تیگوان ۲۰۲۵ و تلاش فولکسواگن برای رسیدن به نقطه تعادل+تصاویر
فولکسواگن در نسل سوم تیگوان تلاش کرده تعادلی طلایی میان طراحی، عملکرد و امکانات ایجاد کند. این شاسیبلند پرفروش با کاهش وزن، طراحی آیرودینامیکتر، پیشرانه بهبودیافته و کابینی مدرنتر وارد بازار شده است.

فولکسواگن نسل سوم شاسیبلند کامپکت تیگوان را با هدف قرار دادن جایگاهی میانهرو در بازار عرضه کرده است. نه آنقدر کوچک که خریداران را پشیمان کند و نه آنقدر بزرگ که ناهماهنگ به نظر برسد.
پرفروشترین مدل فولکسواگن
تیگوان نهتنها پرفروشترین مدل فولکسواگن در آمریکای شمالی به شمار میرود، بلکه در سطح جهانی نیز چنین وضعیتی دارد. البته اگر مجموع فروش مدلهای اطلس و اطلس کراس اسپرت را در ایالات متحده محاسبه کنیم، این دو از تیگوان پیشی میگیرند.
با این حال، تیگوان همچنان یکی از مهمترین محصولات جهانی فولکسواگن در بخش شاسیبلندهای کامپکت باقی مانده است.
طراحی مطابق با ذائقه آمریکایی
نسخه جدید تیگوان همچون نسل قبل برای بازار ایالات متحده طراحی شده است. برخلاف نسل قبلی که بهصورت اختیاری دارای ردیف سوم صندلی بود، مدل ۲۰۲۵ تنها در نسخه دو ردیفه عرضه میشود.
فولکسواگن با حذف این صندلیها و مکانیزم تاشوی پیچیده صندلیهای ردیف دوم، موفق شده است حدود ۷۷ کیلوگرم از وزن خودرو بکاهد. این کاهش وزن در کنار طراحی جدید با سپرهای کوتاهتر، ظاهری جمعوجورتر به تیگوان بخشیده است.
بازگشت به قدرت اولیه با برنامههایی برای آینده
نسخه پایه تیگوان ۲۰۲۵ از موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۰۱ اسببخار بهره میبرد؛ همان قدرتی که در نسل اول وجود داشت و سپس در نسل دوم به ۱۸۴ اسب کاهش یافت.
گشتاور این پیشرانه در مدلهای دیفرانسیل جلو ۲۸۰ نیوتنمتر و در نسخههای چهارچرخ متحرک (4Motion) برابر با ۳۰۰ نیوتنمتر است.
در سال ۲۰۲۶، مدل قدرتمندتری به نام Tiguan Turbo SEL R-Line به بازار خواهد آمد که با قدرت ۲۶۸ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر، عملکرد بهتری ارائه خواهد کرد.
تجربه رانندگی با کمی چاشنی اروپایی
فولکسواگن به سنت همیشگی خود در ارائه سواری نسبتا خشک اما پایدار ادامه داده است. فرمان در نسل جدید کمی سنگینتر شده و ترمزها نیاز به فشاری بیشتر برای عملکرد مؤثر دارند، اما پس از مدت کوتاهی راننده به این ویژگی عادت میکند.
مدل SEL R-Line که بهصورت استاندارد با سیستم چهارچرخ متحرک عرضه میشود، در تستهای جادههای لغزنده مونتانا عملکرد مطمئنی از خود نشان داد.
همچنین، میانگین مصرف سوخت در مدلهای دیفرانسیل جلو به حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده و در مدلهای چهارچرخ متحرک به ۹.۴ لیتر افزایش مییابد.
کابینی مدرن با نمایشگرهای متنوع
کابین تیگوان با طراحی جدید و استفاده از متریال متنوعتر، نسبت به نسل پیشین ارتقاء یافته است. صندلیهای ردیف دوم اکنون فضای پا مشابه صندلیهای جلو دارند (۴۰.۲ اینچ). دستهدنده به پشت فرمان منتقل شده و فضای بیشتری برای کنسول وسط فراهم کرده است.
مدل پایه دارای نمایشگر دیجیتال ۱۰.۳ اینچی پشت فرمان و نمایشگر لمسی مرکزی ۱۲.۹ اینچی است. در مدل SEL R-Line، صفحهنمایش مرکزی به ۱۵ اینچ افزایش یافته است.
اما اندازه بزرگ برخی آیکونها را بیشازحد کوچک کرده و استفاده حین رانندگی را دشوار میسازد.
کنترلهای پیچیده؛ یک گام به عقب
در کنار نمایشگرها، یک دکمه چرخان روی کنسول میانی قرار دارد که ابتدا وظیفه کنترل صدا را دارد اما با فشار روی آن، به کنترلگر حالت رانندگی و نورپردازی محیطی تبدیل میشود. این ویژگی گرچه مدرن به نظر میرسد، اما ممکن است باعث حواسپرتی راننده شود.
فولکسواگن پیشتر در مدلهایی مانند GTI به دلیل استفاده بیشازحد از کنترلهای لمسی مورد انتقاد قرار گرفت و بازگشت به دکمههای فیزیکی را در دستور کار قرار داد. با این حال، تیگوان جدید ظاهراً در این زمینه مسیر معکوسی طی کرده است.
امکانات بیشتر، قیمت بالاتر
مدلهای مختلف تیگوان شامل نسخههای S، SE، SE R-Line Black و SEL R-Line هستند که نسبت به نسل قبل، امکانات استاندارد بیشتری دارند.
از جمله این امکانات میتوان به ده کیسه هوا، تهویه مطبوع دوگانه، سیستمهای پارک، و اتصال بیسیم اپلکارپلی و اندرویداتو اشاره کرد. سقف مشکی نیز با قیمت ۳۹۵ دلار برای مدلهای R-Line قابل سفارش است.
قیمت تیگوان ۲۰۲۵ از ۳۰ هزار و ۹۲۰ دلار برای نسخه دیفرانسیل جلو آغاز میشود و افزودن سیستم چهارچرخ متحرک به آن ۱۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. این خودرو هماکنون در نمایندگیهای آمریکا عرضه شده است.
برای علاقهمندان به تکنولوژی، تیگوان ۲۰۲۵ گزینهای مدرن و نسبتا کامل است؛ هرچند برخی تصمیمات در طراحی رابط کاربری ممکن است نیازمند بازنگری باشند. پیشنهاد میشود در هنگام تست رانندگی، یک تکه نوارچسب همراه داشته باشید تا شاید بتوانید بخشی از نمایشگرهای اضافی را موقتاً از دید پنهان کنید.