به گفته مدیر دفتر موافقتنامههای تجاری و سازمانهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت، شاهد رشد ۲۲ درصدی در تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا بودهایم و واردات از مجموعه این اتحادیه ۳۳ درصد رشد داشته است.
به گفته مدیر دفتر موافقتنامههای تجاری و سازمانهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت، شاهد رشد ۲۲ درصدی در تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا بودهایم و واردات از مجموعه این اتحادیه ۳۳ درصد رشد داشته است.
ابلاغیه جدید گمرک ایران درباره نحوه اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازوکاری تازه برای مدیریت واردات کالاهای اساسی از مسیر اوراسیاست.
در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا در آستانه موضوعاتی از جمله گسترش همکاریهای صنعتی، حملونقل و ترانزیت، توسعه راهگذرهای منطقهای و بهرهگیری بیشتر از ظرفیت بازار کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت.
معاون اول رئیسجمهور در جلسه هیات امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خواستار اصلاح الگوی کشت، افزایش بهرهوری، ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و تولید با هدف صادرات به منطقه شد.
بررسیها نشان داد که پس از اجرای تجارت آزاد از ۲۵ اردیبهشتماه، صادرات ایران به منطقه اوراسیا حدود ۱۶ درصد افزایش یافته و همین موضوع مانع از بروز افت شدید در تراز تجاری کشور شده است.
طبق صحبت های وزیر صمت ، ۸۷ درصد کالاها امکان ورود به بازار اوراسیا را دارند. این موضوع نشاندهنده تحقق رشد ۲۲ درصدی تجارت اوراسیا است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان با بیان اینکه مشکلی در تجارت میان دو کشور نداریم، گفت: تغییرات در ارزش تجارت میان دو کشور به دلیل قیمت و ارزش دلاری است وگرنه روابط ترانزیتی و تجاری طبق روال همیشگی ادامه دارد.