EN
به روز شده در
کد خبر: ۴۸۴۲۷

عبور از خان آخر

طرح دو فوریتی تعلیق پیوستن به CFT در بهارستان رأی نیاورد

عبور از خان آخر
ایران

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:

مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT روز گذشته با وجود 150 موافق، 73 مخالف و 9 رأی ممتنع از 232 نماینده حاضر نتوانستند دوفوریت طرحی را تصویب کنند که برای جلوگیری از پیوستن به CFT و مشروط کردن مبادله اسناد آن به لغو قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل به مجلس آورده بودند، زیرا تصویب فوریت به رأی دوسوم حاضران در مجلس یعنی حداقل154 رأی نیاز داشت. حال آنکه 150 رأی موافق فوریت طرح البته در شرایطی به دست آمده بود که تعدادی از نمایندگان در گفت‌و‌گو با «ایران» از برگزاری جلسات فشرده طراحان با نمایندگان برای جلب آرای‌شان خبر دادند و بعضی دیگر با شرط منتشر نشدن اسامی‌شان گفتند که اگرچه به دوفوریت رأی مثبت دادند اما با محتوای طرح مخالفند، زیرا پرداختن به این موضوع و تبدیل کردن آن به چالش حل نشده کشور را مطابق منافع ملی نمی‌دانند. با این حال احتمالاً به دلیل انتشار رأی‌شان در سامانه شفافیت و جلوگیری از تضادهای درون جریانی رأی موافق داده‌اند.

مخالفت با دوفوریت طرح در حالی بود که طراحان ابتدا آن را با سه‌فوریت در سامانه بارگذاری کرده بودند اما با این گمان که تصویب سه‌فوریت احتمال کمتری داشت و با دوفوریت هم فرصت داشتند تا پیش از ابلاغ و اجرای مصوبه مجمع جلوی تبادل اسناد و آغاز روند پیوستن ایران به CFT را بگیرند به همان دوفوریت بسنده کردند. هنگامی هم که دوفوریت رأی نیاورد ابتدا در نتیجه تشکیک کردند و بعد معترض شدند که چرا رئیس مجلس یک فوریت را به رأی نگذاشته است. هر چند میان یک فوریت و ارجاع به کمیسیون برای مخالفان فرقی نبود و در هر دو صورت با احتمال زیاد فرصت برای مانع‌تراشی از دست رفته است.

مخالفت با یک بدعت

طرحی که دیروز، کمتر از دوهفته بعد از تصویب لایحه CFT به مجلس آمد اما به هر روی موافقان و مخالفانی داشت. در میان مخالفت‌ها اما یک نکته ویژه مطرح شد و  آن اینکه تلاش مجلس برای جلوگیری از اجرای مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند به بدعتی در روند تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشور تبدیل شود. حسن قشقاوی دیپلمات سابق و نماینده رباط کریم در این باره به نظر صریح تفسیری شورای نگهبان در پاسخ به نامه رئیس مجمع تشخیص در سال 1372 اشاره کرد که در آن آمده است: «هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد و ابطال و نقض و فسخ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارند، اما در صورتی که مصوبه مجمع مصلحت مربوط به اختلاف نظر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بوده مجلس پس از گذشت زمان «معتدبه» که تغییر مصلحت موجه باشد حق طرح و تصویب قانون مغایر را دارد.» قشقاوی دراین‌باره افزود: «معتدبه» در این نظر، ۱۰ الی ۱۲سال است که باید از اعلام نظر مجمع تشخیص بگذرد نه درباره قانونی که هنوز ابلاغ نشده است.

منافع معطل مانده به پای یک معاهده

قشقاوی با گفتن اینکه «رهبر انقلاب موضوع مربوط به CFT را به مجمع ارجاع دادند در حالی که می‌توانستند بگویند مجلس انقلابی طرح دهد»، ادامه داد: «در هیچ جای تاریخ وجود ندارد که یک قانونی در مرحله اجرا باشد و مجلس به موضوع ورود کند. ‌FATF در اجلاس مادرید برای خروج ایران از لیست سیاه ما را دعوت کرده است. طرح مطرح شده در تقابل صریح با نظر رهبری و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.»

در ادامه این اظهارات در حالی که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و مدافع دوفوریت طرح گفت: «اگر امروز جلوی این ضرر را نگیریم فرصتی از کشور فوت می‌شود و ما حتماً خسارت می‌بینیم»، محمد باقری نماینده بناب این‌گونه اعلام مخالفت کرد که «نباید به کشور هزینه‌های زیادی تحمیل کنیم. 

خدا شاهد است که با چنین کارهایی هزینه اداره کشور را بالا می‌بریم. مگر روسیه و چین که شرکای راهبردی ما هستند در این کنوانسیون‌ها و معاهده‌ها عضو نیستند؟» او با درخواست مسکوت گذاشتن طرح گفت: «علت ناتوانی ما در استفاده از پولی که در کره جنوبی داشتیم و به قطر منتقل کردیم، نپیوستن ما به این معاهده است. ما نباید به دست دشمن و سازمان‌های بین‌المللی بهانه بدهیم.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار