رشد ۲۰ درصدی مجموع بارهای بین المللی راه آهن در نیمه نخست امسال
مدیر روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: راهآهن سبب شد تا عملکرد نزولی جریان بار در چند سال گذشته، تغییر جهت داده و مثبت شود و حتی رشد ۲ رقمی را تجربه کند.
مدیر روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مجموع بارهای بین المللی راه آهن در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.
علی قنبرزاده افزود: مجموع حمل بار بین المللی در ۶ ماهه نخست پارسال ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود که در نیمه دوم سال گذشته با رشد ۳۳ درصدی به ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار تن افزایش یافت که رکورد بی نظیری در راهآهن به شمار میرود.
وی، ثبت این آمارها را نتیجه تبیین دیپلماسی ریلپایه در اجلاسها، همایش ها و توافقات چندجانبه در بین کشورهای واقع در کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی برشمرد که مقدمه ای برای خیز جدید در جهت رشد ترانزیت بار ریلی است. قنبرزاده ادامهداد: مطابق آمارها، طی هفت سال پیش از دولت چهاردهم، در مجموع هفت قطار باری از چین به ایران وارد شده بود، این در حالی است که در دولت چهاردهم تاکنون ۳۱ قطار از چین و ۴۷ قطار از روسیه به ایران وارد شده است.
مدیر روابط عمومی راه آهن خاطرنشانکرد: همچنین مرز ریلی ایران- افغانستان که با سوء مدیریت در دوره پیشین وارد چالش شده و با وجود مصوبات مراجع بالادستی بازگشایی نشده بود، با رفع موانع در دوره مدیریت جدید، شاهد مبادله ۳۵۰ هزار تن انواع محمولات از این مرز طی مدت هشت ماه سال جاری بوده است.
قنبرزاده با اشاره به تزریق منابع مالی، گفت: این مهم راهآهن سبب شد تا عملکرد نزولی جریان بار در چند سال گذشته، تغییر جهت داده و مثبت شود و حتی رشد ۲ رقمی را تجربه کند.
وی اضافهکرد: همچنین آماده به کاری لکوموتیوها که در مردادماه سال گذشته به ۴۸۹ دستگاه و پایین ترین سطح خود یعنی رسیده بود، اکنون با رشد ۱۷ درصدی به ۵۷۴ دستگاه رسیده است.
مدیر روابط عمومی راه آهن خاطرنشانکرد: همچنین در نتیجه این اقدام، در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تناژ بار رشد ۱۲ درصدی در تن- کیلومتر جابهجایی بار رشد ۶.۴ درصدی به ثبت رسیده است.
وی معتقد است: این اقدام در بخش حمل و نقل بار نشان می دهد دوره افولی که چند سالی بود در راهآهن شروع شده بود، تغییر جهت داده و با شیب مثبت رشد ۲ رقمی را تجربه می کند.
قنبرزاده همچنین به دیگر رویکرد در پیش گرفته شده از سوی راه آهن در دولت چهاردهم و افزایش سرعت قطارها به ۱۶۰کیلومتر بر ساعت در مسیر تهران- مشهد اشاره کرد و بیانداشت: پس از وقفهای پنج ساله، مجدد کاهش زمان سیر به هشت ساعت در دستور کار قرار گرفته و در مرحله نخست کاهش حدود یک ساعت در مسیر تهران - مشهد بهدست آمده است.
منبع: ایرنا