ابوترابیفرد: آمریکا و صهیونیستها تن به شکست دادند و به آتش بس رسیدند
امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا، اشغالگران فلسطین و متحدانشان، پس از دو سال جنگ بیرحمانه علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه، با فهرستی از جنایات بیسابقه شامل نسلکشی، پاکسازی قومی، بمباران مناطق مسکونی در غزه و نقض آشکار همه قوانین بینالمللی، در نهایت در برابر ملت فلسطین و محور مقاومت به شکست تن دادند و به آتشبس رسیدند.

حجتالاسلام سیدمحمد حسن ابوترابیفرد در خطبههای دوم نماز جمعه در دانشگاه تهران اظهار داشت: امروز، جمعه بیستوپنجم مهرماه، روز نسلکشی زنان و کودکان قهرمان و مقاوم فلسطین است. روز شهادت چهرهای استثنایی از فرماندهان مقاومت، مردی حکیم، شجاع و سلحشور: شهید یحیی سنوار، فرمانده برجسته حماس.
وی افزود: تصویر مقاومت مردی عاشورایی مانند سنوار در واپسین لحظات زندگیاش در برابر اشغالگران، به یکی از تأثیرگذارترین تصاویر جهان بدل شده؛ نمادی از فروپاشی اسطوره نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی. امروز، کودکان و شیرخوارگان غزه، او را نه تنها نماد مقاومت، بلکه نشانهای از حیات و امید میدانند.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: این فرمانده هوشمند و مقتدر، با طراحی عملیات سهمگین طوفان الأقصی، ساختار اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به هم ریخت و با اختلال در سامانههای ارتباطی و راداری، مسیر نفوذ نیروهای مقاومت را تا عمق سرزمینهای اشغالی هموار ساخت.
حجتالاسلام ابوترابیفرد خاطرنشان کرد: دو سال پس از آن رویداد تاریخی، رژیم صهیونیستی با مجموعهای از بحرانهای عمیق ساختاری مواجه است؛ بحرانهایی ویرانگر و غیرقابل کنترل، که آمریکا و رژیم صهیونیستی را ناچار به مذاکره با همان مردانی کرد که روزگاری در دوحه برای ترورشان برنامهریزی کرده بودند.
وی اضافه کرد: دیروز در دوحه نقشه ترورشان را کشیدند؛ امروز، با پذیرش شکست، در قاهره با آنان پای میز مذاکره نشستند. آمریکا، اشغالگران فلسطین و متحدانشان، پس از دو سال جنگ بیرحمانه علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه، با فهرستی از جنایات بیسابقه شامل نسلکشی، پاکسازی قومی، بمباران مناطق مسکونی در غزه، خانیونس، رفح و جبالیا با بیش از ۲۰۰ هزار تن بمب اهدایی غرب، و نقض آشکار همه قوانین بینالمللی، نهایتاً در برابر ملت فلسطین و محور مقاومت به شکست تن دادند و به آتشبس رسیدند.
خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: رئیسجمهور آمریکا، برای نجات نتانیاهو از باتلاق غزه، طبق سیاستهای دائمی واشنگتن، وارد میدان شد. اما جهان، امروز در برابر مقاومت شکوهمند ملت فلسطین، به احترام ایستاده است. رسانههای صهیونیستی نیز به شکست راهبردی خود در برابر اراده استوار مردم غزه، مقاومت حماس و دیگر گروههای مبارز اعتراف کردهاند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد در ادامه بیان کرد: به صورت فشرده به برخی نشانههای پیروزی ملت فلسطین و محور مقاومت اشاره میکنم. بحرانهای عمیق رژیم صهیونیستی در حوزههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، منطقهای و بینالمللی نشانههای این واقعیت هستند. داستان مقاومت ملتها در جنگها شنیدنی و ستودنی است؛ اما غزه پدیدهای فراتر از تصور است.
وی افزود: در جهنمی که آمریکا، اسرائیل و برخی دولتهای اروپایی برای مردم غزه ساختند، ملت غزه ایستاد. با ایمان، صبر و مقاومتی عاشورایی، شکوه انسان مسلمان را به نمایش گذاشت. شهید سنوار، نبرد غزه را به عاشورای امام حسین (ع) تشبیه کرده و نوشته بود: «باید همان مسیری را ادامه دهیم که آغاز کردهایم، حتی اگر کربلایی دیگر رقم بخورد.»
خطیب نماز جمعه تهران عنوان کرد: کودکان از گرسنگی به شهادت رسیدند؛ مادران رنج را میان خود تقسیم کردند؛ اما سکوت نکردند. آنها آهی از دل برآوردند که بر قلب آمریکا و صهیونیستها نشست و غزه را به فرهنگ، ادبیات و گنجینهای از پایداری تبدیل کردند.
قدرت برای جلوگیری از جنگ است نه جنگ افروزی
امام جمعه موقت تهران در خطبه های اول نماز جمعه با بیان اینکه جهاد در ادبیات دین مبین اسلام از جایگاهی استثنایی و ویژه برخوردار است، گفت: واژه «جهاد» و مشتقات آن ۳۵ بار در قرآن کریم به کار رفته است. این واژه از ریشه «جهد» به معنی نهایت تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف و مقصد است و معمولاً در شرایطی به کار میرود که نوعی همکاری، تقابل یا رقابت وجود دارد.
