EN
به روز شده در
کد خبر: ۶۰۸۶۸
عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آوش:

پزشکیان بابت فراخواندن وزرا به مجلس گله‌مند است/ مطرح کردن نام افراد از تریبون مجلس عین بی‌تقوایی است

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور گله‌ای داشت مبنی بر این که چرا این‌قدر وزرا را به مجلس می‌کشانید و وقت‌شان را می‌گیرید؟ رئیس‌جمهور درست می‌گوید تعداد پرسش‌ها از وزرا بسیار زیاد شده و یک طیف خاص به آن دامن می‌زنند؛ این سخن ایشان درست است.

پزشکیان بابت فراخواندن وزرا به مجلس گله‌مند است/ مطرح کردن نام افراد از تریبون مجلس عین بی‌تقوایی است

از بگومگوی برخی نمایندگان با مسعود پزشکیان تا تغییرات اساسی لوایح دولت توسط نمایندگان محورهای گفت‌وگوی تفصیلی آوش با احمد فاطمی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی است. او در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که اگرچه نمایندگان حق دارند درباره لوایح دولت پیشنهادات خود را ارائه دهند اما تغییرات نباید به اندازه‌ای باشد که دولت را از اهدافش در راستای ارائه لایحه دور کند.

در ادامه گفت‌وگوی آوش با احمد فاطمی، نماینده مردم بابل و عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، را می‌خوانید:

*به تازگی رئیس‌جمهور به مجلس آمده بود، در جلسه غیرعلنی با نمایندگان درباره چه مواردی بحث شد؟

آقای رئیس‌جمهور فرد خاصی است و اصلاً اهل رعایت پروتکل‌ها نیست؛ بسیار صمیمی و بی‌پرده صحبت می‌کند. در مجلس هم زمانی که ایشان آمد و قبل از اینکه سخنرانی کند، نماینده‌ها پیش او می‌رفتند و صحبت می‌کردند. من نیز دو، سه نکته داشتم و گفتم. یکی بحث بودجه بود؛ می‌دانید که امسال بر اساس مصوبه مجلس فقط جداول در لایحه بودجه وجود دارد و احکام نداریم. ما از آقای پزشکیان خواستیم اولاً بودجه را با شفافیت کامل از درآمدها و هزینه‌ها ارائه ثانیاً بودجه را عملیاتی ارائه کند و ثالثاً تلاش شود تا با واقعی کردن درآمدها، کسری بودجه کاهش یابد تا ما کمترین کسری بودجه را در بودجه سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. بنده عضو کمیسیون تلفیق هستم، لازم بود این موارد را با رئیس‌جمهور و آقای پورمحمدی مطرح کنیم تا ان‌شاءالله شاهد تنظیم بودجه‌ای مناسب باشیم.

موارد دیگری هم وجود دارد. مشکلات در این کشور زیاد است. ما محدودیت منابع مالی داریم. پزشکیان همیشه این نکته را مطرح می‌کند که درست است پول نداریم اما اراده قوی داریم و این اراده‌ها می‌تواند با تدبیر، مدیریت و کار کارشناسانه ما را به جنگ مشکلات ببرد. مهم معیشت و سفره مردم است، مردم مطالباتی دارند و گله‌مند هستند. درست است که بخشی از این مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ماست اما بخشی نیز ناشی از ناکارآمدی‌ها و بی‌عرضگی‌های مدیریتی است.

پزشکیان بابت کشیدن وزرا به مجلس گله‌مند است

بارها بیان کرده‌ایم و به رئیس‌جمهور نیز گفتیم که ما بدون تردید از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهیم کرد. رئیس‌جمهور گله‌ای داشت مبنی بر این که چرا این‌قدر وزرا را به مجلس می‌کشانید و وقت‌شان را می‌گیرید؟ رئیس‌جمهور درست می‌گوید تعداد پرسش‌ها از وزرا بسیار زیاد شده و یک طیف خاص به آن دامن می‌زنند؛ این سخن ایشان درست است. اما وزرا باید بدانند ابزارهای نظارتی مجلس قوی و محکم است و ارتباطی به جریان‌های سیاسی ندارد. باید از حداقل این موارد استفاده کنیم تا فرصت دهیم وزرا به کارهای اصلی خود بپردازند. هرچند برخی از وزرا از نظر ما نمره قبولی نگرفته‌اند. به نظر من باید استیضاحشان مطرح و اعلام وصول شود و ما بتوانیم استدلال‌ها و پاسخ این عزیزان را بشنویم و تصمیم بگیریم. ممکن است پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشند اما فعلاً برآیند این است که دو، سه نفر از وزرا عملکرد مثبت نداشته‌اند، یعنی نمره قبولی ندارند. دیدگاه من این است و بدون تردید استیضاح آنها باید اعلام وصول شود.

مطرح کردن نام افراد از تریبون مجلس عین بی‌تقوایی است

* سؤال من از این جهت مطرح شد که برخی نمایندگان و جریان‌ها علیه اطرافیان دولت مواردی را مطرح کردند که حاشیه‌ساز شده است، آیا آقای رئیس‌جمهور به این موارد نیز ورود کرد؟

آن‌جا بگومگوهایی صورت گرفت. در مجلس اقلیتی هستند تحت‌عنوان یک جبهه خاص که نمی‌خواهم نام ببرم. اینها تندروی کرده و سخنان نسنجیده بیان می‌کنند. تریبون مجلس حق‌الناس است؛ وقت مردم را می‌گیرند و فقط برای جمع‌آوری دنبال‌کننده سخنانی می‌گویند. برخی از این عزیزان صادق هستند و ما سخنان صادقانه را می‌پذیریم اما باید یادمان باشد تریبون مجلس باید صدای آرامش، انسجام و وفاق باشد. برخی اشخاص حداقلِ اخلاق را رعایت نمی‌کنند و بی‌مهابا نام افراد را مطرح می‌کنند. این عین بی‌تقوایی است. مردم نیز شاهد هستند. البته اکثریت قاطع مجلس، براساس عقلانیت و خرد جمعی اقدام می‌کند و واقعاً صدا، صدای اکثریت امیدآفرین است.

گفتگو با احمد فاطمی

اقلیتی در مجلس هستند، در همه مجالس هم بودند، که هر از چندگاهی تندروی می‌کنند، حرف‌هایی خارج از آداب می‌زنند و به بعضی از افراد اتهاماتی می‌زنند. جای این حرف‌ها در مجلس نیست. این‌ها باید اگر مدارکی دارند به دستگاه قضایی ارائه بدهند تا رسیدگی شود. آبروی افراد مهم است. باید با متخلفین و مجرم به شدت برخورد شود. اینکه در مجلس نام اشخاص را ببریم و هتک کنیم این به نظر من زیبنده مجلس نیست و به دور از اخلاق است.

*بگومگوهایی که اشاره کردید، بین پزشکیان با کدام نماینده‌ها بود؟

یکی، دو نفر.

*چه کسانی؟

نمی‌خواهم اسم بیاورم، اهمیتی ندارد.

هنوز ۶۰–۷۰ درصد مدیران دولت قبل سر جای خودشان هستند

*فکر می‌کنید تندروها در نهایت برای قالیباف هم دردسرساز می‌شوند؟

دولت پزشکیان، استثنایی است. هنوز ۶۰–۷۰ درصد مدیران دولت قبل سر جای خود هستند و فقط جابه‌جا شده‌اند؛ از این وزارتخانه  به آن وزارتخانه رفته‌اند. دولت به‌معنای وفاق است، یعنی همه جریان‌های سیاسی در کابینه و در سطح مدیران میانی حضور دارند، ما تغییری احساس نمی‌کنیم. از این جهت، آقای پزشکیان عملکرد خوبی داشت. اما در حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی باید انسجام و وحدت بین مدیران به‌خصوص تیم اقتصادی دولت افزایش پیدا کند. فکر می‌کنم انسجام هنوز وجود ندارد، هماهنگی که بین تیم اقتصادی دولت باید باشد و انتظار به‌ حقّی هم هست، کمی کمرنگ است. امیدوارم با این تعاملاتی که بین مجلس و قوه قضاییه وجود دارد بتوانیم از این گردنه‌های سخت عبور کنیم.

