به روز شده در
کد خبر: ۲۴۴۵۹
یک ناشر اظهار کرد:

حلقه‌های نشر باید مانند یک خانواده عمل کنند

یک پژوهشگر حوزه نشر با تاکید بر تاثیر از دست دادن فروش یک هفته بر عملکرد کتاب‌فروشان گفت: این صنف به اندازه‌ای ضعیف هستند که در نتیجه این اتفاق، نمی‌توانند چک‌های آخر ماه خود را پرداخت کنند؛ در نتیجه ناشران و شرکت‌های پخش با کتاب‌فروشان مانند یک خانواده رفتار کنند تا همه اعضای این چرخه بتوانند از بحران عبور کنند.

حلقه‌های نشر باید مانند یک خانواده عمل کنند

وحید تیموری  درباره لزوم همکاری ناشران و شرکت‌های پخش با کتاب‌فروشان در دوران کنونی توضیح داد: از زمان شروع حملات نظامی به تهران تا آخر خردادماه، کتاب‌فروشان یک هفته را از دست دادند و آن گروه از کتاب‌فروشان که باید در پایان ماه چک‌های خود به ناشران و شرکت‌های پخش را پرداخت کنند، با مشکل مواجه هستند.

پژوهشگر حوزه نشر و کتاب‌فروشی با تاکید بر اینکه از دست دادن حتی یک هفته هم می‌تواند به پرداخت کتاب‌فروشان تاثیر بگذارد، ادامه داد: متاسفانه صنف کتاب‌فروشان به اندازه‌ای ضعیف شدند که به فروش روز خود محتاج هستند؛ اینطور نیست که فکر کنید تا یک یا دو ماه پس انداز دارند و می‌تواند هزینه‌ها را تقبل کنند.

او با اعلام اینکه هر کتاب‌فروش روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان فروش دارد، ادامه داد: تمام کتاب‌فروشان به فروش روزشان محتاج هستند و وقتی که هفت روز تا پایان ماه را از دست می‌دهند یعنی ۱۰۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان را از دست خواهند داد، کتاب‌فروشان بزرگ روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان فروش دارند و رقم بزرگ‌تری را از دست خواهند داد. در نتیجه این صنف تا آخر ماه نمی‌توانند چک‌هایشان را پرداخت کنند. امیدوارم جنگ هرچه زودتر پایان پیدا کند.

حلقه‌های نشر یکدیگر را مانند یک خانواده ببینند

تیموری با تاکید بر اینکه حلقه‌های زنجیره نشر همیشه به یکدیگر وصل هستند، گفت: در این شرایط سخت همه حلقه‌ها باید یکدیگر را مانند یک خانواده ببینند و برای پشت‌سر گذاشتن این روزها به یکدیگر کمک کنند. ناشران و مهم‌تر از آن توزیع‌کنندگان باید شرایط کتاب‌فروشان را در نظر بگیرند. هر چند خود ناشر هم چک‌هایی را به صحافی و چاپخانه داده و کاغذ خریده است. باید توجه داشت که حلقه‌های این زنجیره به هم وصل هستند، باید یک ماه تا دو ماه به هم فرصت دهیم وگرنه تعداد قابل توجهی از کتابفروشی‌ها تعطیل خواهند شد.

به گفته این فعال حوزه نشر، تنها تفاوتی که کتاب‌فروش‌هایی که در مکان‌های دولتی فعالیت می‌کنند با دیگر کتاب‌فروشان دارند، مساله اجاره فروشگاه است زیرا آن‌ها می‌توانند برای مثال با رایزنی دو تا سه ماه اجاره پرداخت نکنند یا اجاره‌های پایینی پرداخت کنند.

او درباره امکان فروش آنلاین کتاب‌فروشان در شرایطی که بیرون آمدن از خانه ترجیح مردم نیست، بیان کرد: فروش آنلاین زمانی می‌تواند جایگزین فروش حضوری شود که احتمال از دست دادن جان در میان نباشد، در این روزها مردم با احتمال اصابت موشک به محل زندگی خود مواجه هستند، پس خرید کالایی مانند کتاب از ذهن آن‌ها پاک شده است، آن‌ها غذا می‌خرند تا بتوانند این روزها را پشت سر بگذارند.

کتاب در سبدخرید خانواده در رده‌های پایانی جای دارد

تیموری در مقایسه شرایط همه‌گیری کرونا با جنگ و تاثیر آن بر فروش کتاب‌فروشان، توضیح داد: مخاطبان کتاب در زمان همه‌گیری کرونا با یک یا دو ماسک وارد جامعه می‌شدند، اما جنگ شرایط متفاوتی داشت، و مردم کمتر به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند.

مدیر نشر قایق با یادآوری این نکته که کتاب در سبدخرید خانواده در رده‌های پایانی جای دارد، گفت: در دوران جنگ مردم خرید خود را روی کالاهایی متمرکز کردند که روزانه به آن‌ها نیاز داشتند، بنابراین کتاب‌فروشان در این دوران هم ضعیف‌تر از قبل شدند و باید منتظر سونامی در چک‌های برگشتی کتاب‌فروشان باشیم. در چنین شرایطی و وقتی همه پول‌های خود را پس انداز می‌کنند، بعد از ۱۶ سال فعالیت در این حوزه، نشر قایق را افتتاح کردم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار