EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۰۹۵۵
اختصاصی آوش؛

هر ساعت پرواز اورژانس هوایی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد/ کمبود پدهای فرود بالگرد در تهران

رئیس اورژانس هوایی استان تهران اعلام کرد: هر ساعت پرواز اورژانس هوایی تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد اما این خدمات حیاتی برای بیماران تهرانی کاملاً رایگان ارائه می‌شود.

هر ساعت پرواز اورژانس هوایی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد/ کمبود پدهای فرود بالگرد در تهران
گروه اجتماعی آوش

محمد قادری، رئیس اورژانس هوایی استان تهران، در گفت‌وگو با آوش با اشاره به جایگاه تهران در میان استان‌ها اظهار کرد: تعداد مأموریت‌های هوایی در تهران به دلیل جمعیت بالا و گستردگی خدمات، بیش از سایر استان‌ها است. در ایام تابستان به‌طور معمول روزانه سه تا پنج مأموریت پروازی انجام می‌شود و در فصل زمستان به دلیل شرایط نامساعد جوی، این عدد کمتر است؛ با این حال، میانگین سالانه حدود دو مأموریت در روز برآورد می‌شود.

او افزود: فاصله مأموریت‌ها از دو دقیقه در پروازهای درون‌شهری تا حدود ۴۰ دقیقه برای مناطقی مانند فیروزکوه متغیر است. بر این اساس می‌توان گفت زمان متوسط رسیدن به محل مأموریت در تهران حدود ۱۵ دقیقه است.

رئیس اورژانس هوایی استان تهران با بیان اینکه بالگرد یکی از پرخطرترین و در عین حال پرهزینه‌ترین وسایل خدمات‌رسانی در جهان محسوب می‌شود، توضیح داد: هزینه هر ساعت پرواز هلی‌کوپتر بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. با این حال خدمات اورژانس هوایی در کشور کاملاً رایگان در اختیار مردم قرار دارد و هیچ هزینه‌ای از بیماران دریافت نمی‌شود.

قادری با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها گفت: یکی از مشکلات جدی کمبود پدهای فرود بالگرد در تهران است. بسیاری از بیمارستان‌ها فاقد این امکان هستند؛ در حالی که پایتخت باید دست‌کم ۱۰۰ پد فعال داشته باشد. اگر بحرانی مانند زلزله رخ دهد، امکان جابجایی زمینی تقریباً از بین می‌رود و تنها راه امدادرسانی، بالگردها خواهند بود اما در صورت نبود پد مناسب این خدمت نیز با اختلال مواجه می‌شود.

او ادامه داد: چند سال پیش با همکاری شهرداری تهران تعدادی پد در سطح شهر ایجاد شد، اما این تعداد کافی نیست. برای توسعه این زیرساخت‌ها، همه دستگاه‌ها اعم از نظامی و شهرداری باید همکاری کنند. اورژانس به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری و تأمین قطعات بالگردها، امکان تأمین مستقل این زیرساخت‌ها را ندارد.

رئیس اورژانس هوایی استان تهران درباره چشم‌انداز توسعه ناوگان هوایی تهران اظهار کرد: طبق برنامه پنج‌ساله و ۱۰ ساله، قرار بود تعداد بالگردهای تهران از یک فروند در سال ۱۴۰۰ به چهار فروند برسد. تاکنون این عدد به دو فروند افزایش یافته و امسال نیز مراحل اداری استقرار سومین بالگرد در منطقه پردیس در حال تکمیل است. این بالگرد علاوه بر پردیس، محورهای پر تردد شرق استان از جاجرود تا فیروزکوه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

قادری یادآور شد: در کنار این دو بالگرد، دو هواپیمای بال‌ثابت نیز در استان تهران فعال هستند که خدمات‌رسانی ملی انجام می‌دهند. هفته گذشته، یکی از این هواپیماها یک بیمار دچار سوختگی شدید را از زاهدان و یک جوان ۱۹ ساله تصادفی را از شیراز به تهران منتقل کرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار