الزامات بازسازی اقتصاد کشور پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
کارشناسان می گویند باید طراحی و اجرای یک برنامه جامع بازسازی در تمامی ابعاد ، به ویژه در نظامات اداری ، مدیریتی ، حکمرانی و منابع انسانی در دستور کار قرار گیرد

روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت:
همواره و در تمامی اعصار ، پایان پدیده شوم جنگ سرآغاز دوران بازسازی است ؛ اگرچه تا پیش از وقوع جنگ اخیررژیم صهیونیستی باایران و صرف نظر از خرابی های ناشی از این جنگ ، به لحاظ ابتلای کشور به هم پایانی بحران ها و ناترازی ها ( از جمله ناترازی بودجه ، نظام بانکی ، صندوق ها ، آب ، ذخایر زیستی و مواهب طبیعی ، برق ، گاز ، حامل های انرژی ) ، ایران نیازمند بازسازی بوده است .
به دیگر سخن حتی اگر این جنگ نیز اتفاق نمی افتاد باز هم کشور نیازمند بازسازی همه جانبه بود ولیکن بروز جنگ اخیر ، اهمیت و ضرورت بازسازی کشور را دوچندان نموده است ، امری که بایستی بدون فوت وقت و با سرعت در دستور کار قرار گیرد .
به گزارش ایلنا وبه زعم کارشناسان ، نکته حائز اهمیت اینکه بازسازی کشور باید به طور همه جانبه و تمام ساحتی مد نظر قرار گرفته و با دقت و سرعت طرح ریزی ، پی ریزی و اجرایی شود و در این فرآیند باید به تمامی وجوه و ابعاد بازسازی نوسازی توجه وافی و کافی صورت پذیرد چرا که بحران ها و ناترازی های مبتلابه و خسارات متحمله کشور نیز چند وجهی بوده و می باشد؛ امری که شوربختانه پس از پایان جنگ ایران و عراق مورد توجه قرار نگرفت .
در آن مقطع فقط بازسازی سخت افزاری ( فیزیکی و مکانیکی و متمرکز بر ساخت و ساز و احداث سازه ها و کارخانجات ) مد نظر قرار گرفت و بازسازی اقتصادی در اولویت قرار گرفت و به سایر وجوه و ابعاد بازسازی توجه لازم صورت نگرفت و نتیجه آن رویکرد تک جانبه در تمامی ادوار بعد از آن نیز تعمیم یافت و نتیجه آن شده است که اختلاف طبقاتی موجود در ایران را نمی توان در کشورهای لیبرال ، نئو لیبرال ، پادشاهی و خلیفه نشین هم سراغ گرفت .
به همین ترتیب ، دولتی که پس از پایان جنگ تحمیلی قبلی برسرکار آمد صرفا بر بازسازی و توسعه "اقتصادی" متمرکز گردید و در این میان مقوله عدالت اجتماعی ( عدالت معطوف به کیفیت زندگی ، معیشت ، سلامت و درآمد افراد و خانوارها ) مغفول واقع گردید ونتیجه آن که در قوانین برنامه های پنجساله توسعه اول تا پنجم ، خبری از درج جداول مربوط به اهداف و شاخص های اجتماعی و رفاه عمومی نبود و فقط در قانون برنامه ششم توسعه این جدول ( ماده ۷۸ ) لحاظ گردید و جالب توجه اینکه جدول مزبور در قانون برنامه هفتم توسعه حذف گردید؛ هرچند غالب برنامه های توسعه کشور مشحون از جداول، شاخص ها و اهداف کمی اقتصادی و یا ساخت و ساز و احداث سازه است .
اما در شرایط حاضر و آتش بس بعد از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی بایستی بلافاصله طراحی و اجرای یک برنامه جامع بازسازی در تمامی وجوه و ابعاد کشور اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، امنیتی ، فناوری و به ویژه در نظامات اداری ، مدیریتی ، حکمرانی و منابع انسانی کشور در دستور کار قرار گیرد ؛ برنامه ای عدالت بنیان و مردم پایه که در آن از ابتدا و در طول اجرای آن ، به مقوله عدالت اجتماعی معطوف به افراد و خانوارها توجه شده باشد و از طریق ایجاد یک نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی ( امدادی ، حمایتی و بیمه ای ) نسبت به شکل دهی یک چتر ایمنی ، حمایتی ، صیانتی ، جبرانی و ترمیمی برای آحاد جامعه بویژه اقشار فرودست جامعه اقدام شود .
شکل دهی نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی برای کاهش شکاف فاحش طبقاتی و جلوگیری از وقوع پیوستار گسست های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی ، امری لازم و ضروری است و تامین مالی آن نیز به راحتی از طریق اجرای "مالیات برمجموع درآمد " و " درآمد پایه همگانی " میسر است .
