«شیدا» پلتفرمی ماندنی یا رفتنی؟!
از حواشی اخیر «بامداد خمار» و برنامه نیمهکاره رضا رشیدپور گرفته، تا تغییر ناگهانی تیم محتوایی و مدیریتی، ورود افراد جدید، حواشی سریال «آبان» و انصراف پروژه «اکنون» از حضور در شیدا، همگی نشان میدهند که این پلتفرم بیش از آنکه درگیر تولید باشد، درگیر حاشیه است.

سریال «آبان» به نویسندگی و تهیهکنندگی مجید مولایی در حالی از پلتفرم «شیدا» پخش میشود که این پلتفرم تاکنون هیچ تولید قابلتوجه دیگری ارائه نکرده است. جالب آنکه خود مولایی نیز در گفتوگویی به همین موضوع اشاره کرده و گفته است: «پلتفرم شیدا با یک سریال کارش را آغاز کرد و توانست تا ۳۰۰ هزار کاربر را به خرید اشتراک ترغیب کند، اما پس از مدتی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر از آن جدا شدند. شاید محتوای سریال «آبان» در این ریزش بیتأثیر نبوده، اما مسئله جدیتر، نبودِ محتوای جایگزین برای جذب کاربران جدید بود. تا پیش از این، سابقه نداشت که یک پلتفرم تنها با یک اثر چنین جایگاهی پیدا کند، چراکه حدود ۶۰۰ هزار نفر ثبتنام کرده بودند. با این حال، نقاط قوت و ضعف این سریال به تیم تولید مربوط است و پلتفرم دخالتی در آن نداشته و ادعایی هم نکرده است.»
در حال حاضر«شیدا» تنها سریال «آبان» را در حال پخش دارد و تنها محتوای اختصاصی دیگر آن، ویدیوی کنسرت علیرضا قربانی است. اما پرسش مهم این است: این کنسرت چه آوردهای برای پلتفرم داشته؟ جز آنکه برخی میگویند چون برند «گردشگری» پیشتر اسپانسر علیرضا قربانی بوده و صرفا چون تیم مدیریتی شیدا نیز با او روابط دوستانهای داشتهاند، چند میلیارد تومان برای خرید این کنسرت هزینه شده و اکنون در خروجی سایت قرار گرفته است؟
بد نیست اضافه کنیم در آینده نزدیک قرار است سریال «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار نیز از این پلتفرم پخش شود. اما آنچه بیش از همه جلب توجه میکند، نه محتوای پخششده، بلکه حاشیههای مکرری است که این پلتفرم با آن درگیر بوده: از حاشیههایی پیرامون اسامی و افراد تازهوارد، تا تولیداتی که چندینبار متوقف شدهاند، تغییر بازیگران، یا حتی تغییر کامل پروژه و پلتفرم پخش. به نظر میرسد هیچ سیاستنامه یا استراتژی روشنی برای مسیر این پلتفرم وجود ندارد؛ مشخص نیست قرار است به کدام طیف مخاطب پاسخ دهد، هویت برندش چیست یا چه هدفی را دنبال میکند.
پاسخ به این پرسش که پلتفرم به چه نوع نیروی انسانی نیاز دارد، فایده رفتوآمدهای پیدرپی چیست و باید چه میزان محتوا در هر شش ماه تولید شود، ظاهراً از کماهمیتترین دغدغههای تیم مدیریتی فعلی است.
مجید مولایی؛تهیهکننده«آبان» در ادامهی گفتوگوی خود، به نکتهای مهم درباره اهمیت تولید مداوم و برنامهریزیشده برای پلتفرمها اشاره میکند: «فیلیمو برای سال ۱۴۰۴ فهرستی از آثار ارائه کرده که نام چهرههایی چون مصطفی کیایی، آیدا پناهنده، حامد عنقا، نیما جاویدی، پیمان معادی و… در آن دیده میشود. فیلمنت نیز اعلام کرده که آثاری همچون «یل» از برادران محمودی، «اجل معلق» با بازی رضا عطاران، «برتا» و چند سریال دیگر در برنامه پخش دارد. این یعنی پلتفرم زنده است. اما وقتی از برخی پلتفرمهای تازهکار درباره برنامههای آینده میپرسیم، چیزی برای ارائه ندارند. پلتفرمی که تنها با یک اثر کارش را آغاز کرده و همان را تبلیغ میکند، نهایتاً در طول هفته فقط یک محصول دارد و چنین رویکردی، برای مخاطب شائبهی کمکاری و کمفروشی ایجاد میکند. تجربه من میگوید پلتفرم با دو اثر ساخته نمیشود و از حالا مشخص است که این مدل شکست خواهد خورد.»
از حواشی اخیر «بامداد خمار» و برنامه نیمهکاره رضا رشیدپور گرفته، تا تغییر ناگهانی تیم محتوایی و مدیریتی، ورود افراد جدید، حواشی سریال «آبان» و انصراف پروژه «اکنون» از حضور در شیدا، همگی نشان میدهند که این پلتفرم بیش از آنکه درگیر تولید باشد، درگیر حاشیه است.
با همه این اوصاف، باید دید در نیمه دوم سال، و بهویژه پس از پخش «بامداد خمار»، وضعیت بقای پلتفرم «شیدا» به کجا خواهد رسید؟