فرصتسازی برای رشد نرخ بلیت هواپیما
طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از ابتدای امسال نرخ سوخت هواپیما 18 برابر گران میشود. به اعتقاد محمود مهرانپور کارشناس حمل و نقل هوایی ایرلاینها از این فرصت برای افزایش نرخ بلیت هواپیمای مسافری استفاده خواهند کرد.

بر اساس تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۴، دولت و وزارت نفت مکلفند که نرخ سوخت ناوگان حمل و نقل هوایی را حداقل به میزان ۳۰ درصد خرید از پالایشگاهها افزایش دهند. متن این مصوبه نشان میدهد که سوخت هواپیما گران میشود اما این افزایش قیمت چه تاثیری بر نرخ حمل بار و مسافر در سال جاری خواهد داشت؟
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، در گفتوگو با آوش بیان کرد: آنچه در لایحه بودجه اعلام شده است در ارتباط با نرخ سوخت هواپیمای مسافری است و ارتباطی به هواپیماهای باری یا کارگو ندارد.
وی ادامه داد: نرخ سوخت برای حمل بار آزاد بود و هیچ تغییری نکرده است. آنچه به تصویب رسیده است درباره نرخ سوخت هواپیمای مسافری است که روی هزینههای پرواز تاثیر خواهد داشت.
بایکوت ماندن درخواست تعدیل نرخ سوخت باری
بر اساس آنچه دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید، گویا تلاش شرکتهای کارگو بینتیجه مانده و همچنان سوخت آنها به صورت آزاد حساب میشود.
تفاوت قیمت سوخت هواپیماهای باری و مسافری سبب شده بود که بارها درخواست تعدیل نرخ سوخت باری از سوی شرکتهای کارگو مطرح شود.
این تفاوت قیمت تاثیر مستقیمی بر هزینه عملیاتی شرکتهای حمل بار هوایی داشت و به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، نرخ بالای سوخت باعث شده بود حمل و نقل کالا با هواپیما در ایران، برای صاحبان آن توجیه اقتصادی نداشته باشد و حتی منجر به زمینگیر شدن هواپیماهای باری شود.
فعالان این بخش امیدوار بودند دولت با عادلانه کردن قیمت سوخت برای هواپیماهای باری و یکسان سازی نرخهای سوخت در بخش باری و مسافری، کسب و کارشان را رونق دهد اما گویا تلاشهایشان به سرانجام نرسیده است و با مصوبه جدید هم هواپیماهای باری از وضعیت زمینگیری خارج نخواهند شد.
نرخ بیش از 14 هزار تومانی برای هواپیمای مسافری
اگرچه بسیاری از رسانهها نوشتند نرخ سوخت هواپیماهای مسافری از 600 تومان به 11 هزار تومان افزایش خواهد یافت اما کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد: با در نظر گرفتن نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هر لیتر سوخت هواپیمای مسافری با بهای 14 هزار و 300 تومان در اختیار شرکتهای هوایی قرار خواهد گرفت.
او اضافه کرد: این نرخ برای ناوگان خارجی به صورت آزاد و بینالمللی محاسبه میشود.
افزایش بیش از 12 درصدی هزینهها
افزایش نرخ سوخت هواپیمای مسافری بدون شک با تاثیر بر هزینه شرکتها، نرخ بلیت را افزایش میدهد اما این رشد چقدر خواهد بود؟
محمود مهرانپور، کارشناس حمل و نقل هوایی، در گفتوگو با آوش بیان کرد: قطعا تغییر نرخ سوخت روی قیمت بلیت هواپیما تاثیر میگذارد. این تاثیر در مسیرهای مختلف متفاوت است.
او ادامه داد: بر اساس محاسباتی که کردم، هزینه سوخت بهطور متوسط چیزی حدود پنج تا 6 درصد از کل هزینههای شرکتهای هوایی را شامل میشود.
مهرانپور گفت: با افزایش نرخ سوخت، سهم آن از هزینه شرکتهای هواپیمایی به 12 تا 13 درصد افزایش خواهد یافت. البته ما هواپیماهای مسنی داریم و متوسط عمر آنها 25 سال است، در نتیجه همچنان هزینه تعمیرات ما عدد بزرگی است.
او به این پرسش که آیا تغییر نرخ سوخت با همان نسبت 12 تا 13 درصد روی قیمت تمام شده بلیت تاثیر دارد، اینگونه پاسخ داد: حداکثر افزایش هزینه به دلیل تغییر نرخ سوخت، چیزی حدود 15 درصد است ولی ایرلاینها این فرصت را مغتنم میدانند و نرخ بلیت هواپیما را بیشتر افزایش میدهند.