ترک تحصیل در این استان بیداد میکند
کردستان از جمله مناطقی از کشورمان است که با ۳۰۰هزار نفر جمعیت دانشآموزی، حدود ۱۲هزار و ۵۰۰ دانشآموز تارک و بازمانده از تحصیل دارد و در این میان مریوان و بانه جزو شهرستانهایی هستند که بیشترین آمار تارکان و بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص دادهاند.

تحصیل و بهرهمندی از آموزش مناسب و باکیفیت، حق طبیعی تمامی فرزندان ایران است اما در این میان، کودکانی هستند که به دلایل مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، از این حق طبیعی محروم و با عنوان تارک و بازمانده از تحصیل شناخته میشوند. باوجود اهمیت تحصیل و فراگیری علم و دانش در جامعه، اکنون کودکان و نوجوانانی در کشورمان بهویژه مناطق محروم هستند که به دلایل مختلف باریشه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نبود امکانات، ترک تحصیلکرده و از چرخه آموزش بازماندهاند. بدون شک جدایی کودکان و نوجوانان در سن تحصیل از درس و مدرسه و وقت گذراندن در کوچهها و خیابانها حتی بهقصد کارکردن میتواند زمینه افزایش آسیبهای اجتماعی را در جامعه فراهم کند؛ بنابراین باید مسئولان و متولیان امر و البته خانوادهها تلاش کنند که دانشآموزان بههیچعنوان از چرخه آموزش باز نمانند.
شرایط کردستان
کردستان از جمله مناطقی از کشورمان است که با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دانشآموزی، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانشآموز تارک و بازمانده از تحصیل دارد و در این میان مریوان و بانه جزو شهرستانهایی هستند که بیشترین آمار تارکان و بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص دادهاند. معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش این استان درباره دانشآموزان تارک و بازمانده از تحصیل استان به ایرنا میگوید: آموزشوپرورش با تمامی توان تلاش میکند از ترک تحصیل دانشآموزان جلوگیری کند و بازماندگان و تارکان از تحصیل را هم به چرخه آموزش برگرداند.
حجتالله موسوی میافزاید: دلیل ترک تحصیل دانشآموزان صرفاً امکانات آموزشی نیست و عواملی نظیر ازدواج دختران، عوامل فرهنگی در میان برخی از خانوادهها، عوامل اقتصادی و نبود انگیزه که از بحث شغل و بیکاری تأثیر میپذیرد و گاهی مهاجرت، در این مساله دخیل هستند. همه تلاش ما جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان است و برایناساس در سال تحصیلی جاری در دوره دوم متوسطه ۹۴ کلاس درس در ۷۴ مدرسه زیر میانگین تشکیل شده است. اگر در مناطقی هم این کلاسها ایجاد نشده، شمار دانشآموزان بین ۳ تا ۵ نفر بوده است که این مساله هم خود چالشهایی دارد؛ چرا که از لحاظ ساختار و چارت سازمانی نیروی کامل به کلاس زیر نرمال تعلق نمیگیرد. معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش کردستان ادامه میدهد: برایناساس باید نیروی نیمه مرتبط به کلاس های زیر نرمال فرستاده شود که این مساله بر روی کیفیت تحصیلی تأثیرگذار خواهد بود و در آینده منجر به ضعف تحصیلی و درنهایت مجبور به ترک تحصیل میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش کردستان میگوید: اگر دانشآموز از همان ابتدای ورود فرزندش به متوسطه اول همکاری لازم را داشته باشد و از مدارس روستا مرکز و یا خوابگاههایی که ایجاد شده است، استفاده کند، دچار این مشکلات هم نخواهند شد. اکنون ۱۳ خوابگاه مرکزی در استان وجود دارد که در روستاهای مرکز یا داخل شهرها ایجاد شده است و حدود ۱۲۶ مدرسه شبانهروزی هم فعال است و ۷۵۰۰ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند .
ضرورت تقویت بنیه علمی دانشآموزان
آموزشوپرورش در جهت جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان و همچنین تقویت بنیه علمی دانشآموزانی که به علت ضعف علمی ترک تحصیل میکنند اقدام به اجرای طرحی تقویتی با همکاری بنیاد علوی کرده است.
موسوی در این باره میگوید: در سال تحصیلی جاری ۳۳۰۰ دانشآموز زیر پوشش طرح تقویت بنیه علمی زیر نظر بنیاد علوی قرار گرفتهاند و در قالب آن کلاسهای فوقبرنامه به طور آنلاین برقرار شده است تا بتوانیم هم ارتقای تحصیلی آنان را شاهد باشیم و هم این که از ترک تحصیل دانشآموزان جلوگیری کنیم.
وی در ادامه تأکید میکند: یکی از معضلاتی که در بحث دانشآموزان تارک تحصیل وجود دارد بحث شناسایی آنهاست و در این باره طرح شهید محمودوند (از شهدای تفحص شده جنگ تحمیلی) اجرا میشود و در قالب آن سامانهای طراحی شده که کل دانشآموزان دارای کد ملی استان که در سامانههای آموزشوپرورش ثبت نشدهاند شناسایی شوند.
موسوی میافزاید: اخیراً هم ۵۰۰ نفر از دانشآموزان تارک تحصیلی که بنیه مالی ضعیف دارند شناسایی و به استانداری معرفی شدهاند که مورد حمایت قرار گرفتند و یا زیر پوشش نهادهای حمایتی ادامه تحصیل دهند.
وی میافزاید: مریوان و بانه جزو شهرستانهایی هستند که بیشترین آمار تارکان و بازماندگان از تحصیل را دارند و مساله مرز و بازارچههای کاذب در این شهرستانها هم مزید بر علت شده است و دانشآموز به دلیل منبع درآمدی که به دست میآورد ترک تحصیل میکند.
فرهاد زارعی، دبیر استانی کودکان کار و بازمانده از تحصیل وزارت امور اجتماعی کشور در کردستان، هم با بیان این که بیشترین آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل در استان مربوط به مناطق حاشیه و روستایی است، ادامه میدهد: در تعدادی از روستاها، دانشآموزان پس از پایان ابتدایی و به دلیل نبود مدارس متوسطه در روستا ترک تحصیل میکنند.