برای اکران «پیرپسر» با عامریانفیلم نگران باشیم یا نه؟
انتخاب دفتر پخش «عامریان فیلم» برای پخش و اکران فیلم سینمایی «پیرپسر» نگرانیهایی را در بین اهالی سینما ایجاد کرده است.

«عامریان فیلم»، پخش فیلم «پیرپسر» را بر عهده گرفت. خبر اعلام شده از آن جهت عجیب بود که دفتری مسئولیت پخش و اکران این فیلم را بر عهده گرفت که پیشتر سابقه پخش و تهیه فیلمهایی از جمله «دینامیت»، «تگزاس»، «هفتاد سی»، «نارگیل»، «انفرادی» و… را داشته است. همین مسئله باعث شد خبر مربوط به فیلم «پیرپسر» برای بسیاری از سینمادوستان تعجببرانگیز باشد.
سابقه تولیدات دفتر عامریان با مدیریت ابراهیم عامریان، همگی کمدیهایی هستند که با انتقاداتی از این دست مواجهاند: شوخیهای رکیک و جنسی، موقعیتهای امتحانشده و تکراری؛ آثاری که در برهوت فیلمهای خوب در سینمای ایران توانستهاند به فروش چشمگیر برسند و حتی رکوردهای بزرگ بزنند. بسیاری از مخاطبان نیز او را مقصر اصلی تغییر ذائقه مردم میدانند که آنها را به سمت انتخاب فیلمهای کمدی و هجو کشانده است.
اکنون در مواجهه با این خبر، ما بهعنوان سینمادوست و کارشناس رسانه دو زاویه دید داریم: نخست آنکه از شنیدن این خبر خوشحال باشیم، چراکه نگرانیمان درباره شیوه پخش و اکران این فیلم برطرف میشود. عامریان فیلم اکنون به شکلی یکی از برندهای اکران محسوب میشود و سینماداران با این دفتر تعامل خوبی دارند. از طرفی، سرمایه عامریان را نیز در این زمینه نمیتوان نادیده گرفت؛ سرمایهای که در راستای منافع سینماداران به کار گرفته میشود.
زاویه نگاه دوم اما این است که نحوه تبلیغات و پخش این فیلم ممکن است بر وجاهت و سطح کیفی «پیرپسر» سایه بیفکند و فیلم را بهگونهای ارائه دهد که یکی از روشنفکرانهترین فیلمهای دهه اخیر در ذهن مخاطب به شکلی اشتباه جا بیفتد و مسیر قصه به بیراهه برود.
با این حال، نباید نادیده گرفت که بابک حمیدیان به عنوان تهیهکننده و اکتای براهنی به عنوان کارگردان در این انتخاب، رندی خاصی از خود نشان دادهاند. آنها بیش از هر چیز به دیده شدن حداکثری فیلم توجه داشتهاند و به همین دلیل، انتقادات احتمالی برای این انتخاب را نادیده گرفته و مزیت- فایده این تصمیم را به شکل دیگری در نظر گرفتهاند.
این را هم در آخر باید اضافه کرد که پس از اکران «به کارگر ساده نیازمندیم» این دومین بار است که در تمام این سالها یک فیلم جدی با «عامریان فیلم» روی پرده میرود.