واکنش فدراسیون کشتی به تنزل درجه داوران بین المللی
عبدالمهدی نصیرزاده در گفتوگو با آوش از دلایل تنزل درجه داوران بین المللی کشتی پرده برداشت.
بر اساس تازهترین فهرست منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی، حدود ۳۵ داور بینالمللی درجه ۲ ایران با تنزل درجه به سطح ۳ منتقل شدهاند و نام نزدیک به ۲۴ داور بینالمللی درجه ۳ نیز بهطور کامل از لیست داوران بینالمللی حذف شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که پیشتر فدراسیون کشتی از توافق اولیه با اتحادیه جهانی برای درنظرگرفتن شرایط خاص کشور خبر داده بود.
در همین خصوص، عبدالمهدی نصیرزاده، نایبرئیس فدراسیون کشتی، در گفتوگو با آوش درباره اقدامات انجامشده از سوی فدراسیون توضیح داد.
نصیرزاده با اشاره به رویکرد کلی فدراسیون کشتی گفت: «سیاست فدراسیون کشتی این است که در همه حوزهها از سرمایههای خود دفاع کند؛ چه داوران، چه مربیان، چه ورزشکاران و بهطور کلی هر کسی که هویت ایرانی دارد و ذینفع کشتی محسوب میشود. بر همین اساس، فدراسیون با ارسال نامهای به اتحادیه جهانی کشتی، از رئیس این فدراسیون درخواست کرد در این موضوع با ما همراهی کند.»
او ادامه داد: «اتحادیه جهانی در این مسیر با ما همراهی کرد و حتی در شرایطی که میتوانست با عدم تنزل درجه داوران درجه یک هم موافقت نکند، این موضوع را پذیرفت. درخواست ما در نامه این بود که با توجه به شرایط بحرانی کشور، تمام داوران ایرانی از تنزل درجه مصون بمانند. از آن مرحله به بعد، تصمیمگیری دیگر در اختیار ما نبود و باید نظر نهایی اتحادیه جهانی اعمال میشد. فدراسیون و کمیته داوران تمام تلاش خود را برای حمایت از داوران بینالمللی انجام دادند.»
نایبرئیس فدراسیون کشتی در ادامه به برخی انتقادها نیز اشاره کرد و گفت: «در عین حال، گلایههایی هم در این زمینه وجود دارد. برخی داوران همکاری لازم را نداشتند، بهموقع در مسابقات حاضر نشدند و حتی تعدادی از آنها طی سه سال اخیر در هیچیک از برنامهها شرکت نکردهاند. طبیعی است داوری که انگیزه ندارد و حتی کمیسیون داوران داخلی هم صلاحیت او را تأیید نمیکند، با تنزل درجه مواجه شود.»
نصیرزاده درباره آخرین اقدامات انجامشده افزود: «با وجود همه این مسائل، در راستای حمایت از داوران، امروز صبح مجدداً نامهای که به تأیید کمیسیون داوران رسیده بود، با نظر آقای دبیر به اتحادیه جهانی کشتی ارسال شد. ما همچنان امیدواریم و در حال پیگیری هستیم تا تمام داوران به درجات قبلی خود بازگردند.»
او در پایان تأکید کرد: «برای داوران ایجاد امید کردهایم اما باید منتظر بمانیم و ببینیم نظر نهایی اتحادیه جهانی کشتی چه خواهد بود. اگر پاسخ مثبتی دریافت نشود، برخی داوران ناچارند مسئولیت کمکاری خود را بپذیرند. شرایط جنگی و بحرانی برای همه داوران یکسان بوده، اما با این حال تعدادی از آنها با هزینه شخصی در کلاسهای کنترل درجه شرکت کردند.»