچنین طبق این مصوبه، وزارت نفت و وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه موظف هستند ظرف سه ماه سامانهای یکپارچه برای شناسایی کارتهای اضطراری، کارتهای سازمانی و الگوهای مصرف ایجاد کنند تا مصرف غیرشفاف و استفادههای سازمانی خارج از قاعده کنترل شود.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی مکلف شده با هماهنگی شورای عالی امنیت کشور، اطلاعات دقیق مالکیت و وضعیت خودروها را در اختیار وزارت نفت قرار دهد تا مبنای محاسبه سهمیه و کنترل کارتها قرار گیرد.
واکنشهای مردم
بخشی دیگر از واکنشها هم توسط مردم و بیشتر در فضای مجازی صورت گرفت و همانگونه که انتظار می رود، اغلب منفی بود. دراین باره، برخی کاربران با بازنشر فیلم اظهارات رئیسجمهور در سخنرانیهای انتخاباتی، وعدههای او درباره اینکه افزایش قیمت بنزین بدون رضایت مردم انجام نخواهد شد یا قبل از افزایش قیمت بنزین باید خودروی کم مصرف وارد کشور کنیم را یادآوری کردند؛ وعدههایی که به گفته آنان محقق نشده است.
برخی دیگر از شهروندان هم در پستها یا کامنتهای خود درشبکه های اجتماعی از گرانی بیشتر بنزین ابرازنگرانی کرده ونرخ سوم را مقدمه حذف کامل سهمیه های ۱۵۰۰ و۳۰۰۰ تومانی ارزیابی نمودند. به گفته آنان، دولت چهاردهم برخلاف دولت روحانی سیاست تدریجی برای افزایش مدام قیمت بنزین را درپیش گرفته که درنهایت به همان هدف بنزین به قیمت بین المللی منتهی خواهدشد.
برخی دیگر از کاربران هم از احتمال بروز برخی تنشهای اجتماعی وبرخی دیگر از کمبود بنزین در پمپ بنزین ها بخاطر مراجعه احتمالی پرشمار در مهلت یک هفتهای باقیمانده تا اعمال نرخ سوم درنیمه آذرماه، ابراز نگرانی کردند.
در کنار این،برخی دیگر از مردم ابراز امیدواری کرده اند که مقداری ترافیک داخل کلانشهرها تحت تاثیر این تصمیم کم شود.
برخی واکنشها هم مربوط به کارشناسان اقتصادی است که درعین اینکه اثر افزایش قیمت بنزین از طریق تعیین نرخ سوم را دررشد تورم انتظاری موثر دانسته وخواهان جبران آن توسط دولت شدهاند، اما به اثرات آن در کاهش مصرف بنزین وهمچنین اثر محدود آن درکنترل قاچاق اشاره کردهاند. به زعم این کارشناسان، جراحی قیمت بنزین به ناچار باید انجام شود به شرطی که قدرت خرید از دست رفته مردم به واسطه آن با برنامههای دولت جبران شود.