خسارات انفجار اسکله رجایی در بخش واردات چای، عدد بالایی است
به گفته رئیس هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان بازرگانان و صنایع بستهبندی چای، خسارات انفجار اسکله شهید رجایی برای بخش واردات چای، عدد بالایی است.

چای یکی از اقلام مصرفی بازار کشور است. روزانه هر ایرانی به طور میانگین یک لیوان چای مصرف میکنند؛ البته با تغییر ذائقهها بخشی از این بازار به مصرف انواع قهوه اختصاص یافته است.
یکی از اقلامی که در انفجار اسکله شهید رجایی دچار آسیب شد چای خارجی بود.
شهریار داریانی، رئیس هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان بازرگانان و صنایع بستهبندی چای درباره میزان خسارتها به خبرنگار مهر گفت: در حادثه اسکله شهید رجایی بندر عباس متأسفانه هموطنان عزادار شدند. در این اتفاق ناگوار در خصوص مسائل تجاری هم آسیبهایی به کالاهای وارداتی به ویژه محصولات بخش کشاورزی وارد شد.
وی با بیان این که هنوز آمار درستی استخراج نشده است، ادامه داد: بر اساس اطلاعات اولیه که واردکنندگان این صنف اعلام کردهاند متأسفانه اغلب واردکنندگان مبتلابه هستند به ویژه یکی از کشتیهای جمهوری اسلامی که به تازگی از هند در این اسکله لنگر انداخته بود مقادیر زیادی چای بارگیری کرده بود.
وی افزود: تخلیه این بار منجر به آسیب تعدادی از این کانتینرها شده است.
وی اضافه کرد: روز گذشته لینکی ارسال شد که واردکنندگان از طریق آن میتوانند پیگیر بارنامههای خود باشند؛ در حال حاضر به دلیل آمار بالا مراجعه به این لینک، امکان دسترسی برای همه در این پیک زمانی وجود ندارد و رصد بارنامهها کمی زمان بر خواهد بود. بنابراین استخراج آمار دقیق زمان میبرد زیرا تعدادی از این کانتینرها زمان حادثه منتقل و جابجا شدهاند.
این مسئول صنفی با بیان این که هنوز مشخص نیست این بارهای انتقالی چه سرنوشتی پیدا کردهاند، تصریح کرد: بخشی از کانتینرها به گونهای از بین رفتهاند که قابل شناسایی نیستند.
عمده واردات چای از اسکله شهید رجایی است
رئیس هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان بازرگانان و صنایع بستهبندی چای در پاسخ به این پرسش که آیا تمام چای مورد نیاز کشور از اسکله شهید رجایی بندر عباس وارد میشود، گفت: خیر، اما اسکله شهید رجایی، بندر اصلی کشور برای صادرات و واردات کالا بوده و به شکل ادواری هم، بخش زیادی از چای کشور که از مبدا هندوستان تأمین میشود (۵۰ درصد سبد واردات کشور از هند است) عمدتاً مقصد آن بندر عباس و اسکله شهید رجایی است.
حدود ۸ هزار تن چای وارداتی، موجودی بنادر کشور
داریانی درباره حجم واردات سال گذشته اظهار کرد: آمار واردات سال گذشته حدود ۴۹ هزار تن بود که نسبت به میانگین واردات سالانه، عدد پایینی است.
بر اساس آمار گمرک سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۱ هزار تن چای وارد کشور شد در حالی که نیاز داخل بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تن بود. این امر سبب شد تا طی دو سال اخیر محدودیتهایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از چای داخلی اعمال شود.
رئیس هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان بازرگانان و صنایع بستهبندی چای درباره میزان واردات چای در دو ماه اخیر هم عنوان کرد: در حال حاضر نمیتوانیم تخمینی از واردات داشته باشیم، اما بر اساس آمار ثبت سفارش که ممکن است برخی محمولهها هنوز نرسیده باشد به طور شناور میتوان گفت حدود ۸ هزار تن چای در گمرکات کشور وارد شده که بخش عمده آن در بندر شهید رجایی تخلیه شده است؛ این که چه میزان از چای وارداتی آسیب دیده یا چه مقدار از بارها سالم مانده، هنوز مشخص نیست. به هر حال خسارات انفجار اسکله شهید رجایی برای بخش واردات چای، عدد بالایی است.
از تأمین مجدد مواد اولیه تا ذخایر استراتژیک
این مسئول صنفی درباره چگونگی پرداخت خسارت از سوی دولت به صاحبان بارهای آسیب دیده در این حادثه، گفت: پروتکلهای بیمهای وجود دارد و قطعاً بیمه این خسارات را پرداخت میکند. نخست باید میزان خسارات برآورد شود و در نهایت به شکل معمول شرکتهای بیمهای خسارتها را میپردازند، اما موضوع مهمتر از این مسئله از بین رفتن مواد اولیه کارخانجات تولیدی چای است که تکافو خط تولید را برای یک تا ۳ ماه میداد. مشکل اصلی در حال حاضر مدیریت خط تولید است که مواد اولیه مورد نیاز را ندارد.
رئیس هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان بازرگانان و صنایع بستهبندی چای تاکید کرد: واردات دوباره این بار از ثبت سفارش تا تخصیص ارز و واردات زمانبر است مگر در شرایط ویژه فعلی، وزارت جهاد کشاورزی کار جهادی کرده و روند را برای تأمین مجدد مواد اولیه تسهیل کند تا چرخه تولید دچار اختلال نشود.
وی تصریح کرد: چرخه تولید چای به دلیل کاهش واردات در سال گذشته دچار کسری است. دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید تدبیری بیندیشند تا چرخه تولید، فعالیت مستمر داشته باشد.
این مسئول صنفی درباره ذخایر استراتژیکی کشور عنوان کرد: واردات پایین سبب شده در این بخش هم ناترازی داشته باشیم زیرا میانگین واردات سالانه ۷۹ هزار و ۲۶۰ تن بوده که سال گذشته کمتر از این عدد وارد شد. سرعت عمل جهاد میتواند جبران مافات کند.
حال پرسش این است که چرا باید این حجم از کالای فاسدشدنی در گمرکات وجود داشته باشد که با یک چنین حادثهای از بین بروند. چرا با ورود روزانه این کالاها، ترخیص نمیشوند؟ بنا به گفته فعالان اقتصادی و تجاری نباید در بنادر تجاری این حجم ترافیک کالایی وجود داشته باشد که در چنین شرایطی خسارت زیادی یک جا به سرمایههای ملی وارد شود.
منبع: مهر