ما جنگ ۱۲ روزه و فعال‌شدن مکانیسم‌ماشه یا همان اسنپ‌بک را پُشت سر گذاشتیم که البته بیشتر تأثیر روانی گذاشت تا تأثیر عملی. این‌ها مشکلاتی است که ما باید با آن دست‌وپنجه نرم کنیم. معتقدم که با اتکا به همین نیروهای داخلی می‌توانیم از این گردنه‌ها عبور کنیم به شرطی که وحدت و انسجامی که مقام معظم رهبری فرمودند، حفظ شود.

دولت حق داشت لایحه اصلاح قانون نحوه به‌کارگیری افراد در مشاغل حساس را پس بگیرد

*آقای فاطمی، اخیراً خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور لایحه اصلاح قانون نحوه به‌کارگیری افراد در مشاغل حساس را پس گرفته است. چه اتفاقی افتاد که آقای رئیس‌جمهور این لایحه را پس گرفت. به نظر شما لازم هست این قانون اصلاح شود؟

بله، این قانون در یکی، دو بند باید اصلاح شود. آقای خرازی نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و معظم‌له به آقای قالیباف ارجاع دادند که در مجلس بررسی شود. اما در کمیسیون اجتماعی کلیت لایحه دچار تغییرات بنیادین و لایحه دوخطی تبدیل به یک اصلاحیه حجیمی با مواد مختلف شد. در این شرایط دولت احساس کرد این تغییراتی که در مجلس اعمال شد، با آن هدفی که دولت از اصلاح یک یا دو بند از آن قانون داشت، محقق نمی‌شود. بنابراین لایحه را پس گرفت و به نظر من استرداد لایحه حق طبیعی هر دولت است.

* به نظر شما لازم است قانون نحوه به کارگیری افراد در مشاغل حساس اصلاح شود؟

بله، ابهام دارد. اما به نظر من باید در لوایحی که دولت می‌آورد، حداقل تغییرات اعمال شود. البته حق مجلس هست که می‌تواند پیشنهاد بدهد ولی عموماً رسم و عرف این است که حداقل تغییرات اعمال شود تا آن هدف که دولت تعقیب می‌کرد، منجر به سلب موضوع نشود. اما تغییرات به اندازه‌ای بالا بود که یک لایحه یک‌بندی و دو‌بندی تبدیل به چندین ماده، بند و تبصره شد.

*چه کسانی مفاد لایحه اصلاح قانون نحوه به کارگیری افراد در مشاغل حساس را افزایش دادند؟

 دیدگاه‌های متفاوتی در کمیسیون اجتماعی هست، از طرفی نماینده‌ها آزاد هستند که بیایند و دیدگاه خود را مطرح کنند.

رسایی پای ثابت جلسات بررسی لایحه اصلاح قانون نحوه به کارگیری افراد در مشاغل حساس بود

*آیا نماینده‌های خارج از کمیسیون آمدند؟

بله، هستند. بالاخره آقای رسایی هم پای ثابت جلسات مربوط به این لایحه بود و پیشنهاداتی داد البته آن‌جا رأی‌گیری می‌شد. به نظر می‌رسد لایحه مقداری از هدف دولت فاصله گرفت و همچنین از آن نامه‌ای که آقای خرازی و مقام معظم رهبری مرقوم داشتند، فاصله گرفت و از این جهت دولت لایحه را پس گرفت و اعتراض خود را هم اعلام کرد.

* آیا اطلاع دارید دولت مجدداً درباره اصلاح قانون مشاغل حساس لایحه به مجلس می‌فرستد؟

ممکن است برخی از نمایندگان مربوط به طیف خاص گفته‌ باشند که ما در قالب طرح مواردی می‌آوریم و مطرح می‌کنیم. رهبری درباره لایحه اصلاح قانون به کارگیری افراد در مشاغل حساس فرمودند که این موارد مورد توجه قرار بگیرد و بررسی شود البته نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر نفرمودند.

*یکی از موارد دیگر که در کمیسیون اجتماعی مطرح شد مربوط به لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت است. به گفته معاون امور زنان رئیس‌جمهور، این لایحه هم دچار استحاله شد اما در نهایت شنیدیم قرار است دولت و مجلس در این مورد به توافق برسند. شما از جزئیات این توافق خبر دارید؟

بله، این مورد هم در کمیسیون اجتماعی مطرح و عنوان کلی لایحه عوض شد. لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت بود که تغییر و تبدیل به «لایحه حمایت و صیانت از زنان» شد و آن کلمه خشونت حذف و خانواده هم به آن اضافه شد. با ‌عنوان کاری نداریم ولی در آن‌جا هم حدود 70 درصد، 75 درصد تا 80 درصد لایحه دچار دگرگونی و تغییرات شد. این هم در حقیقت با آن روح کلی که دولت در لایحه درنظر داشت، فاصله گرفته بود.

