EN
به روز شده در
کد خبر: ۳۹۷۰۵
یادداشت

برای «مرادی کرمانی» به احترام هشتادویک سال قصه‌گویی

«مرادی کرمانی» از آن نام‌هاست که با کودکی و نوجوانی بسیاری از ما، به خصوص دهه شصتی‌ها گره خورده است؛ «قصه‌های مجید»، قصه‌­ی خیل عظیمی از بچه­‌های دهه شصتی است، با همان شیطنت­‌ها، کنجکاوی­‌ها و تلاش برای رقابت با بزرگترهایی که شاید زندگی را آنگونه که «مجید» می­‌دید، نمی­‌دیدند.

برای «مرادی کرمانی» به احترام هشتادویک سال قصه‌گویی
گروه فرهنگ و هنر آوش

قصه­، بزرگترین دروازه­‌ای است که درک انسان از جهان اطراف خویش را بالا می­‌برد و در این میان قصه­‌گوها، همان کسانی هستند که به جهان فکری ما شکل می­‌دهند و «هوشنگ مرادی کرمانی» الحق که قصه­‌گوی بی‌­نظیری است.

«مرادی کرمانی» از آن نام‌هاست که با کودکی و نوجوانی بسیاری از ما، به خصوص دهه شصتی‌ها گره خورده است؛ «قصه‌های مجید»، قصه‌­ی خیل عظیمی از بچه­‌های دهه شصتی است، با همان شیطنت­‌ها، کنجکاوی­‌ها و تلاش برای رقابت با بزرگترهایی که شاید زندگی را آنگونه که «مجید» می­‌دید، نمی­‌دیدند.

این نویسنده و قصه‌­گوی چیره­‌دست، امروز هشتاد و یک ساله شد و حاصل عمر پار بارش، آثاری است همچون «بچه­‌های قالیبافخانه»، «چکمه»، «مربای شیرین»، «قصه­‌های مجید» و... که هرکدام جهان خود، شیرینی­‌ها و تلخی‌­های مخصوص به خود را دارند.

او که زاده «سیرچ» از توابع بخش شهداد کرمان است و اولین داستانش به نام «کوچه ما خوشبخت‌ها» که در مجله «خوشه» به سردبیری «احمد شاملو» به چاپ رسید، مسیری برایش روشن شد تا بعدها تبدیل به نویسنده‌­ای شود که نامش از ادبیات کودک و نوجوان حذف نشدنی است.

اما «مرادی کرمانی» بر خلاف بسیاری از نویسندگان کودک و نوجوان، تلاش نمی‌کند که از زبان آنان بنویسد، بلکه او همواره کودکی است که به تازگی پا به نوجوانی گذاشته؛ او در قصه­‌هایش پند و اندرز نمی‌­دهد و تلاش نمی‌­کند راه و رسم زندگی را به نوجوانان بیاموزد بلکه به درستی، هرآنچه هست، واقعیت‌­های زندگی، هرچند خوشایند نباشند، هرچند تیره و تار باشند را روی کاغذ می‌آورد؛ نگاه او به مضامین اجتماعی که همواره در آثارش مطرح می­‌شود مخاطب را به خود جذب می­‌کند.

اگر «قصه­‌های مجید» به مذاق هر خواننده‌­ای، از گذشته تا امروز خوش آمده، به این دلیل است که در بطن واقعیت جاری است و از زندگی خود نویسنده و از روزگار پر مشقت نوجوانی «مرادی کرمانی» برآمده. او خود در گفتگویی بیان کرده: «من وارد ادبیات کودک نشده‌ام، بلکه ادبیات کودک در من شکل گرفته‌است. قبل از نوشتن برای کودکان، برای رادیو متن می‌نوشتم. یکی از نوشته‌هایم که خوب هم جواب داد و قرار بود ۱۳ روز طول بکشد، قصه‌های مجید بود که ۴ سال طول کشید. فکر می‌کنم که بازتاب کودکی در من مانده‌است؛ من در کودکی مانده‌ام و هر چه بگذرد، کودکی از ذهنم نمی‌رود. هرکسی‌که کودکی‌اش را ازدست بدهد، جانش را ازدست می‌دهد و می‌میرد.»

مضامین اجتماعی در روایت‌­های «مرادی کرمانی» پررنگ است و این از تجربه‌­ی زیست نویسنده برآمده است. او در داستان­‌هایش به روایت سرنوشت کودکان و نوجوانانی پرداخته که بار حسرت­‌های بزرگ را بر دوش می­‌کشند و این همان زاویه‌­ی دیدی است که قصه­‌های او را در سطح بین‌­المللی نیز خواندنی می­‌کند به گونه‌­ای که «بچه‌­های قالیبافخانه»، به‌دلیل تأثیر عمیق و گسترده‌اش در ادبیات کودکان جهان توانست جایزه «هانس کریستین اندرسن» را در سال ۱۹۸۵ به خود اختصاص دهد.

«مرادی کرمانی» از معدود نویسندگانی است که فیلم‌­هایی که از آثارش اقتباس شده‌­اند متفاوت و شاخص از کار درآمده‌­اند چرا که شاید او بیش از اینکه فیلمنامه‌­نویسی حرفه­­‌ای باشد، یک قصه‌گویی بی­‌همتاست.

ارسال نظر

آخرین اخبار