افزایش استاندارد، قیمت خودرو را افزایش میدهد
یک کارشناس خودرو معتقد است که افزایش استاندارد خودروها از ۸۵ به ۱۲۲ مورد از نظر فنی و ایمنی اقدام مثبتی است اما در شرایط فعلی صنعت خودروسازی که با تحریمها، کمبود قطعه و بحران مالی مواجه است این تصمیم تنها موجب افزایش قیمت خودرو و خروج خودروهای اقتصادی از دسترس مردم خواهد شد.
بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفتوگو با آوش درباره اظهارت رئیس سازمان استاندارد مبنی بر افزایش استانداردهای خودرویی از ۸۵ به ۱۲۲ مورد گفت: افزایش استانداردهای خودرو بهخودیخود اقدام مثبتی است اما باید دید این ارتقا تا چه اندازه روی پلتفرمهای قدیمی فعلی قابل اجراست. بسیاری از خودروهای ما با پلتفرمهای مربوط به چند دهه قبل تولید میشوند و اصلاح آنها از نظر ایمنی و فنی محدود است. ضمن اینکه در شرایط فعلی خودروسازان با مشکلات شدید تأمین قطعه و سرمایه روبهرو هستند.
او ادامه داد: افزایش استانداردها نیاز به قطعات جدید دارد و طبیعتاً هزینه تولید را بالا میبرد. نتیجه این است که خودروهای اقتصادی از دسترس اقشار متوسط و ضعیف خارج میشوند. به نظر من این تصمیم باید تدریجی و در طول سالها اجرا میشد نه یکباره در زمانی که صنعت خودرو در حال فروپاشی است.
صدرایی در پاسخ به این سوال که استانداردهای جدید چه تأثیری بر قیمت تمامشده خودرو و رقابتپذیری صنعت خودروسازی دارد؛ بیان کرد: بدون شک باعث افزایش قیمت خودرو میشود. در شرایطی که اقتصاد کشور پویا نیست و رشد درآمدی وجود ندارد، این افزایش قیمت بازار را دچار رکود بیشتری خواهد کرد. در اقتصاد سالم، بالا رفتن استاندارد با رشد درآمد و افزایش بهرهوری همراه است و بازار میتواند آن را تحمل کند اما در شرایط فعلی، افزایش قیمت تنها به زیان مصرفکننده و کاهش تیراژ تولید منجر میشود.
او تصریح کرد: از نظر رقابتپذیری هم خودروسازان داخلی عملاً رقیب جدی ندارند. خودروهای چینی ارزانقیمت که میتوانستند رقیب باشند، بهتدریج از بازار خارج میشوند. در نتیجه با وجود کیفیت پایین، انحصار داخلی تقویت میشود.
این کارشناس با اشاره به اینکه برخی معتقدند اجرای استانداردهای جدید به نوسازی خطوط تولید و ارتقای فناوری منجر میشود، گفت: این حرف در تئوری درست است اما در عمل شدنی نیست. خودروسازان ما سالهاست زیان انباشته سنگینی دارند و حتی در پرداخت بدهی خود به قطعهسازان هم ناتوان هستند. نوسازی خطوط تولید نیاز به سرمایهگذاری خارجی و همکاری بینالمللی دارد درحالیکه در شرایط فعلی تحریم، هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری یا انتقال پلتفرمهای جدید به ایران نیست.
او اظهار کرد: پلتفرمهای فعلی خودروسازان ایرانی مربوط به یکی دو دهه قبل است. ما هنوز قطعات خودروهای فعلی را با دشواری تأمین میکنیم چه برسد به واردات فناوری ۲۰۲۰ یا بالاتر. نوسازی یک سیستم تولیدی بهمعنای تعویض چند قطعه نیست نیاز به زیرساخت، دانش فنی و سرمایه دارد.
صدرایی براین باور است که نوسازی صنعت خودرو در شرایط فعلی امکانپذیر نیست.
او در پایان بیان کرد: نوسازی زمانی معنا دارد که اقتصاد کشور باز، ارتباطات بینالمللی فعال و سرمایهگذاری خارجی ممکن باشد. در آن زمان میشود انتظار داشت شرکتهای بزرگ جهانی برای سرمایهگذاری مشترک یا انتقال فناوری وارد ایران شوند. اما امروز با شرایط تحریم، بدهی، کمبود انرژی و قطعه صحبت از نوسازی فقط روی کاغذ معنا دارد.