یک زمانی دولت به این نتیجه رسید که لایحه را پس بگیرد سپس از استرداد لایحه منصرف و قرار شد ادامه پیدا کند و الان باید در دستورکار صحن قرار باید بگیرد. منتظریم به صحن بیاید، در صحن ممکن است پیشنهاداتی بیاید و دیدگاه‌های مختلف مطرح و در آن‌جا تصمیم‌گیری شود.

گفتگو با احمد فاطمی

بعضی از تغییرات خوب بود اما بعضی از تغییرات را، دولت اعلام کرد که مغایر با اهداف من است ولی همچنان این اختلاف دیدگاه وجود دارد. با این حال دولت از استرداد لایحه منصرف شد درحالی‌که ابتدا قصد چنین کاری را داشت.

عرف است که معمولاً لوایح با کمترین تغییرات مواجه شود تا دولت بتواند آن را اجرا کند. دولت اگر اعتقادی به اجرا نداشته باشد، می‌تواند سنگ‌اندازی کند و بگوید من این را اجرا نمی‌کنم. از این جهت به اعتقاد شخصی بنده نباید تغییرات گسترده باشد.

راجع به لایحه مشاغل حساس دولت این را احساس کرد و پس گرفت؛ حتی لایحه درباره فضای مجازی را هم پس گرفت. امّا راجع به لایحه حمایت از زنان و خانواده که عنوانش هم تغییر کرد، دولت هنوز به این نتیجه نرسیده که پس بگیرد. توافق‌های اولیه حاصل شد ولی خیلی با اصل لایحه فاصله دارد. من فکر می‌کنم معاونت امور زنان از این لایحه چندان راضی نیست. همچنان منتظریم تا در دستورکار صحن قرار بگیرد. 

*یکی از طرح‌های مجلس تعیین سقف 14 سکه است. آیا کمیسیون اجتماعی درباره این موضوع اظهارنظر کرده است؟

خیر. به نظر می‌رسد به عنوان کمیسیون فرعی باید ارجاع می‌شد ولی ارجاع نشد. تصمیم هیات‌رئیسه است اما به نظر من کمیسیون اجتماعی در این خصوص باید ورود پیدا می‌کرد، چون بحث زنان بود و بار اجتماعی در خصوص مهریه، زندان‌زدایی  و حبس‌زدایی داشت. این‌ها مواردی است و ممکن است برخی خانم‌ها معترض باشند. 

*باتوجه به کاهش منابع آب و اینکه شما نماینده یکی از استان‌های شمالی در مجلس شورای اسلامی هستید، چه طرحی را برای مدیریت آب دارید؟

شمال کشور لنگرگاه ایران است، هر اتفاقی می‌افتد سیل جمعیت به شمال می‌آید. استان‌های مازندران، گیلان و گلستان مقصد سیل جمعیت هستند. در جریان جنگ ۱۲ روزه ما میزبان 10 میلیون مسافر بودیم. در این شرایط بحث زیرساخت‌ها، شامل جاده‌ها و شبکهٔ آب و آب شرب اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین بحث انرژی، برق و گاز و همچنین مدیریت پسماند بسیار اهمیت دارد. حاکمیت و دولت باید بیشترین توجه و تمرکز خود را بر استان‌های شمالی معطوف کنند؛ زیرا بسیاری از افراد غیرشمالی در آنجا خانه خریدند و ویلا دارند یا حتی در روستاها برای خود باغچه درست کرده‌اند. در شرایط عادی جمعیت مازندران شاید یک تا دو میلیون باشد اما عملاً حدود پنج میلیون نفر در آنجا ساکن هستند. در تعطیلات ممکن است این تعداد به هفت تا هشت میلیون نفر هم برسد. اتفاقی مانند جنگ ۱۲ روزه پیش آمد و جمعیت استان به 13، 14 میلیون نفر رسید. بنابراین زیرساخت ها باید اصلاح شود. 

ارسال نظر

آخرین اخبار