به روز شده در
کد خبر: ۲۴۷۵۹

الزامات بازسازی اقتصاد کشور پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

کارشناسان می گویند باید طراحی و اجرای یک برنامه جامع بازسازی در تمامی ابعاد ، به ویژه در نظامات اداری ، مدیریتی ، حکمرانی و منابع انسانی در دستور کار قرار گیرد

 الزامات بازسازی اقتصاد کشور پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
اطلاعات

روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت:

همواره و در تمامی اعصار ، پایان پدیده شوم جنگ  سرآغاز دوران بازسازی است ؛ اگرچه تا پیش از وقوع جنگ اخیررژیم صهیونیستی باایران و صرف نظر از خرابی های ناشی از این جنگ ، به لحاظ ابتلای کشور به هم پایانی بحران ها و ناترازی ها ( از جمله ناترازی  بودجه ، نظام بانکی ، صندوق ها ، آب ، ذخایر زیستی و مواهب طبیعی ، برق ، گاز ، حامل های انرژی ) ، ایران نیازمند بازسازی بوده است .

 به دیگر سخن حتی اگر این جنگ نیز اتفاق نمی افتاد باز هم کشور نیازمند بازسازی همه جانبه بود ولیکن بروز جنگ اخیر ، اهمیت و ضرورت بازسازی کشور را دوچندان نموده است ، امری که بایستی بدون فوت وقت و با سرعت در دستور کار قرار گیرد .

به گزارش ایلنا وبه زعم کارشناسان ، نکته حائز اهمیت اینکه بازسازی کشور باید به طور همه جانبه و تمام ساحتی مد نظر قرار گرفته و با دقت و سرعت  طرح  ریزی ، پی ریزی و اجرایی شود و در این فرآیند باید به تمامی وجوه و ابعاد بازسازی  نوسازی توجه وافی و کافی صورت پذیرد چرا که بحران ها و ناترازی های مبتلابه و خسارات متحمله کشور نیز چند وجهی بوده و می باشد؛ امری که شوربختانه پس از پایان جنگ ایران و عراق مورد توجه قرار نگرفت .

 در آن مقطع فقط بازسازی سخت افزاری ( فیزیکی و مکانیکی و متمرکز بر ساخت و ساز و احداث سازه ها و کارخانجات ) مد نظر قرار گرفت و بازسازی اقتصادی در اولویت قرار گرفت و به سایر وجوه و ابعاد بازسازی توجه لازم صورت نگرفت و نتیجه آن رویکرد تک جانبه در تمامی ادوار بعد از آن نیز تعمیم یافت و نتیجه آن شده است که اختلاف طبقاتی موجود در ایران را نمی توان در کشورهای لیبرال ، نئو لیبرال ، پادشاهی و خلیفه نشین هم سراغ گرفت .

به همین ترتیب ، دولتی که پس از پایان جنگ تحمیلی قبلی برسرکار آمد صرفا بر بازسازی و توسعه "اقتصادی" متمرکز گردید و در این میان مقوله عدالت اجتماعی ( عدالت معطوف به کیفیت زندگی ، معیشت ، سلامت و درآمد افراد و خانوارها ) مغفول واقع گردید ونتیجه آن که در قوانین برنامه های پنجساله توسعه اول تا پنجم ، خبری از درج جداول مربوط به اهداف و شاخص های اجتماعی و رفاه عمومی نبود و فقط در قانون برنامه ششم توسعه این جدول ( ماده ۷۸ ) لحاظ گردید و جالب توجه اینکه جدول مزبور در قانون برنامه هفتم توسعه حذف گردید؛ هرچند غالب برنامه های توسعه کشور مشحون از جداول، شاخص ها و اهداف کمی اقتصادی و یا ساخت و ساز و احداث سازه است .

اما در شرایط حاضر و آتش بس بعد از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی بایستی بلافاصله طراحی و اجرای یک برنامه جامع بازسازی در تمامی وجوه و ابعاد کشور اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، امنیتی ، فناوری و به ویژه در نظامات اداری ، مدیریتی ، حکمرانی و منابع انسانی  کشور در دستور کار قرار گیرد ؛ برنامه ای عدالت بنیان و مردم پایه که در آن از ابتدا و در طول اجرای آن ، به مقوله عدالت اجتماعی معطوف به افراد و خانوارها توجه شده باشد و از طریق ایجاد یک نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی ( امدادی ، حمایتی و بیمه ای  ) نسبت به شکل دهی یک چتر ایمنی ، حمایتی ، صیانتی ، جبرانی و ترمیمی برای آحاد جامعه بویژه اقشار فرودست جامعه اقدام شود .

شکل دهی نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی برای کاهش شکاف فاحش طبقاتی و جلوگیری از وقوع پیوستار گسست های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی ، امری لازم و ضروری است و تامین مالی آن نیز به راحتی از طریق اجرای "مالیات برمجموع درآمد " و " درآمد پایه همگانی "  میسر است .

