من از قسمت هفتم نقش داماد نقی معمولی را بازی میکنم!
چالش جدیدی در اینستاگرام فراگیر شده که در آن کاربران، خود را بازیگرِ نقشِ دامادِ نقی معمولی معرفی میکنند. تاثیری جدید از این سریال بر روی مخاطب. با هم این اتفاق را بررسی کنیم.

پایتخت! اسمی که هماندازه کلمه «مذاکره» این روزها شنیده میشود. عجیب اما واقعی است که تبوتاب سریالِ پایتخت نه تنها کم نشده، بلکه اوج هم گرفته. هربار دلیلی تازه و متفاوت از دل سریال تولید میشود. اگر خبر «تأثیر نقی معمولی روی کاهش مصرف اینترنت» را مهمترین خبر پایتخت بدانیم و باز اگر مرور اتفاقات سال را یکی از مهمترین ویژگیهای این سریال دانسته باشیم، بیشک چالش مجازی «من در نقش ... از قسمت ... وارد پایتخت میشوم» را عجیبترین آورده این سریال خواهیم دانست.
احتمالا این روزها اکسپلورِ اینستاگرامِ شما هم، پستِ صفحه یک نفر را به شما معرفی میکند که صاحب صفحه در آن به بقیه میگوید از کدام قسمت بهعنوان نقش داماد خانواده معمولی وارد سریال پایتخت و در نهایت مهمان خانواده شما خواهد شد.
پستِ عجیبی که برای بعضیها قابل باور و برای نسل زد فقط یک شوخی است.
ماجرا از این قرار است که از همان روزهای اولِ پخشِ سریالِ پایتخت یا واضحتر بگوئیم، در ادامه پخشِ خبرِ ورودِ زنِ ارسطو و زمزمههای شکل گرفتن نقش «شری»، چالشی بین بلاگرهای زن شکل گرفت که با حضور جلوی دوربین اطلاع میداند، آنها بازیگر نقش شری هستند و بعد از رونمایی از بازیگر نقش شری، اینبار بلاگرهای مرد خود را داماد نقی دانسته و به کاربر صفحهشان میگفتند که از فلان جلسه وارد سریال پایتخت میشوند.
آیا کسانی که ایندست، پستها را باور کردهاند؛ ساده و دور از اجتماع هستند؟ آیا اولین کسی این چالش را انجام داد خلاق است؟ آمار صد نفره که در دو ساعت انجام شده، نشان میدهد که:
سیویک در صد پستهای این چنینی را ندیدهاند.
چهل و شش درصد باور کردهاند.
بیست درصد میدانستند چالش است.
و سه درصد جدی نگرفتهاند.
جواب ساده است. آنها که باور کردهاند، ساده نیستند. فقط توقع چنین نفوذی را از یک سریال، در فرد فرد آدمها ندارند.
حالا جز ساخت ترکیب «مجید واشقانیشونه» و ورود به ادبیات شفاهی، «جابهجایی رکورد پایتخت سریهای قبل» و «کاهش مصرف اینترنت» چالش فراگیر شده «من داماد نقی معمولی هستم، امشب خواستگاری میروم» یکی از فراگیرترین چالشهای این روزهای فضای مجازیست. چالشی که مشخص نیست از کِی، کی و کجا شروع شده اما هنوز تمام نشده است. از تأثیر حرف میزنیم عالیجنابان از تأثیر. از تأثیری که نیازی به تبلیغ ندارد، نیازی به ایده تبلیغاتی هم ندارد، مثل رودیست که جویش را پیدا میکند. پایتخت یکی از قویترین پروندههای صداوسیماست که بیشک هنوز مدیران صداوسیما از شدت موفقیتش بیخبر هستند. در خط پایانی باید اعتراف بشود یکیاز آن، چهلوششدرصدِ باورکننده، این را برای شما نوشت.