اظهارات پلیس راهور درباره ناکارآمدی افزایش جریمه رانندگی
پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد افزایش مبلغ جریمه های رانندگی به تنهایی نتوانسته رفتار رانندگان را تغییر دهد و کاهش محسوس تخلفات و تصادفات محقق نشده است.
سرهنگ خسروی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته گفت: «با توجه به افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی در سال گذشته، انتظار کاهش تخلفات و در پی آن کاهش تصادفات را داشتیم که چنین چیزی را به صورت ملموس نمی بینیم.»
سرهنگ خسروی توضیح داد که طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مبالغ جرایم هر سه سال یک بار متناسب با نرخ تورم قابل تغییر است و آخرین بازنگری در این روش در تیر ماه 1403 انجام شد. وی افزود برای تعیین نرخ هر جریمه حداقل شش مولفه مورد توجه قرار می گیرد که عبارتند از مکان شامل کلان شهر، شهر و روستا، زمان وقوع تخلف، نوع تخلف، میزان تاثیر در آلودگی هوا، میزان تاثیر در ایمنی عبور و مرور و میزان حادثه ساز بودن آن تخلف. تصمیم نهایی درباره ارقام جریمه ها نیز با تایید وزارت کشور، دادگستری و وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیات وزیران نهایی می شود.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد صرفا اتکا به افزایش مبلغ جریمه ها بازدارندگی کامل ایجاد نمی کند و تجربه اخیر نشان داده است که رشد مبلغی جریمه ها به تنهایی منجر به کاهش قابل توجه تخلفات رانندگی نشده است. او گفت رسیدن به نتایج بهتر مستلزم اقدام هماهنگ بین نهادهای انتظامی، اجرایی و فرهنگی است.
خسروی در تشریح راهکارها خواستار اجرای بسته ترکیبی از اقدامات آموزشی، فرهنگی و زیر ساختی شد. به گفته او، تقویت آموزش های رانندگی از دوره های ابتدایی تا دوره های تخصصی برای رانندگان، فرهنگ سازی عمومی درباره خطرات رانندگی پرخطر، بهبود تابلو گذاری و علائم راهنمایی و رفع نقاط حادثه خیز و همچنین افزایش کیفیت نظارت پلیسی به صورت هدفمند از جمله عناصر این بسته ترکیبی است.
او افزود تغییر رفتار رانندگان تنها با فشار مالی ممکن نیست و باید همراه با افزایش سطح آگاهی عمومی، بهبود فضای فنی و زیر ساختی راه ها و ارائه راهکارهای مهارتی برای رانندگان باشد تا اثرات افزایش جریمه ها چند برابر شود. سرهنگ خسروی تاکید کرد دستگاه های متولی باید گزارشی از اقدامات هماهنگ و نتایج ملموس ارائه دهند تا ارزیابی دقیقی از کارآمدی سیاست ها در کاهش تصادفات صورت گیرد.
پلیس راهور همچنین به نقش موثر تعیین معیارهای دقیق تر در تخصیص نرخ جریمه ها اشاره کرد و تأکید نمود که شاخص ها باید به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر جنبه تنبیهی، جنبه اصلاحی و پیشگیرانه نیز داشته باشند. مسئولان راهور معتقدند توجه به تفاوت های منطقه ای و شرایط زمانی و مکانی تخلفات می تواند در افزایش اثربخشی اقدامات جریمه ای مفید باشد.
در پایان سرهنگ خسروی خواستار همکاری ارگان های مربوطه شد و اظهار داشت که کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی و کاهش تلفات جاده ای نیازمند رویکردی جامع است که در آن از ابزارهای حقوقی، آموزشی و سرمایه گذاری در زیر ساخت استفاده شود تا افزایش مبلغ جریمه ها همراه با سایر اقدامات موجب بهبود محسوس امنیت ترافیکی شود.
پلیس راهور در کنار بازنگری های قانونی، پیگیری هماهنگی بین وزارتخانه ها و نهادهای محلی را برای تدوین بسته های عملیاتی در دستور کار قرار داده است تا بتواند به صورت ملموس از سطح تخلفات و حوادث بکاهد.