رشد صادرات، استراتژی کشورها برای توسعه اقتصادی
نایب رئیس اتاق ایران رشد صادرات را استراتژی بسیاری از کشورها برای توسعه اقتصادی معرفی کرد.

پیام باقری، نایب رئیس اتاق ایران، در گفتوگو با آوش درباره راهکارهای توسعه صادرات بیان کرد: معتقدم یکی از موضوعات بسیار جدی در روند توسعه اقتصاد کشور، حوزه تعاملات و تجارت بینالمللی خصوصا با نگاه بر صادرات غیر نفتی و تمرکز بر موضوع صادرات است.
او افزود: صادرات یک استراتژی است که بسیاری از کشورهای دنیا برای رشد و توسعه اقتصادی روی آن متمرکز میشوند و اتفاقا موفق هم بودهاند. در دنیا صادرات، شاخص توسعه و موتور پیشران اقتصادی به شمار میرود.
باقری ادامه داد: صادرات غیر نفتی موضوع مهمی است و کشور در این زمینه چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و چه کالاهای صادراتی، حتی هایتک و دانش بنیان در صنایع مختلف از ظرفیتهای بسیار خوبی برخوردار است.
او گفت: در گذشته بخش خصوصی اثبات کرده است که توان صادرات به اقصی نقاط دنیا را دارد. منتهی صادرات زنجیرهای از حلقههای به هم پیوسته است. اینکه صرفا مبدا یعنی صادرکننده و مقصد یعنی متقاضی وجود داشته باشد، ملاکی برای شکل گرفتن فعل صادرات نیست.
نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: حتما حلقههای واسطی که بین این دو قرار میگیرند و مبدا و مقصد را به هم وصل میکنند، باید کارشان را به درستی انجام دهند.
دیپلماسی اقتصادی، مهمترین حلقه زنجیره صادرات
باقری افزود: یکی از مهمترین حلقههای زنجیره صادرات، بحث دیپلماسی اقتصادی است. در موضوع صادرات فعالیتهایی که در سفارتخانههای ما اتفاق میافتد، دارای اهمیت است.
او ادامه داد: فعالیتهایی که رایزنهای تجاری و اقتصادی ما انجام میدهند و سیاستگزاریهایی که در این حوزهها وجود دارد، بر صادرات تاثیر دارد. توسعه صادرات نیاز به پشتیبانیهایی دارد که باید توسط خود دولت انجام شود.
نایب رئیس اتاق ایران توضیح داد: ما باید دیپلماسی اقتصادی خود را با یک برنامه مشخص و با تمرکز بر حوزههایی که ارزش افزوده بیشتری میتواند در کشور ایجاد کند یا حوزهها و صنایعی که مولد هستند، پیش ببریم.
او گفت: برای اینکه این اتفاق رخ دهد، حتما نیاز به انسجام داریم. اکنون میبینیم که در حوزه صادرات، مراکز متعددی وجود دارند که گاها با هم همراه و همسو نیستند و مسایل مرتبط با صادرات را به صورت بخشی پیش میبرند.
انسجام در حوزه صادرات ضروری است
باقری افزود: موضوع صادرات اکنون در دستگاههای مختلف پیگیری میشود، در حالی که ایجاد انسجام در این حوزه، یک نقطه عطفی در فعالیتهای صادراتی ایجاد خواهد کرد.
او ادامه داد: ما باید یک رهبر صادرات در کشور داشته باشیم. این رهبر میتواند در قالب یک معاونت مستقل در ریاست جمهوری باشد. خیلی از کشورهای دنیا روی این مسئله تمرکز و تلاش کردهاند و ساز و کاری که همه ارکان صادرات را متحد میکند، ایجاد کردهاند.
به گفته باقری در حال حاضر در ایران شورایعالی صادرات را هم داریم و میتوان از این پتانسیل، به خوبی بهره برد.
او با اشاره به برگزاری جلسهای با حضور وزیر صمت در اتاق ایران گفت: یکی از نکاتی که در این جلسه روی آن تاکید شد، این موضوع بود که جلسات شورایعالی صادرات مجددا احیا شده و شکل بگیرد. در این شورا همه ارکان صادراتی کشور و تصمیمگیران دور یک میز، تصمیمگیری خواهند کرد.
لزوم شکلگیری دیپلماسی اقتصادی
نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ما در حوزه صادرات نیاز به یک انسجام و همسویی داریم. در کنار تمام این عوامل دیپلماسی اقتصادی کشور برای توسعه فعالیتهای اقتصادی در ایران، باید شکل بگیرد.
او درباره امکان توسعه صادرات با وجود تحریمها توضیح داد: تحریم در ایران یک موضوع جدید نیست. سالهاست کشور در این شرایط قرار دارد و در همین شرایط هم بخش خصوصی توفیقات بسیار خوبی درباره صادرات داشته است.
باقری گفت: این نشان میدهد که توسعه صادرات با وجود تحریمها هم شدنی است. در همین شرایط تحریم، بنگاههای اقتصادی توان صادرات، صدور خدمات فنی و مهندسی و پروژههای متعددی که در کشورهای شکل گرفته است را دارند.
او اضافه کرد: شاهدیم که بخش خصوصی چه در صادرات کالا و تجهیزات هایتک و دانش بنیان و چه کالاهایی که توان رقابت دارند، به خوبی عمل کرده است. منتهی برای توسعه صادرات به مهمترین نکتهای که باید توجه کنیم، این است که محصولات ایرانی باید در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیرند.
نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: یعنی ما باید یک بخشی از زنجیره ارزش جهانی در حوزه صادرات باشیم. تحقق این هدف به کیفیت کالاهای صادراتی و رقابتپذیر بودن ما در حوزه صادرات کالاها و تجهیزات ایرانی باز میگردد.
او افزود: با این نوع نگاه و نگرش در همین شرایط هم میشود راهکارهایی اتخاذ کرد که صادرات افزایش قابل قبولی داشته باشد. البته بهبود صادرات قطعا نیاز است که تحریمها برداشته شود.