به روز شده در
کد خبر: ۲۶۵۴۲
چرا صدای موسیقی ایران به جشنواره‌های بین‌المللی نمی‌رسد؟

سانسور، انزوا و بی‌برنامگی؛ سه ضلع غیبت موسیقی ایران از جهان

موسیقی ایران سال­‌هاست که با فاصله‌­ای فاحش از جشنواره‌­های بین­‌المللی ایستاده است. هنرمندان موسیقی ایران اگر در جشنواره­ای جهانی حاضر شده­ و صدایشان شنیده شده، نه به عنوان نماینده‌­ی موسیقی ایران بلکه همواره حضوری فردمحور داشته‌­اند و این وضعیت در موسیقی دقیقاً برعکس سینمای ایران است که حضوری پررنگ در فستیوال‌های مهم جهانی داشته و دارد.

سانسور، انزوا و بی‌برنامگی؛ سه ضلع غیبت موسیقی ایران از جهان

در طول مدت اخیر، شاهد برگزاری جشنواره­‌های تابستانی موسیقی در گوشه و کنار جهان بودیم که موزیسین­‌ها، از کشورهای مختلف در آن حضور داشته‌­اند اما جای موسیقی ایرانی در آن­‌ها خالی بوده است.

جشنواره‌­های مهم موسیقی مانند «مونترو»، «کوچلا» و «سان برن» و... همواره میزبان چهره­‌های موسیقی از کشورهای مختلف هستند اما در این میان نه نامی از گروه­‌های ایرانی دیده می‌شود، نه اثری از موسیقی امروز ما به گوش می­‌رسد.

فستیوال­ «مونترو» یا «گلاستونبری» همواره پذیرای هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان هستند. این فستیوال­‌ها تلاش دارند تا ترکیبی باشند از سبک­‌ها و فرهنگ­‌های مختلف جهانی اما جای خالی موسیقی ایران در آن­‌ها احساس می­‌شود و این در حالی است که کشورهای همسایه­‌ی ما، همانند ترکیه، ارمنستان و لبنان، در این فستیوال­‌ها، به طور مداوم- هرچند به صورت محدود- حضور دارند و هنر موسیقی خود را به گوش جهان می­‌رسانند.

درهای بسته از هر دو سو

جای موسیقی ایرانی در این تقویم جهانی کجاست؟! پاسخ را باید در ترکیبی از موانع داخلی و بی‌برنامگی بیرونی جست‌وجو کرد؛ از یک سو، سانسور و عدم حمایت دولتی از هنرمندان مستقل، خروج و حضور بین‌المللی را برای بسیاری ناممکن کرده است. صدور مجوز خروج از کشور برای کنسرت‌ها با محدودیت‌های بی‌سابقه­‌ای مواجه است و نهادهایی که مسئول معرفی چهره‌های فرهنگی‌اند، عملاً در سکوت به سر می‌برند یا به این موضوع که صدای موسیقی ایرانی باید در سطح بین­‌المللی شنیده شود توجهی ندارند.

اگرچه انجمن­‌ها و آژانس‌­های هنری خصوصی در حوزه­‌ی موسیقی فعال هستند اما با توجه به عدم حضور موسیقی ایرانی در فستیوال­‌های جهانی، به نظر می­‌رسد این تلاش کافی نبوده است.  در حالی که گروه‌های موسیقی ترکیه‌ای یا حتی فلسطینی، با اتکا به شبکه‌ای از جشنواره‌ها و NGOهای حامی هنر، مسیر خود را یافته‌اند، هنرمندان ایرانی یا باید مهاجرت کنند یا در داخل مرزها درجا بزنند چرا که امکان معرفی و بازاریابی بین‌المللی  چندان فراهم و در دسترس نیست.

موسیقی در تبعید

در این میان، معدود هنرمندانی که از ایران مهاجرت کرده‌اند، یا بدون وابستگی به دولت در ایران فعالیت می‌­کنند و از جانب هیچ ارگان یا نهادی حمایت نمی­‌شوند، گاه‌وبی‌گاه در جشنواره‌های جهانی حضور پیدا می‌­کنند اما حضور آن‌ها اغلب فردی‌ست، نه به‌عنوان نماینده‌ای از «موسیقی ایران»؛ هویت آثارشان نیز بیشتر با برچسب «جهانی» یا «دیاسپورا» شناخته می‌شود تا بخشی از بدنه­‌ی فعال موسیقی ایرانی.

حذف روایت فرهنگی

موسیقی بخش جدایی ناپذیر گفتمان جهانی است و عدم حضور موسیقی ایرانی در سطح بین­‌المللی عملاً به معنای حذف روایت فرهنگی است.

موسیقی تنها یک هنر شنیداری نیست بلکه حامل حافظه و تجربه‌­ اجتماعی‌ است. غیبت ما در جشنواره‌ها، فقط غیبت یک اجرا نیست؛ خاموشی یک فرهنگ در تالارهای جهانی‌ است.

شاید وقت آن رسیده که نهادهای هنری، مستقل یا رسمی، بازنگری­‌ای جدی در سیاست‌های خود برای معرفی موسیقی ایرانی داشته باشند. جهان منتظر صدای ما نیست؛ این ما هستیم که باید راهی برای شنیده شدن پیدا کنیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار