لزوم تقویت «نرمش قهرمانانه» در سیاست داخلی
کارشناسان سیاسی بر این باورند که مفهوم «نرمش قهرمانانه» که تاکنون بیشتر در عرصه سیاست خارجی به کار گرفته شده، باید در فضای سیاست داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی نوشت:
کارشناسان سیاسی بر این باورند که مفهوم «نرمش قهرمانانه» که تاکنون بیشتر در عرصه سیاست خارجی به کار گرفته شده، باید در فضای سیاست داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد این دیدگاه، همانگونه که در روابط خارجی کشور نمونههایی از انعطاف و مدارا مشاهده شده است ــ از جمله در سفر اخیر رئیسجمهور به نیویورک و ارائه پیشنهادهایی برای رفع سوءتفاهمها ــ لازم است در عرصه داخلی نیز این رویکرد بهکار بسته شود.
بر اساس این تحلیل، نشان دادن مدارا و باز کردن فضای داخلی میتواند موجب ترمیم رابطه دولت و ملت و در نهایت تقویت سرمایه اجتماعی کشور شود. روح سیاست انعطاف، چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی، باید در بدنههای مختلف حاکمیت از شهرداریها و صداوسیما گرفته تا مدیران میانی دستگاههای اجراییش جریان یابد. در این چارچوب، پرهیز از اجرای طرحها و برنامههایی که سبب نارضایتی عمومی میشوند، ضروری دانسته میشود.
به باور این دیدگاه، برخورد محترمانه با مردم و پذیرش آنان بهعنوان صاحبان اصلی کشور، اعتماد عمومی را تقویت خواهد کرد. همچنین تأکید میشود که صدای اکثریت مردم باید محور سیاستگذاریها قرار گیرد و در عین حال، اقلیتها نیز بدون مانع بتوانند دیدگاههای خود را مطرح کنند.
پیروان این ایده معتقدند که اتخاذ رویکرد «نرمش قهرمانانه» در سیاست داخلی بازخوردهای مثبت فراوانی خواهد داشت و فضای سیاسی و اجتماعی کشور را برای مشارکتهای گستردهتر تقویت میکند. در شرایط حساس، همچون بروز تهدیدهای امنیتی، مردم با احساس تعلق و انسجام بیشتری برای دفاع از کشور آماده خواهند بود.
از منظر این رویکرد، تصمیمهایی نظیر آزادی ۴۰ هزار زندانی یا ایجاد سازوکارهایی برای شنیدن مستقیم صدای مردم، نمونههایی از مصادیق عملی نرمش قهرمانانه در سیاست داخلی به شمار میروند. تقویت تماس اجتماعی مسئولان با مردم و توجه به خواستههای آنان، نیز از دیگر جلوههای این سیاست است که میتواند موجب افزایش اعتماد و همبستگی ملی شود.
یدالله طاهرنژاد در گفتوگو با آرمان امروز با اشاره به تجربه کشورها در مواجهه با بحرانها اظهار داشت: «در جهان نشان داده شده کشورهایی که توانستهاند از بحران عبور کنند، پیش از هر چیز پذیرای تغییر ریل بودهاند و توانستهاند بر احساسات خود غلبه کنند.»
وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر دکتر ولایتی تصریح کرد: «وقتی آقای ولایتی آن سخنان را مطرح کردند، تصور عمومی بر این بود که این بیانات یک راهبرد جدید است و امید میرفت که تغییراتی را در حوزههای مختلف شاهد باشیم، اما متأسفانه چنین نشد. به نظر میرسد تغییری در دستور کار نیست؛ با این حال امیدوارم بهتدریج این تغییر خود را در شئون مختلف نشان دهد تا بتوانیم از این شرایط پیچیده و بحرانی که با آن مواجهیم عبور کنیم.»
این عضو حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریمها گفت: «برخلاف بسیاری از دوستان که معتقدند همه این تحریمها از گذشته وجود داشته، من این نگاه را قبول ندارم. پیشتر بسیاری از این تحریمها جنبه عملیاتی نداشت و به دلیل نداشتن پشتوانه قانونی در موارد متعددی اجرا نمیشد. برخی کشورها که پیرو آمریکا بودند آنها را رعایت میکردند، اما کشورهایی که چنین وابستگیای نداشتند الزامی به رعایت نمیدیدند و طبیعتاً کسی هم نمیتوانست از آنان توضیح بخواهد. اما امروز شرایط متفاوت است. این تحریمها پشتوانه قانونی و یک سند بینالمللی دارند و بسیاری از کشورها ناگزیر به اجرای آن هستند.»
او در ادامه با بیان نمونهای از واکنش کشورهای منطقه افزود: «ترکیه به عنوان همسایه مسلمان ما خیلی زود واکنش نشان داد. سایر کشورها نیز به تدریج سختگیریهای بیشتری را در این زمینه اعمال خواهند کرد.»
طاهرنژاد با تأکید بر ضرورت تغییر در سیاستهای داخلی خاطرنشان کرد: «امیدوارم این تغییر اتفاق بیفتد و دیگر شاهد طرح مباحثی مانند تقسیم جامعه به خودی و غیرخودی نباشیم. جنگ ۱۲ روزه نشان داد که تنها در سایه انسجام ملی میتوان دوام آورد، مقاومت کرد و با افتخار زندگی نمود. اگر انسجام ملی آسیب ببیند، استمرار شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد شد.»