EN
به روز شده در
کد خبر: ۵۹۵۸۲
رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌و‌گو با آوش:

تولید خودروهای هیبریدی کلید خورد/ آیا زیرساخت شارژ خودرو در کشور فراهم است؟

رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: مشکل اصلی نه تحریم خارجی بلکه تحریم داخلی و سیاست‌های غلطی است که مانع اجرای برنامه‌های فنی خودروسازان شده است.

تولید خودروهای هیبریدی کلید خورد/ آیا زیرساخت شارژ خودرو در کشور فراهم است؟

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه ‌سازان کشور، در گفت‌وگو با آوش درباره آلترناتیو رئیس‌جمهور به خودروسازان مبنی بر افزایش کیفیت گفت: رئیس‌جمهور بحث کیفیت را مطرح نکردند بلکه بحث اصلی کاهش مصرف سوخت بود. خوشبختانه خودروسازان از مدت‌ها قبل در این حوزه شروع به کار کرده‌اند. یکی از راهکارهای عملی تولید خودروهای هیبریدی است که مصرف سوخت آنها در هر صد کیلومتر به چهار لیتر می‌رسد. این موضوع در دستورکار قرار گرفته و بخش زیادی از کارهایش انجام شده است فقط باید مواد اولیه و امکانات لازم در اختیار خودروساز باشد. از نظر فنی، مشکلی برای تولید وجود ندارد.

او ادامه داد: اگر دولت مالک و مدیر خودروسازی باشد مثل ایران‌خودرو کار به مشکل می‌خورد. دولت باید به جای تصدی‌گری به وظیفه اصلی خود یعنی سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها توجه کند. وقتی دولت سیاست‌گذار باشد و هم عامل نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که در حوزه اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت، مشکل در تحریم است یا خیر، گفت: خیر، موضوع چیز دیگری است. راهکار مهم تولید خودروهای هیبریدی است که دانش آن را داریم و نمونه‌هایش هم درحال ساخت است فقط دولت دخالت بی‌مورد نکند و امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار تولید قرار دهد.

او اضافه کرد: اگر ما تحریم داخلی نداشته باشیم تحریم خارجی مانع نیست. راه‌های دور زدن تحریم خارجی را بلدیم. مشکل اینجاست که داخل کشور تحریم هستیم؛ یعنی فضایی که باید مسیر تولید را باز کند خودش مانع ایجاد می‌کند. تحریم خارجی قابل مدیریت است ولی تحریم داخلی کار را مختل می‌کند. تحریم داخلی یعنی سیاست‌هایی که اجازه نمی‌دهد تولید حرکت کند. مثلاً تأمین اجتماعی فشارهای سنگینی وارد می‌کند و یا مالیات‌هایی که ناگهانی و بدون سازوکار منطقی اعمال می‌شود.  

رئیس انجمن قطعه ‌سازان کشور درباره آینده خودروهای برقی گفت: ساخت خودروی برقی نسبت به خودروهای دیزلی آسان‌تر است. مشکل اصلی در دو چیز است؛ آیا زیرساخت شارژ خودرو فراهم شده است؟ آیا برق کافی و ایستگاه‌های شارژ ایجاد شده است؟ این‌ها مهم‌ترین مسئله بشمار می‌آید. اگر این زیرساخت فراهم باشد چشم‌انداز خودرو برقی در ایران کاملاً مثبت است.

او در ادامه افزود: در فرانسه برای اینکه مردم بتوانند خودروهای برقی بخرند، ۲۵ درصد یارانه روی قیمت خودرو گذاشتند چون این خودروها گران‌تر از مدل‌های معمولی هستند. در ایران هم اگر دولت چنین حمایتی انجام دهد امکان توسعه خودروهای برقی وجود دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار