ورود فورکی به «داستان اسباببازیها 5»
فورکی یک کاتالیزور روایی بود. این قاشقچنگال پلاستیکی که از زباله متولد شد و به اسباببازی موردعلاقه «بانی» تبدیل شد، در قسمت چهارم کل داستان را به حرکت درآورد. او وودی را وادار کرد تا معنای جدیدی از وفاداری و هدف را درک کند و در عین حال، خودش نیز سفری پرفرازونشیب را از «زباله بودن» تا «اسباببازی بودن» طی کرد.

ورود فورکی به این مجموعه، دریچهای به روی پرسشهای عمیق و فلسفی باز کرد که پیش از این نادیده گرفته شده بودند.
شایعات به حقیقت پیوستند و این خبر مستقیماً از سوی صداپیشه این شخصیت تأیید شده است. بله، «فورکی» قرار است دوباره ما را با بحرانهای وجودی و نگاه منحصربهفردش به دنیا سرگرم کند. این فیلم که قرار است در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۶ (برابر با ۲۹ خرداد ۱۴۰۵) روی پرده سینماها برود، قول یک داستان کاملاً جدید را داده است.
انتظار میرود هستهی اصلی و دوستداشتنی گروه صداپیشگان دوباره گرد هم بیایند. صدای آشنای تام هنکس در نقش «وودی»، تیم آلن در نقش «باز لایتر» و جوآن کیوزاک در نقش «جسی»، بخشی جداییناپذیر از هویت این مجموعه است. در کنار این بزرگان، پیشتر اعلام شده بود که کمدین معروف، کانن اوبراین، نیز به این دنیا اضافه خواهد شد و صداپیشگی یک شخصیت کاملاً جدید را بر عهده خواهد داشت؛ شخصیتی که جزئیات آن همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
اما تأیید رسمی بازگشت فورکی، از زبان خودِ تونی هیل، صداپیشهی این شخصیت، شنیده شد. او که برای تبلیغ فیلم جدیدش به نام Sketch در پادکست The Discourse حاضر شده بود، این خبر هیجانانگیز را به اشتراک گذاشت و گفت:
«بله، من بخشی از آن هستم. یک ماه پیش کار ضبط را انجام دادم […] این قسمت واقعاً ویژه خواهد بود.»
بازگشت فورکی چه تأثیری بر داستان خواهد گذاشت؟
با هر قسمت جدید، دنیای «داستان اسباببازی» گستردهتر و فهرست شخصیتهایش طولانیتر میشود. این موضوع یک چالش بزرگ برای نویسندگان است: چگونه میتوان در یک فیلم ۹۰ دقیقهای به این همه شخصیت که هرکدام توسط یک ستاره صداپیشگی میشوند، به اندازه کافی پرداخت؟ با نگاهی به تغییرات بین قسمت سوم و چهارم، منطقی است که فرض کنیم برخی از شخصیتهای فرعی قسمت قبل، در این ماجراجویی جدید حضور نداشته باشند.
اما حفظ فورکی یک تصمیم کاملاً هوشمندانه است. او فقط یک اسباببازی نبود؛ فورکی یک کاتالیزور روایی بود. این قاشقچنگال پلاستیکی که از زباله متولد شد و به اسباببازی موردعلاقه «بانی» تبدیل شد، در قسمت چهارم کل داستان را به حرکت درآورد. او وودی را وادار کرد تا معنای جدیدی از وفاداری و هدف را درک کند و در عین حال، خودش نیز سفری پرفرازونشیب را از «زباله بودن» تا «اسباببازی بودن» طی کرد. ادامه دادن این قوس شخصیتی و دیدن نسخه تکاملیافتهتری از فورکی، پتانسیل داستانی فوقالعادهای دارد.
عمق فلسفی غیرمنتظره: فورکی و آینده «داستان اسباببازی»
ورود فورکی به این مجموعه، دریچهای به روی پرسشهای عمیق و فلسفی باز کرد که پیش از این نادیده گرفته شده بودند. اسباببازیها چگونه جان پیدا میکنند؟ مرز بین یک شیء بیجان و یک موجود دارای ادراک کجاست؟ آیا هر وسیلهای که یک کودک با آن بازی کند، میتواند به این جهان بپیوندد؟ «داستان اسباببازی ۴» هوشمندانه از پاسخ مستقیم به این سؤالات طفره رفت، اما بذر این ایدهها را در ذهن مخاطب کاشت.
حالا، با گزارشهایی که ادعا میکنند «داستان اسباببازی ۵» قرار است به رابطه اسباببازیهای فیزیکی با دنیای سرگرمیهای دیجیتال بپردازد، وجود شخصیتی مثل فورکی یک موهبت است. چه کسی بهتر از فورکی، که از سادهترین و ملموسترین وسایل دورریختنی ساخته شده، میتواند نماد تقابل دنیای واقعی و تخیل کودکان با دنیای مجازی و کامپیوترها باشد؟
به نظر میرسد پیکسار برای اینکه داستانی اصیل و تکرارینشده روایت کند، میتواند این بار عمیقتر به این مفاهیم فلسفی بپردازد. تصور کنید فیلمی که در آن اسباببازیها با جایگزینهای دیجیتالی خودشان (مثل بازیهای ویدیویی یا حیوانات خانگی مجازی) روبرو میشوند. در چنین دنیایی، فورکی که خود نماد شگفتی و قدرت تخیل بیحدومرز کودکان است، میتواند به صدایی مهم برای دفاع از ماهیت اسباببازی بودن تبدیل شود. بازگشت او فقط یک خبر خوب برای طرفداران نیست؛ بلکه یک سرنخ امیدوارکننده درباره مسیر هوشمندانه و عمیقی است که داستان بعدی در پیش خواهد گرفت.