خودروسازان به استقبال پیشنهاد رئیسجمهور بروند
در روزهای اخیر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور به خودروسازان اولتیماتوم داده است که اگر در یک بازه زمانی معقول موتور خودروها اصلاح نشود و مصرف سوخت به سطح قابلقبول نرسد، مجبور خواهیم بود در سیاست تخصیص ارز و صدور مجوز تولید بازنگری کنیم. در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنید؛ دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد.
در روزهای اخیر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور به خودروسازان اولتیماتوم داده است که اگر در یک بازه زمانی معقول موتور خودروها اصلاح نشود و مصرف سوخت به سطح قابلقبول نرسد، مجبور خواهیم بود در سیاست تخصیص ارز و صدور مجوز تولید بازنگری کنیم. در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنید؛ دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد.
اما تحق این درخواست رئیسجمهور در گروه عوامل مختلفی است: از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی تا ورود دانش فنی.
بخش خصوصی و سیاستگذاری معقول؛ حلال راهکار اصلی
«محمدرضا نجفیمنش»، رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور، در گفتوگو با «آوش» راهکار تحقق این ایده رئیسجمهور را واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و سیاستگذاری معقول در مسیر کاهش مصرف سوخت میداند.
او در این رابطه توضیح می دهد: دیدگاه ما سالیان درازی است که بر این اصل استوار است که دولت نباید متصدی و مجری باشد؛ بلکه باید بهعنوان سیاستگذار و ناظر عمل کند. اگر دولت خود به اصطلاح مجری باشد، نمیتواند نظارت مؤثری داشته باشد. برای مثال، یک شرکت دولتی را نمیتواند بهراحتی تعطیل یا منحل کند. لذا، پیشنهاد مشخص این است که مدیریت این بخشها به حوزه غیردولتی و بخش خصوصی واگذار شود. این نخستین و مهمترین قدم است.
نجفیمنش میافزاید: قدم دوم، سیاستگذاری معقول برای کاهش مصرف سوخت خودروها است. ما بهجای اینکه سالانه هزینههای کلان بابت تأمین سوخت پرداخت کنیم، میتوانیم این منابع را بهینهسازی کنیم. برای این کار، راههای متعددی وجود دارد:
گام اول، خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف؛
گام دوم ،حرکت به سمت خودروهای هیبریدی (ترکیب مصرف سوخت و برق)، که معقولترین روش برای شرایط فعلی ماست؛
و گام نهایی، حرکت به سمت خودروهای برقی، البته با فراهمسازی زیرساختهای لازم.
پالس مثبت دولت به تولیدکنندگان
به گفته رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور، این که رئیسجمهور گفته است که دولت تجهیزات و مکانیزمهای مورد نیاز برای اجرای این کار را فراهم خواهد کرد، یک پیام بسیار مثبت است. این یعنی بروید و انجام دهید و ما پشتیبان شما هستیم.
نجفیمنش ادامه میدهد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، خودروسازان داخلی روی خودروهای هیبریدی کار کردهاند و حتی آمادگی عرضه به بازار را دارند. مصرف خودروهای هیبریدی حدود ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، درحالیکه خودروهای معمولی بیش از ۸، ۹ و بعضا ۱۲ لیتر مصرف میکنند. این یک حرکت عالی است و خودروسازان باید از این سیاست دولت استقبال کنند. همچنین باید پیشنیازهای اجرای کار را سریعا به دولت اعلام کنند تا تسهیلات لازم فراهم شود.
عزم ملی برای کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی محیط زیست
او درباره وضعیت استاندارد آلایندگی نیز میگوید: استاندارد روز اروپا در حال حاضر یورو ۶ است، اما ما هنوز تولید انبوه یورو ۶ نداریم و تازه درگیر یورو ۵ هستیم. علاوه بر این، این موضوع فقط بر عهده خودروساز نیست؛ بلکه یک کار اساسی ملی است که همه باید دنبال کنیم تا هم مصرف سوخت و هم آلودگی محیط زیست کاهش یابد. بسیاری از کشورها، مثل ژاپن و حتی ترکیه که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بسیار آلوده بود که با اجرای همین روشها توانستهاند این مشکل را حل کنند. این برنامه دولت، قدمی بسیار مثبت و اولیه است و باید خودروسازان و مردم از آن استقبال کنند.
راهحلهای جهانی برای کاهش مصرف سوخت
محمدرضا نجفیمنش در پایان گفتوگو دو روش شناختهشده جهانی را پیشنهاد میدهد: یکی ارتقای موتور به نسلهای جدید و دیگری خودروهای برقی. در گذشته، استاندارد ما حتی به یورو هم نمیرسید. اما اکنون که استاندارد روز اروپا یورو ۶ است، ما باید هم سوخت و هم خودروهای خود را به این سطح استاندارد روز دنیا برسانیم.