استارت روبوتاکسی در تگزاس؛ جسارت ایلان ماسک یا ریسک خطرناک تسلا؟
روبوتاکسی تسلا قرار است ماه آینده در تگزاس برای جابهجایی مسافران آغاز به کار کند. با وجود وعدههای بلندپروازانه ایلان ماسک، نگرانیهایی درباره ایمنی آن وجود دارد که شاید این پروژه را به شکست بکشاند.

تسلا به رهبری ایلان ماسک قصد دارد ماه آینده یک سرویس آزمایشی روبوتاکسی را در شهر آستین تگزاس راهاندازی کند. حدود ۲۰ خودروی مدل Y مجهز به نرمافزار رانندگی خودکار در خیابانهای این شهر به مسافران خدمات خواهند داد.
طرح روبوتاکسی تسلا در تگزاس
این پروژه بخشی از تلاشهای ماسک برای احیای اعتبار تسلا است. چرا که فروش خودروهای الکتریکی شرکت با رشد سریع رقبا، بهویژه چینیها، کاهش یافته و همچنین واکنشهای سیاسی به مواضع جنجالی ماسک، تاثیر منفی گذاشته است.
شک و تردید درباره ایمنی روبوتاکسی
اما یک مشکل بزرگ وجود دارد: تسلا هنوز نتوانسته ثابت کند فناوری رانندگی خودکارش به اندازه کافی ایمن است. نرمافزارهای «اتوپایلوت» و «رانندگی خودکار کامل» تسلا سابقه حوادث مرگبار داشتهاند و ماسک حاضر نشده اطلاعات دقیق فنی و ایمنی را بهطور شفاف منتشر کند. کارشناسان مستقل از جمله دن اودود که منتقد سرسخت ادعاهای خودران تسلاست، میگویند این سرویس در آستین با شکست روبرو خواهد شد.
آزمایشهای محدود و دادههای ناکافی
نمایش عمومی تسلا از روبوتاکسی در سال گذشته در لسآنجلس، بیشتر شبیه یک نمایشگاه سرگرمی بود تا تست واقعی در محیط شهری پیچیده. علاوه بر این، تسلا برخلاف رقبایی مانند «ویمو» که گزارشهای مفصل و شفاف از عملکرد روبوتاکسی خود منتشر میکنند، اطلاعات قابل اتکایی در مورد میزان ایمنی و عملکرد فناوری خود منتشر نکرده است.
رقابت سخت با ویمو و چالشهای عملی
شرکت ویمو که سالها و میلیاردها دلار صرف توسعه روبوتاکسی کرده، توجه ویژهای به جزئیات کوچک اما مهم خدماتدهی مثل مکانهای مناسب سوار و پیاده کردن مسافر دارد.
تسلا اما تاکنون فقط روی تبلیغات قیمت پایینتر خودروهایش تمرکز کرده و نشان نداده که چگونه میخواهد از پس این چالشهای عملی در خدمات روبوتاکسی بربیاید.