وی افزود: در جهاد، معمولاً گروهی در برابر گروهی دیگر صفآرایی میکنند و به مقابله میپردازند. مسلمانان در ۱۳ سال حضور خود در مکه مکرمه حتی اجازه جهاد دفاعی هم نداشتند و تحت ستم و آزار فراوان کفار و مشرکین قرار میگرفتند، اما فرمان جهاد حتی جهاد دفاعی صادر نشده بود. به همین دلیل، برخی مسلمانان به دلیل فشارها به حبشه هجرت کردند و در نهایت مسلمانان به مدینه منوره مهاجرت نمودند. هجرت در واقع گامی بزرگ برای ایجاد قدرت و دفاع از حق، هویت دینی و اعتقادی مسلمانان بود.
امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: اگر به تاریخ حیات انسان نگاه کنیم، یکی از پدیدههای اجتنابناپذیر در تاریخ زندگی اجتماعی و سیاسی بشر، پدیده جنگ است. قرآن کریم به ریشههای اصلی جنگها اشاره میکند و بیان میدارد که جنگهایی که بر اساس حق، عدالت و اصول انسانی شکل نگرفتهاند، ریشه در طغیان، زیادهخواهی و تعرض به حقوق دیگران دارند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد ادامه داد: قرآن در آیات نورانی خود اعلام میکند که جامعه اسلامی در موقعیتی قرار دارد که باید در برابر کسانی که آتش جنگ را برافروختهاند، با قدرت بایستد و از خود دفاع کند. خداوند در قرآن میفرماید که اطمینان داشته باشید که نصرت الهی، شما را در این میدان با حمایت ویژه همراه میکند.
وی افزود: این آیه شریفه امروز در تبیین جایگاه ملت فلسطین و قهرمانان غزه نازل شده است و میفرماید: «نگاه کنید به صحنه تقابل استکبار و کفر؛ ببینید مدافعان عدالت، انسانیت و صلح راستین مورد تهاجم قرار گرفتهاند.» این آیات نخستین آیات نازل شده در مدینه منوره درباره جهاد است.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: از دیدگاه قرآن، بشریت باید برای رفع ستم از جامعه انسانی و جلوگیری از هرگونه جنگ و نزاع، قیام کند. این مسئولیتی است که اسلام بر دوش آحاد بشر، به ویژه ایمانداران به پیامبر خاتم، نهاده است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد بیان کرد: برای بسط صلح در جهان و جلوگیری از تعدی به حقوق انسانها، اولین گام در ادبیات قرآن کریم، تلاش برای رفع اختلاف است. انبیا الهی آمدهاند تا در پرتو حیات عقلانی و علمی، انسانها را تربیت کنند و زمینههای اختلاف و نزاع را در جامعه بشری از بین ببرند. از این رو، در دوران حکومت امام عصر (عج) شاهد تحقق این تجربه انسانی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: گام دوم این است که انبیا بشریت را در کلاس بزرگی قرار دهند، انسانی را در مقام عالی انسانیت بنشانند که قیامش قیام به عدالت باشد، نه قیام به ظلم. یک مدرسه بزرگ که معلم آن انبیا هستند و هدفش تربیت انسانهای عادلی است که قیامشان بر پایه عدالت است؛ هرگز ظلم نمیکنند و با قدرت در برابر ظالم میایستند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گام سوم قرآن برای ریشهکن کردن جنگ در جامعه بشری، تأکید بر قدرت انسانهای عادل، آراسته به علم و ایمان است. این آیه دارای مفاهیم جامعهساز و حیاتبخشی است. از نگاه قرآن، مسلمانان و انسانهای عادل باید در قله قدرت قرار داشته باشند و همه ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند. پیام این آیه این است که جامعه بشری باید همواره در مرز قدرت باشد. درنگ و توقف، موجب ضعف است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد تصریح کرد: قدرت نه برای جنگافروزی، بلکه برای جلوگیری از جنگ است. قدرت مانع جنگ است. باید مقتدر بود تا دشمن حتی تصور تهاجم به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی شما را نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان قدرتمند بودند، در جنگ جهانی اول حقوقشان پایمال نمیشد، دنیای اسلام تجزیه نمیشد، بنیگرینها فلسطین را جولانگاه صهیونیستها قرار نمیدادند و اگر ایران قدرتمند بود، در جنگ جهانی دوم اشغال نمیشد.
اگر قدرت بدون مهار بماند، فساد زمین را فرا می گیرد
خطیب نماز جمعه تهران گفت: قرآن در یکی از آیات خود از یکی از سنتهای قطعی الهی پرده برمیدارد؛ تقسیم نسبی قدرت در جهان. خداوند اجازه نمیدهد فرد یا گروهی قدرت مطلق را در اختیار گیرد و بر تمام بشریت حکمرانی کند. اگر قدرت بدون مهار باقی بماند، به تعبیر قرآن، سراسر زمین را فساد فرا خواهد گرفت و در نتیجه، عبادتگاههای اهل کتاب از جمله کلیساها، کنیسهها، آتشکدهها و مساجد تخریب خواهند شد.بنابراین، اراده الهی بر این قرار گرفته است که زمین جولانگاه باطل نشود.
حجتالاسلام ابوترابیفرد با بیان اینکه خداوند اجازه نمیدهد قدرتهای زورگو مانند آمریکا، منافع ملتهای جهان را با قلدری به نفع خود مصادره کنند و این، سنتی قطعی و تغییرناپذیر از سوی خداوند است، ادامه داد: امروز، ما در غزه قهرمان، در محور مقاومت فلسطین، لبنان، عراق، یمن و دیگر نقاط کلیدی جهان اسلام، بازویی قدرتمند و فریادی بلند در برابر استکبار جهانی میبینیم.