 مثال واضح و ملموس این امر را می توان در همین جنگ اخیر مشاهده نمود که فقدان این نظام فراگیر در حوزه اتباع خارجی و نیز کولبران ، باعث رها شدگی گردید که تبعات آن گریبانگیر کشور شد  . در حالی که چنانچه همه آحاد جامعه مبتنی بر اطلاعات ثبتی مبنا در سه حوزه خانوار ( کدملی ) ، ژئوماتیک ( کدپستی  ) و فعالیت ( وضعیت شغلی ، درآمدی ،کسب و کار و توان مالی غیرمزدی ) در نظام فراگیر و چندلایه تامین اجتماعی جانمایی شده و مبتنی بر ارزیابی آزمون وسع نسبت به نیاز سنجی و اولویت بخشی به پوشش ها و خدمات موردنیاز آنها اقدام و جامعه هدف و بسته خدمات و پوشش های موردنیاز آنان تعیین می گردید، دیگر نیازی به رها کردن مرزها برای کولبری و پیله وری نبود.

نتیجه آن که الان وقت بازسازی کشور است و این بازسازی باید به طور همه جانبه و تمام ساحتی صورت پذیرد و برای تحقق آن بایستی یک تغییر دیدمان در تمامی ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، امنیتی همراه با نوسازی و بازسازی نظامات اداری  ، حکمرانی ، مدیریتی و منابع انسانی صورت گیرد و با قالب شکنی و عبور از کلیشه های منسوخ شده و متناسب با دانش و فناوری های روز دنیا و با رصد روندها و ابرروندهای نوظهور  ،سقف فلک را شکافت و طرحی نو درانداخت  . برخی از ایده های قابل طرح و امکان سنجی در این زمینه به شرح زیر می  باشند :

تغییرات سیاسی: (نظام واقعی حزبی/ نظام پارلمانی دو سطحی ملی و محلی/ انتخابات همزمان کلیه ارکان شورایی و اجرایی کشور)

تغییرات اجتماعی: (پوشش فراگیری نظام تامین اجتماعی چندلایه با اولویت سطح پایه برای همگان/ برقراری نظام طب ملی/ طرح مدیریت یکپارچه شهری و تفکیک شهرداری ها و شوراها از وزارت کشور/ روشمندی و هوشمندی در رسیدگی به افراد و مناطق محروم)

تغییرات اقتصادی:(عدالت بنیان، تامین زیرساخت ها، اقتصاد دیجیتال، دانش بنیان، آزادسازی، خصوصی  سازی  )

تغییرات اجرایی و مدیریتی: (تغییر نظام حکمرانی/ تغییر ساختار دولت)

تغییرات نهادی: (حرکت به سمت سرمایه  گذاری اجتماعی و نیز تقسیم کار نوین بین نهادها و ایجاد هم‎ افزایی)

بازآرایی نهادهای حاکمیتی:( اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درخصوص نهادها و بنیادهای حاکمیتی/ تجمیع وادغام نهادها و بنیادهای حاکمیتی /تقسیم کار نوین بین نهادهاو بنیادهای حاکمیتی درقالب دو نهاد که یکی فقط برفعالیت های زیرساختی اقتصادی متمرکز شود و دیگری فقط بر امورحمایتی  )

- تقویت، توسعه و تعمیم استفاده از سازوکار سهام عدالت برای مردمی سازی اقتصاد ازطریق ایجاد شرکت های تعاونی عام فراگیر ملی برای اجرای فراپروژه ملی.

- ایجاد یک شرکت/ پروژه فراگیر ملی با سهامداری تمامی ایرانیان برای بهینه‎سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.

- واگذاری سهام شرکت ملی نفت ایران به تمامی ایرانیان و یا ایجاد یک شرکت/ پروژه فراگیر ملی با سهامداری تمامی ایرانیان برای اجرای پروژه‎های نفت، گاز و معدن زیرساختی و توسعه ای

- ایجاد اتحادیه های منطقه ای در حوزه  های اقتصادی/ ایجاد زنجیره ها و شبکه های ایجاد ارزش منطقه ای باتوجه به مزیت های نسبی ایران

- ایجاد بانک توسعه ملی با سهامداری همه ایرانیان ویا با اختصاص منابع واریزی به صندوق توسعه ملی

- اجرای طرح مالیات بر مجموع درآمد و تضمین درآمد پایه همگانی

- واگذاری فراپروژه ملی به یک کشور خارجی و شروع سریع آن ازجمله موارد زیر :

- احداث پایتخت تجاری - صنعتی مکران

- احداث شبکه کریدورهای ترانزیتی (جاده و ریل)

- احداث شبکه کریدوری ترانزیتی لوله و خطوط شبکه انتقال نفت، گاز، برق، آب و مخابرات

- احداث سایبرآباد یا شهر صنایع هوشمند، دیجیتال و الکترونیک (نظیر سیلیکون ولی آمریکا یا حیدر آباد هند)

- اجرای پروژه بهینه سازی انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

- اجرای پروژه های مهم نفت، گاز و معدنی.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار