به روز شده در
کد خبر: ۱۲۵۶۳

برآورد اولیه از خسارت انفجار در بندر شهید رجایی؛ 30 هزار میلیارد تومان

مدیرعامل بیمه سینا برآورد اولیه از خسارت بندر شهید رجایی را 30 همت معرفی کرد و وجود صندوق ویژه تحریم را عاملی برای عدم ورود آسیب جدی به صنعت بیمه دانست.

برآورد اولیه از خسارت انفجار در بندر شهید رجایی؛ 30 هزار میلیارد تومان
گروه اقتصادی آوش

حادثه بندر شهید رجایی خسارات سنگین اقتصادی برای کشور به بار آورد. خساراتی که بدون شک تاثیر جدی بر بیمه‌های ایران خواهد داشت زیرا در دیگر کشورها با تعریف بیمه‌های اتکایی بین‌المللی خسارات وارده از یک حادثه به خارج از کشور منتقل می‌شود. اما در ایران بیمه‌های اتکایی هم از منابع مالی داخلی تغذیه می‌شوند، پس تمام زیان‌های وارده را اقتصاد ایران باید جبران کند. برخی کارشناسان این حادثه را عامل بروز خسارت جدی بر بدنه صنعت نحیف بیمه ایران معرفی کرده‌اند اما علی صلاحی‌نژاد، مدیرعامل بیمه سینا، نظر دیگری دارد.

او در گفت‌وگو با آوش برآورد اولیه خسارت بندر شهید رجایی را حدود 30 همت معرفی کرد.

صلاحی‌نژاد درباره تبعات حادثه بندر شهید رجایی بر صنعت بیمه گفت: این بندر بیمه اتکایی دارد و فکر می‌کنم ان‌شاءالله اتفاق خاصی برای صنعت بیمه نیفتد.

او به این پرسش که آیا صنعت بیمه ایران از پس پرداخت این همه خسارت بر می‌آید، این‌گونه پاسخ داد: بله ان‌شاءالله حتما بیمه در این موضع موفق است.

مدیر عامل بیمه سینا درباره وجود بیمه‌های اتکایی خارجی در دیگر کشورها و نبود آن در ایران توضیح داد: ما همه پشتیبان‌های‌مان در داخل است. همه بیمه‌نامه‌ها داخلی است اما صندوق ویژه تحریم داریم که امیدواریم پوشش‌ها را تا سقف تعهدات کامل پرداخت کند.

او درباره میزان سقف تعهدات توضیح داد: این سقف بستگی به شرایط هر شرکتی دارد. برخی شرکت‌ها تا دو همت، برخی دیگر شش همت و ... سقف دارند و ارقام متفاوت است.

خسارت هنگفت به صنعت بیمه

مصطفی کیایی، از مدیران اسبق صنعت بیمه، نبود بیمه اتکایی خارجی را عاملی برای ورود خسارت هنگفت به صنعت بیمه ایران دانست.

او در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حادثه بندر شهید رجایی خوشبختانه حادثه بزرگی نبود و باید خدا را شکر کرد که اتفاقی بدتر از این رخ نداد، ولی این رخداد نشان دهنده این است که دستگاه ناظر با عملکرد ضعیف سعی کرده که در سال‌های اخیر بیمه اتکایی را به داخل منتقل کند و همین موضوع باعث می‌شود که با وجود کوچک بودن عمق فاجعه، شرکت‌های بیمه خسارت هنگفتی را پرداخت کنند.

به گفته کیایی اگر بندر شهید رجایی بیمه اتکایی خارجی داشت، خسارات ناشی از آن اثر منفی روی صنعت بیمه نمی‌گذاشت. بیمه‌های اتکایی که در خارج است، از نظر امنیت بیمه‌ای قابل اعتنا هستند و شرکت‌های خارجی سعی می‌کنند با نظارت بیشتر، زمینه‌های ایجاد حوادث را کمتر کنند.

او معتقد است حضور شرکت‌های بیمه خارجی در ایران به دلیل اینکه این شرکت‌ها دنبال منافع خود هستند تا کمتر خسارت پرداخت کند، سبب خواهد شد الزاماتی را برای رعایت استانداردهای اولیه و همچنین کاهش ریسک برای ایران ایجاد کنند.

این مدیر اسبق بیمه‌های اتکایی، کنسرسیوم‌های بیمه اتکایی در بیمه مرکزی را ناتوان توصیف کرد و ادامه داد: این کنسرسیوم‌ها توانایی انجام اتکایی‌های مهم و بزرگ در ایران را ندارند چون از سرمایه‌های همین شرکت‌های بیمه داخلی تشکیل شده‌اند؛ شرکت‌هایی که سرمایه اولیه و توان اقتصادی بالایی ندارند.

کیایی بر این باور است که شرکت‌های بیمه کشور دارای قدرت نگهداری ریسک نیستند و اگر ریسک بزرگی مانند زلزله در یکی از شهرهای بزرگ رخ دهد، کل مجموعه صنعت بیمه کشور نمی‌تواند از عهده پرداخت خسارت برآید.

ارسال نظر

آخرین اخبار