به روز شده در
کد خبر: ۹۸۷۱
بازگشت بابک زنجانی؛

احداث راه‌آهن در ایران و مدیریت صرافی از زندان

بابک زنجانی قصد دارد 60 هزار میلیارد تومان سرمایه با گروه دات وان وارد سیستم حمل و نقل ریلی کشور کرده و به قول خودش اقتصاد ایران را متحول کند.

احداث راه‌آهن در ایران و مدیریت صرافی از زندان
آوش-لیلا مرگن

بابک زنجانی، نامی شناخته شده برای مردم ایران است. محکوم به اعدامی که شاید بتوان او را در دسته کاسبان تحریم قرار داد. پرونده فسادش یکی از بزرگترین و احتمالا پیچیده‌ترین پرونده‌های اقتصادی ایران بود و پیچیدگی‌هایش تا امروز هم ادامه یافته است.

نام کاملش بابک مرتضی زنجانی است و در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام بدهی بیش از 2.5 میلیارد یورویی به وزارت نفت و بانک مرکزی، همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان بازداشت شد. نام زنجانی در پرونده رضا ضراب، شهروند ایرانی دستگیر شده در ترکیه، به اتهام قاچاق طلا هم مطرح بود.

این مرد 51 ساله، برای آنچه که دور زدن تحریم‌های بین‌المللی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد می‌نامید، فعالیت‌هایی را آغاز کرد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد. زنجانی می‌خواست همان تحریم‌هایی که احمدی‌نژاد آنها را کاغذ پاره می‌دانست، دور بزند اما این اقدام او، اقتصاد کشور را درگیر مشکلات متعدد کرد.

اطلاعات موجود در پرونده‌اش نشان می‌دهد که 13 هزار میلیارد تومان در جریان دور زدن تحریم‌ها به دولت بدهکار بوده است. او که سال‌هاست در زندان به سر می‌برد حالا گویا با قدرت به صحنه اقتصاد ایران بازگشته است!

بازگشت بابک در سایه

بابک زنجانی که به اعدام مشروط محکوم شده بود، طبق اعلام قوه قضائیه با مسئولان همکاری کرده و همه بدهی‌هایش را با دولت تسویه کرده است، به همین دلیل مجازات اعدامش به 20 سال حبس تقلیل یافته و اکنون گویا در زندان به سر می‌برد اما او حتی در زندان هم برای بخش اقتصادی کشور شاخ و شانه می‌کشد.

1

یک روز نام بابک زنجانی در حوزه رمز ارز مطرح می‌‎شود و روز دیگر در قالب توئیتی مدعی می‌شود قصد دارد صنعت حمل و نقل ایران را متحول کند. شاید هم زنجانی به خاطر پیشینه پدرش و فعالیتش در حوزه حمل و نقل ریلی است که به این حوزه علاقمند شده و در زندان می‌خواهد پول‌هایش را صرف توسعه سیستم حمل و نقلی کشور کند. هرچه هست، این متهم زندانی تحت نظر ضابط قضایی فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

زنجانی به دنبال رمز ارز

بهمن ماه سال گذشته بود که زنجانی مدعی شد «بیت بانک معادلات مالی را متحول خواهد کرد». او این جمله را در صفحه‌ای که‌ منتسب به اودر شبکه ایکس است، منتشر کرد.

گفته می‌شود او یک صرافی با عنوان ZEDCEX در انگلستان ثبت کرده و قرار است در ایران هم یک صرافی رمزارزی به‌عنوان بیت‌بانک ثبت کند که ارز دیجیتال آن هم USDZ است. طبق اطلاعات موجود، ارز دیجیتال USDZمعادل یک دلار و از نظر ارزشی برابر تتر است.

در روزهایی که بحث ورود زنجانی به حوزه رمز ارز مطرح شد، شایعاتی درباره مذاکرات نمایندگان بابک زنجانی با چند صرافی برای لیست شدن این رمزارز در صرافی آنها منتشر شد اما در نهایت گویا مذاکرات این محکوم اقتصادی بی‌سرانجام باقی ماند. البته تابلوی این بانک رمزارزی که جزئیات آن مشخص نیست، روی ساختمانی در حوالی میدان آرژانتین بالا آمد.

ادعای ورود به حوزه حمل و نقل ریلی

در صفحه منتسب به زنجانی در شبکه ایکس از 26 فروردین ماه ادعاهایی درباره ورود این شخص به حوزه حمل و نقل ریلی مطرح شده است. صفحه منتسب به زنجانی در این روز در شبکه ایکس نوشت: «22 فروند هواپیمای مسافری دات وان ایر به زودی در آسمان ایران، هزاران کشنده حمل سوخت و کالاهای دات وان سیر در جاده‌های ایران، پنجاه هزار تاکسی برقی دات وان سفر در خیابان‌های تهران، کرج، کیش، قشم و اصفهان با سرویس در شان ملت ایران، 620 واگن قطار دات وان بر خط ریلی کشور، همگی نقطه‌هایی در نقشه توسعه هوشمند حمل و نقل ایران و شروع به سرمایه‌گذاری موثر برای مردم کشور قسمتی از خدمات 19 شرکت هلدینگ وان با برند دات وان خواهد بود. سالی پر رونق در سرمایه‌گذاری را تجربه خواهیم کرد. صلح و آرامش با قدرت اقتصادی موثر می‌شود. سالی خواهیم داشت که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی می‌شود و صلح می‌آفریند».

photo_2025-04-20_13-13-01

صفحه منتسب به زنجانی دو روز بعد هم درباره بزرگترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران مطلب داشت و مدعی شد بخشی از بزرگترین مشارکت بخش خصوصی در تاریخ 90 ساله راه آهن را به عهده خواهد گرفت و به زودی دات وان ریل تفاهم نامه‌ای به ارزش 60 میلیارد تومان با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای تامین لوکوموتیو، واگن باری، قطار مسافری و احداث پایانه ریلی نفتی را امضا خواهد کرد.

30 فروردین ماه هم این صفحه با انتشار فیلمی از آئین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی کشور با حضور فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، باز هم مدعی شد بزرگترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن رقم خورده و امسال قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.

صفحه منتسب به زنجانی در حالی مدعی است که با گروه دات وان اقتصاد ایران را متحول می‌کند که هنوز هشت سالی از حکم زندان بابک زنجانی باقی مانده است. ضمن آنکه این روزها ایران در حال مذاکره غیرمستقیم با آمریکا با هدف رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش در فضای اقتصادی کشور است.

آیا زنجانی با تزریق این منابع مالی به صنعت حمل و نقل، به دنبال احیای شعار اتکا به توان داخلی بدون نیاز به رفع تحریم‌هاست یا اینکه او این بار قصد دارد از مسیری شفاف بدون ایجاد دیون و درگیری قضایی، فعالیت اقتصادی شفافی را آغاز کند؟ هرچند گذشت زمان این معما را حل خواهد کرد اما واقعیت آن است که آیا اعتماد به فردی که سابقه بزرگترین فساد مالی ایران را در کارنامه خود دارد کار درستی است؟ یا به قول معروف آزموده را آزمودن خطا نیست؟

ارسال نظر

آخرین اخبار