به روز شده در
کد خبر: ۲۱۰۰۷
مدیرعامل و بنیان‌گذار «پیت‌مپ» در گفت‌وگو با آوش:

نیاز به تغییر در ساختار سنتی صنعت معدن

در حالی‌که بیش از ۷۰ درصد داده‌های تولیدشده در معادن ایران به‌دلیل پراکندگی و فقدان استانداردهای لازم بلااستفاده می‌مانند، یک استارتاپ ایرانی توانسته این جای خالی را در صنعت معدن کشور پر کند.

نیاز به تغییر در ساختار سنتی صنعت معدن
گروه اقتصادی آوش

استارتاپ ها با حضور در حوزه معدن و ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش و فناوری، برای معدن‌کاران و صاحبان سرمایه ارزش افزوده بالایی خلق کرده‌اند. فناوری و داده موجب کشف هدفمند ذخایر معدنی می‌شود و از زیان‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

علی رمضانی، مدیرعامل و بنیان‌گذار «پیت‌مپ»  در گفت‌وگو با آوش از نیازی سخن گفت که او و تیمش را به راه‌اندازی این استارتاپ سوق داد.

او می‌گوید: در صنعت معدن اطلاعات متنوعی تولید می‌شود که هر یک در یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش معدن کاربرد دارد؛ از اکتشاف تا استخراج و فرآوری.

لزوم استفاده از تحلیل‌های هوشمند 

مدیرعامل این استارتاپ فعال در حوزه معدن افزود: اما مشکل اینجاست که این داده‌ها اغلب به‌صورت پراکنده و غیراستاندارد در دست کارشناسان مختلف نگهداری می‌شوند و سازمان‌های معدنی معمولا نمی‌توانند از این اطلاعات به شکلی کارآمد برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی و افزایش بهره‌وری استفاده کنند. ما تلاش کردیم این خلا را پر کنیم.

به گفته او این استارتاپ در لایه نخست بستر جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها را در قالبی استاندارد فراهم می‌کند و در لایه بعد تحلیل‌های هوشمند را در اختیار سازمان‌های معدنی قرار می‌دهد.

تغییر در ساختار سنتی صنعت معدن

بنیان‌گذار این استارتاپ تاکید می‌کند محصول آن‌ها تغییری اساسی در شیوه سنتی مدیریت معادن ایجاد کرده است: در روند سنتی داده‌ها بدون ساختار مشخص ثبت می‌شدند و کاربرد آن‌ها برای تصمیم‌سازی بسیار محدود بود. اما ما بستری فراهم کردیم که اطلاعات را در یکپارچگی کامل و در قالب‌های کاربردی در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیمات دقیق‌تر و سریع‌تری بگیرند.

مقاومت در برابر تغییر

این فعال حوزه استارتاپی در ادامه مقاومت مدیران نسبت به تغییر را بزرگ‌ترین مانع در مسیر توسعه استارتاپ توصیف کرد: ما با مقاومت شدیدی از سوی مدیران مواجه بودیم. بسیاری از آن‌ها تمایل ندارند ساختارهای سنتی را کنار بگذارند.

او می‌گوید: این یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما بود و هست، به‌خصوص وقتی با سازمان‌های دولتی کار می‌کنیم. هرچند تجربه‌های مثبتی هم با این نهادها داشته‌ایم، اما عبور از مقاومت اولیه دشوارترین بخش کار است.

دشواری‌های برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی

در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های صادراتی مدیرعامل پیت‌ مپ توضیح داد: تمرکز اصلی ما فعلا روی بازار داخلی است، اما چشم‌انداز حضور در بازارهای بین‌المللی را داریم. البته محدودیت‌هایی مثل تحریم‌ها و دشواری‌های برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی موانعی هستند که باید به‌دقت بررسی شوند. با این حال تا امروز در این زمینه با چالش جدی مواجه نشده‌ایم.

ارسال نظر

آخرین اخبار