به روز شده در
کد خبر: ۲۳۰۵۶

خسارت کاربران نوبیتکس چه زمانی جبران می‌شود؟

نوبیتکس در پنجمین اطلاعیه خود از پیچیده‌تر بودن حمله سایبری خبر داده، اما هنوز زمان دقیقی برای جبران خسارت مالباختگان اعلام نکرده است.

خسارت کاربران نوبیتکس چه زمانی جبران می‌شود؟
گروه اقتصادی آوش

صرافی رمزارز نوبیتکس هنوز رقم دقیقی از خسارت واردشده در پی حمله سایبری اخیر اعلام نکرده است.

با این حال نوبیتکس در اطلاعیه شماره ۵ تایید کرده که ابعاد حمله سایبری به این صرافی، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی بوده که ابتدا تصور می‌شد.

رقم دقیق خسارت چقدر است؟

‌مدیران نوبیتکس همچنان تأکید دارند که حجم خسارات مادی واردشده نسبت به اطلاعیه قبلی تغییری نکرده است. هرچند برخی منابع غیررسمی از رقم بیشتری نسبت به اعلام قبلی این صرافی خبر می‌دهند.

اما هنوز هیچ نهاد یا مرجع رسمی رقم دقیق و قابل استنادی از خسارت وارد شده در پی این حمله سایبری اعلام نکرده است.

جبران خسارت چه زمانی انجام می‌شود؟ 

در حالی که کاربران نگران دارایی‌های ریالی و ارزی خود در این صرافی رمزارز هستند، اطلاعیه اخیر نوبیتکس هیچ اشاره‌ای به زمان دقیق جبران خسارت نکرده است.

این در حالی است که تمرکز اصلی این اطلاعیه بر موضوع بازیابی مرحله‌ای سرویس‌ها طی ۴ الی ۵ روز آینده است.

با این حساب، همچنان مشخص نیست کاربران آسیب‌دیده چه زمانی به سرمایه خود دسترسی خواهند داشت. از طرفی هنوز روشن نشده که اگر دارایی‌ کاربران از بین رفته باشد، نوبیتکس برای جبران آن دقیقا چه برنامه‌ای دارد و فرآیند جبران خسارت به چه نحوی خواهد بود؟

۲ نکته مهم

نکته دیگر، تأکید نوبیتکس بر «عدم سهولت در دسترسی‌های حضوری» است. عباراتی که نشان می‌دهد حتی تیم‌های فنی این شرکت برای بررسی کامل ابعاد حادثه، با موانع جدی روبه‌رو هستند. این چالش‌ها می‌توانند فرآیند شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی به کاربران آسیب دیده را نیز طولانی‌تر کنند.

نکته دوم نیز به نوسانات قیمت ارز در کشور مربوط می‌شود. باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از دارایی‌های مسدود شده در این صرافی، ریالی بوده است. یعنی کاربران رمزارز خود را به ریال تبدیل کرده یا اینکه با واریز ریال، قصد خرید رمزارز را داشته‌اند. بنابراین حجم بالایی از دارایی‌های ریالی مردم در این صرافی مسدود شده و همین امر نیز باعث ضرر مضاعف به کاربران شده است.

خسارت دیدگان در تاریکی مطلق

اگرچه نوبیتکس وعده داده که «شفاف» عمل می‌کند و مدیرعامل آن به زودی از طریق ویدیو با کاربران صحبت خواهد کرد. اما تا به این لحظه هیچ راه ارتباطی بین تیم پشتیبانی این صرافی با کاربرانی که نگران دارایی خود هستند اعلام نشده است.

در فضای ایجادشده، آنچه کاربران واقعا منتظرش هستند، نه اطلاعیه‌های کلی، بلکه جزئیات دقیق‌تر درباره میزان خسارات و نحوه و زمان جبران آن است.

با این اوصاف پرسش اصلی همچنان پابرجاست؛ خسارت‌دیدگان نوبیتکس چه زمانی به حق خود می‌رسند؟

این در حالی است که رژیم غاصب صهیونیستی به کشور حمله کرده و بسیاری از شهروندان پایتخت را ترک کرده‌اند و طبیعتا دسترسی به منابع ریالی برای ایشان حیاتی است.

هیچ یک از این اطلاعیه‌ها نیز تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد مگر اینکه توضیح دقیق و درستی به کاربران آسیب دیده ارائه شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار