نسل زد اعتقاد دارد تحصیل در دانشگاه فقط پول تلف کردن است
پژوهشها نشان میدهد ۵۰ درصد از نسل Z حالا فکر میکنند دانشگاه رفتن فقط وقت و پول تلف کردن بوده است. مدرکی که قرار بود در را به آینده باز کند، حالا زیر سایه هوش مصنوعی رنگ باخته است.

فارغالتحصیلان دانشگاهی مدرک خود را بیارزش میدانند. طبق دادههای جدید منتشر شده توسط Indeed انباشت وامهای دانشجویی و ترس از تاثیر هوش مصنوعی بر آینده شغلی، از دلایل اصلی این نگرش است.
در حالی که کارشناسان معتقدند آموزش عالی هنوز اهمیت دارد، نسل Z باید دائما «جعبهابزار مهارتهایش» را ارتقا دهد تا بتواند موفق شود.
دانشگاه اغلب به عنوان بهترین چهار سال زندگی معرفی میشود، اما بسیاری از آمریکاییها اکنون پشیمان هستند.
بیش از یکسوم فارغالتحصیلان اکنون میگویند مدرکشان «هدر دادن پول» بوده است. طبق نظرسنجی جدید Indeed این احساس ناامیدی در میان نسل Z شدیدتر است. بهنحوی که ۵۱ درصد از آنها ابراز پشیمانی کردهاند، در مقایسه با ۴۱ درصد از هزارهها و تنها ۲۰ درصد از بیبیبومرها که طور دیگری فکر میکنند.
بهطور کلی شمار فزایندهای از کارکنان تحصیلکرده، بازگشت سرمایه (ROI) مدرک خود را زیر سوال میبرند. کایل ام.کی، کارشناس روندهای شغلی در Indeed، به Fortune میگوید که این موضوع چندان هم تعجببرانگیز نیست؛ زیرا میانگین هزینه دریافت مدرک کارشناسی در دو دهه گذشته دو برابر شده و به بیش از ۳۸ هزار دلار رسیده، و مجموع بدهی وامهای دانشجویی نیز به مرز ۲ تریلیون دلار نزدیک شده است.
او میگوید: «۳۸ درصد دیگر معتقدند که وامهای دانشجویی بیش از آنکه مدرکشان باعث پیشرفت شغلی شود، جلوی رشد حرفهای آنها را گرفته است. این واقعیتها دانشگاهها و کارفرمایان را به این سمت سوق داده که تمرکز را از اعتبار مدرک به مهارت عملی منتقل کنند. در واقع ۵۲ درصد از آگهیهای شغلی آمریکا در Indeed هیچ الزام رسمی برای تحصیلات دانشگاهی ذکر نمیکنند.»
با این حال، برای بسیاری از جوانان، این آگاهی زمانی حاصل میشود که دیگر دیر شده است. هماکنون حدود ۴.۳ میلیون نفر از نسل Z در وضعیت NEET قرار دارند؛ یعنی نه در حال تحصیل هستند، نه شاغل و نه دوره آموزشی میگذرانند. آنها هیچ مسیر روشنی برای بازگشت به مسیر شغلی ندارند.
مسیر دشوار رسیدن به ارزش واقعی یک مدرک
برای جوانانی که با بازار کاری نهچندان مطلوب مواجهاند، درک بازدهی بلندمدت یک مدرک تحصیلی دشوار است. بهویژه برای رشتههایی مثل روانشناسی، فلسفه یا ادبیات انگلیسی که طبق دادههای «Education Data Initiative» ممکن است بیش از ۲۰ سال زمان ببرد تا هزینه تحصیل جبران شود.
با این حال، کریستین کروزورگارا، مدیر ارشد استراتژی آموزشی در «Handshake» هشدار میدهد که نباید ارزش یک مدرک را صرفاً از منظر عددی و مالی سنجید.
او به Fortune میگوید: «تمرکز صرف بر اشتغال سریع، دیدی کوتاهمدت ایجاد میکند، چراکه این نگاه فرض میگیرد تنها ارزش آموزش عالی، گرفتن شغل اول است. در حالیکه در واقع، آموزش عالی میتواند به فرصتهای رشد حرفهای، آشنایی با حوزههای مختلف، کشف تواناییهای فردی و تقویت مهارتهای مدیریتی و رهبری منجر شود.»
در حالیکه نزدیک به ۷۰ درصد از فارغالتحصیلان جوان معتقدند بدون مدرک هم میتوانستند شغل فعلیشان را انجام دهند، ممکن است بدون حضور در دانشگاه، اصلا شبکه ارتباطی امروز را در اختیار نداشتند.
به گفته کروزورگارا، دانشگاهها نتوانستهاند بهخوبی این واقعیت را منتقل کنند که آنها فقط محل دریافت مدرک نیستند، بلکه بستری برای یادگیری، ارتباطسازی و تعامل با افراد همفکرند.
برای نمونه، مارک زاکربرگ در سال دوم تحصیل خود در هاروارد ترک تحصیل کرد تا روی ساخت فیسبوک تمرکز کند، اما بدون چهار همبنیانگذاری که در دانشگاه ملاقات کرده بود، این اتفاق ممکن نمیشد.
او اضافه میکند: «نسل Z با بازاری شغلی بسیار نامطمئن روبهروست و نیاز به پیوند بهتر میان هزینهکرد برای آموزش و نتایج قابللمس آن بیش از هر زمان احساس میشود.»
هوش مصنوعی، مدرک دانشگاهی را بیاعتبار کرده؟
گسترش هوش مصنوعی در تمام ابعاد آموزش و محیط کار باعث شده فارغالتحصیلان دانشگاهی بیش از پیش مدرکشان را زیر سوال ببرند. حدود ۳۰ درصد از آنها معتقدند که هوش مصنوعی بهکلی مدرکشان را بیمعنا کرده است. این عدد در میان نسل Z به ۴۵ درصد میرسد.
منبع: Fortune.com