به روز شده در
کد خبر: ۱۰۰۶۰
یک کارشناس خودرو مطرح کرد:

رکود عمیق‌تر در بازار خودرو با نهایی‌شدن مذاکرات و اعمال تعرفه بالا

یک کارشناس خودرو با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو و انتظارات مردم برای کاهش قیمت‌ها، نهایی شدن مذاکرات و افزایش تعرفه واردات خودرو را عاملی برای ایجاد رکود بیشتر در بازار خودرو معرفی کرد.

رکود عمیق‌تر در بازار خودرو با نهایی‌شدن مذاکرات و اعمال تعرفه بالا
گروه اقتصادی آوش

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تعرفه‌ها نباید ابزار تامین درآمدهای بودجه‌ای باشد، مخالفت خود با اعمال تعرفه 100 درصدی برای خودرو را اعلام کرده و گفته است اجرای تعرفه صددرصدی فعلا ممکن نیست. مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب لایحه بودجه 1404، این تعرفه سنگین را برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته است و حالا سازمان توسعه تجارت معتقد است اجرای این مصوبه فعلا ممکن نیست و تا تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی آن متوقف خواهد شد.

اما این تعرفه چه تاثیری بر بازار خودرو دارد و چرا مصوب شده است؟ بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفت‌وگو با آوش بیان کرد: پیش‌بینی من این است که در زمان تصویب لایحه بودجه، دولت با توجه به فضای کلی کشور که ممکن بود مذاکرات در آن زمان پیش نرود و به بحران‌هایی بخوریم، در راستای مدیریت ارز تعرفه را بالا برد تا تقاضا برای خودروی خارجی پائین بیاید.

او افزود: هرگونه تغییر در این تعرفه‌ها منوط بر این است که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود. دولت قصد دارد اگر در مذاکرات به توافق برسیم، سیاست دروازه باز و انبساطی را پیش بگیرد و اگر خدای نکرده توافقی صورت نگرفت، مجبوریم به سمت سیستم انقباضی برویم.

صدرایی اضافه کرد: بعد از این توافقات و نهایی شدن آن قاعدتا باید یک تغییر نگرش تعرفه‌ای چه در خودرو و چه کالاهای دیگر داشته باشیم. بعد از انجام توافقات مشخص می‌شود که حالا سمت انبساط می‌رویم یا انقباض.

او گفت: پیش‌بینی دولت این بود که سیستم محافظه کارانه را در پیش بگیرد و فعلا این روش را جلو برود؛ دولت چون نمی‌توانست واردات را ممنوع کند تلاش کرد با کمک بالا بردن تعرفه، تقاضا را برای خودروی خارجی کاهش دهد و در شرایط عدم توافق حداقل ارز کمتری از کشور خارج شود.

این کارشناس خودرو بیان کرد: من معتقدم چنانچه کشور به توافق نهایی رسید و دلواپسی در این رابطه از بین رفت، دولتمردان ما برای رونق و توسعه بازار، نظام تعرفه‌ای را بازنگری کنند تا واردات خودرو و مونتاژ خودروهای خارجی و به‌روز تسهیل شود که این رویکرد، خواسته همه است.

این صاحب‌نظر حوزه خودرو ادامه داد: با زمزمه‌هایی که از بازار به‌گوش می‌رسد و فضای انتظاری که در جامعه ایجاد شده است، بازار خودرو وارد رکود شده زیرا مردم انتظار کاهش قیمت بیشتر خودروهای موجود در بازار را دارند.

صدرایی توضیح داد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، در کنارش مردم انتظار دارند خودروهای جدیدتر و به‌روزتری هم وارد کشور شود. در نتیجه در چنین زمانی اگر تعرفه را بالا ببریم، بازار خودرو و شرکت‌های واردکننده را عملا نابود کرده‌ایم.

او ادامه داد: در فضایی که باید تسهیلات را بیشتر کنیم تا قیمت‌ها ریزش یابد، عکس این عمل می‌کنیم و فضایی را به ضرر وارد کننده و مصرف کننده رقم می‌زنیم. چنین رفتاری می‌تواند بازار را به رکود بیشتری ببرد و این صددرصد خطرناک است.

این کارشناس خودرو گفت: در شرایط فعلی که ما به سمت یک توافق نزدیک می‌شویم و زمزمه‌ها این است که قیمت ارز به لحاظ روانی ریزش می‌یابد، اگر توافق نهایی شود، آثار بیشتر و نمایان‌تری در بازار خواهد داشت. بنابراین اگر تعرفه‌ها بالا برود، به بازار خودرویی که در حال رکود است کمک می‌کنید به سمت رکود بیشتر برود.

ارسال نظر

آخرین اخبار