سقوط آزاد فروش تسلا در اروپا؛ ایلان ماسک بازی را به چینیها میبازد؟
فروش خودروهای تسلا در بازارهای کلیدی اروپا مانند آلمان و بریتانیا با سقوطی بیسابقه مواجه شده؛ سقوطی که ترکیبی از بحران سیاسی، رقابت چینیها و تغییر سلیقه مصرفکننده است.

شرکت تسلا، غول خودروسازی الکتریکی آمریکا، سالی پرفراز و نشیب را در ایالات متحده تجربه میکند؛ موضوعی که باعث بلاتکلیفی سرمایهگذاران نسبت به مسیر آینده شرکت شده است. اما آمریکا تنها بازار چالشبرانگیز برای تسلا نیست.
به گزارش رویترز در تاریخ ۶ مه، فروش خودروهای جدید تسلا در بریتانیا و آلمان به پایینترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته سقوط کرده است. بر اساس این گزارش، فروش تسلا در بریتانیا نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد و در آلمان ۴۶ درصد کاهش یافته، در حالی که تقاضا برای خودروهای برقی در هر دو کشور روند افزایشی داشته است.
در اوایل سال جاری، روزنامه گاردین گزارش داد که فروش خودروهای برقی در بریتانیا با توجه به قوانینی که خودروسازان را ملزم به فروش بیشتر این نوع خودروها بهمنظور کاهش انتشار دیاکسیدکربن میکند، افزایش یافته و در سال ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی رسیده است.
رشد چشمگیر فروش تسلا در اروپا، تا همین اواخر، حاصل تلاش جهانی برای سبزتر کردن صنعت خودرو بود. اما حالا که بازار آمریکا در حال چرخش از تسلا و مدیرعامل خاص آن، ایلان ماسک، است، این سؤال مطرح میشود که آیا اروپا نیز همین مسیر را در پیش گرفته است؟
به گفته رویترز، فروش تسلا در چندین بازار دیگر اروپایی نیز به پایینترین سطح در چند سال اخیر رسیده است؛ از جمله در سوئد با کاهش ۸۰ درصدی و در هلند با افت ۷۴ درصدی، حتی با وجود عرضه مدل Y بازطراحیشده.
دلایل احتمالی کاهش فروش تسلا در اروپا متنوع است. بیزنس اینسایدر در گزارشی به تاریخ ۵ مه نوشت: «این کاهش ممکن است تا حدی ناشی از تنشهای سیاسی مرتبط با نقش بحثبرانگیز ایلان ماسک در دولت ترامپ و حمایتهای او از احزاب راستگرای اروپا باشد.» این گزارش به ظهور جنبشی به نام «حمله به تسلا» اشاره میکند که در واکنش به نقش سیاسی ماسک و اظهاراتش درباره سیاست اروپا شکل گرفته است.
نارضایتی عمومی نسبت به اقدامات ماسک و دولت فعلی آمریکا بهخوبی مستندسازی شده است. اما جنبههای سیاسی تنها نیمی از ماجراست. موفقیت اولیه تسلا در بازارهای اروپایی قابلانکار نیست، اما این شرکت حالا تنها بازیگر میدان نیست.
طبق دادههای سایت آماری استاتیستا، در سال ۲۰۲۳، شش برند از ۱۰ برند پرفروش خودروهای برقی جهان چینی بودند. تسلط فزاینده برندهای چینی نظیر BYD، MG، Xpeng و Nio در بازار جهانی بهطور روزافزون در حال تثبیت است. سرمایهگذاران نامداری چون وارن بافت و چارلی مانگر نیز از BYD تمجید کرده و در سال ۲۰۰۸ سرمایهگذاری قابلتوجهی روی این شرکت انجام دادند.
آیا کاهش فروش تسلا نشانهای از تغییر فاز بازار جهانی خودروهای برقی است؟ اروپا، بهنظر میرسد، پاسخ این سؤال را با اقدامات خود داده است.