مثال واضح و ملموس این امر را می توان در همین جنگ اخیر مشاهده نمود که فقدان این نظام فراگیر در حوزه اتباع خارجی و نیز کولبران ، باعث رها شدگی گردید که تبعات آن گریبانگیر کشور شد . در حالی که چنانچه همه آحاد جامعه مبتنی بر اطلاعات ثبتی مبنا در سه حوزه خانوار ( کدملی ) ، ژئوماتیک ( کدپستی ) و فعالیت ( وضعیت شغلی ، درآمدی ،کسب و کار و توان مالی غیرمزدی ) در نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی جانمایی شده و مبتنی بر ارزیابی آزمون وسع نسبت به نیاز سنجی و اولویت بخشی به پوشش ها و خدمات موردنیاز آنها اقدام و جامعه هدف و بسته خدمات و پوشش های موردنیاز آنان تعیین می گردید، دیگر نیازی به رها کردن مرزها برای کولبری و پیله وری نبود.
نتیجه آن که الان وقت بازسازی کشور است و این بازسازی باید به طور همه جانبه و تمام ساحتی صورت پذیرد و برای تحقق آن بایستی یک تغییر دیدمان در تمامی ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، امنیتی همراه با نوسازی و بازسازی نظامات اداری ، حکمرانی ، مدیریتی و منابع انسانی صورت گیرد و با قالب شکنی و عبور از کلیشه های منسوخ شده و متناسب با دانش و فناوری های روز دنیا و با رصد روندها و ابرروندهای نوظهور ،سقف فلک را شکافت و طرحی نو درانداخت . برخی از ایده های قابل طرح و امکان سنجی در این زمینه به شرح زیر می باشند :
تغییرات سیاسی: (نظام واقعی حزبی/ نظام پارلمانی دو سطحی ملی و محلی/ انتخابات همزمان کلیه ارکان شورایی و اجرایی کشور)
تغییرات اجتماعی: (پوشش فراگیری نظام تامین اجتماعی چندلایه با اولویت سطح پایه برای همگان/ برقراری نظام طب ملی/ طرح مدیریت یکپارچه شهری و تفکیک شهرداری ها و شوراها از وزارت کشور/ روشمندی و هوشمندی در رسیدگی به افراد و مناطق محروم)
تغییرات اقتصادی:(عدالت بنیان، تامین زیرساخت ها، اقتصاد دیجیتال، دانش بنیان، آزادسازی، خصوصی سازی )
تغییرات اجرایی و مدیریتی: (تغییر نظام حکمرانی/ تغییر ساختار دولت)
تغییرات نهادی: (حرکت به سمت سرمایه گذاری اجتماعی و نیز تقسیم کار نوین بین نهادها و ایجاد هم افزایی)
بازآرایی نهادهای حاکمیتی:( اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درخصوص نهادها و بنیادهای حاکمیتی/ تجمیع وادغام نهادها و بنیادهای حاکمیتی /تقسیم کار نوین بین نهادهاو بنیادهای حاکمیتی درقالب دو نهاد که یکی فقط برفعالیت های زیرساختی اقتصادی متمرکز شود و دیگری فقط بر امورحمایتی )
- تقویت، توسعه و تعمیم استفاده از سازوکار سهام عدالت برای مردمی سازی اقتصاد ازطریق ایجاد شرکت های تعاونی عام فراگیر ملی برای اجرای فراپروژه ملی.
- ایجاد یک شرکت/ پروژه فراگیر ملی با سهامداری تمامی ایرانیان برای بهینهسازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.
- واگذاری سهام شرکت ملی نفت ایران به تمامی ایرانیان و یا ایجاد یک شرکت/ پروژه فراگیر ملی با سهامداری تمامی ایرانیان برای اجرای پروژههای نفت، گاز و معدن زیرساختی و توسعه ای
- ایجاد اتحادیه های منطقه ای در حوزه های اقتصادی/ ایجاد زنجیره ها و شبکه های ایجاد ارزش منطقه ای باتوجه به مزیت های نسبی ایران
- ایجاد بانک توسعه ملی با سهامداری همه ایرانیان ویا با اختصاص منابع واریزی به صندوق توسعه ملی
- اجرای طرح مالیات بر مجموع درآمد و تضمین درآمد پایه همگانی
- واگذاری فراپروژه ملی به یک کشور خارجی و شروع سریع آن ازجمله موارد زیر :
- احداث پایتخت تجاری - صنعتی مکران
- احداث شبکه کریدورهای ترانزیتی (جاده و ریل)
- احداث شبکه کریدوری ترانزیتی لوله و خطوط شبکه انتقال نفت، گاز، برق، آب و مخابرات
- احداث سایبرآباد یا شهر صنایع هوشمند، دیجیتال و الکترونیک (نظیر سیلیکون ولی آمریکا یا حیدر آباد هند)
- اجرای پروژه بهینه سازی انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر
- اجرای پروژه های مهم نفت، گاز و معدنی.