به روز شده در
کد خبر: ۱۲۲۸۶
به مناسبت اول می، روز جهانی کارگر به سراغ روایت 10 شغل شگفت انگیز رفته‌ایم

روایت 10 شغل عجیب اما خطرناک

به بهانه روز کارگر با 10 شغل عجیب و غریب از تعمیر باک هواپیما تا پرورش کروکدیل آشنا شوید.

روایت 10 شغل عجیب اما خطرناک

یکم ماه می( یازدهم اردیبهشت) روزی به نام کارگران در سراسر جهان است. 

این روز به یادبود اعتراضات منسجم کارگران آمریکایی که به کار طولانی و سخت 14 ساعته معترض بودند نامگذاری شده است، 139 سال پیش در چنین روزی، این کارگران شجاع و سختکوش برای نخستین بار فراخوان برگزاری یک اعتراض گسترده را دادند تا ساعت کاریشان را به 8 ساعت برسانند. 

به همین بهانه آوش به سراغ 10 شغل جالب رفته  که احتمالا از وجود برخی از آنها  خبر نداشته باشید، البته برخی از شخصیت‌های این روایت، در سال‌های قبل به این کار اشتغال داشته‌اند و ممکن است اکنون بازنشسته شده یا در این حوزه فعالیت نکنند. 

تعمیر باک هواپیما

تعمیر کنندگان باک هواپیما

سعید شیری و فرید تقی پور کوتاه قامت‌ترین مهندسان تعمیر هواپیماهای نظامی هستند و به رغم تحمل شرایط دشوار بیماری‌شان اما دست از تلاش برنداشته و توانسته‌اند خود را تا جایگاه مهندس پروازی برسانند.

در شرایطی که کشورمان به دلیل تحریم‌های اقتصادی نمی‌تواند قطعات هواپیما را وارد کند، کار آنها بیشتر شده. چرا که در ایران متخصصان سعی می‌کنند هر قسمتی از هواپیما را که خراب شد به خوبی تعمیر کنند. این مهندسان پرواز حرفه‌ای، خصوصا در تعمیرات باک هواپیما این کار را از افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند خیلی زودتر انجام می‌دهند؛ به این دلیل که آنها خیلی راحت وارد فضای تنگ باک هواپیما می‌شوند و تعمیرات را ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهند اما تکنسین‌هایی که قد معمولی دارند نمی‌توانند به این قسمت‌ها وارد شوند و ناچارند قسمت‌هایی را که نشتی دارند از هواپیما جدا کرده و بعد به تعمیر آن بپردازند.

 البته این شغل در عین حال که بسیار جذاب و شگفت انگیز است بسیار خطرناک است چرا که احتمال انفجار یا مسمومیت بنزین وجود دارد. 

تخصص آقای شیری تکنسین تعمیرات و نگهداری هواپیما است و ارتش از توانایی کوتاه قامتان برای سیستم‌های باک هواپیماها استفاده می‌کند، وی درباره تخصص خود می‌گوید: در برخی لوکیشن‌های هواپیما، دسترسی افراد عادی بسیار دشوار است و از همین رو است که کوتاه قامتان برای این کارها دست به آچار می‌شوند. او علاوه بر فعالیت در نیروی هوایی تحصیلات مرتبط با همین رشته را دارد، او در رشته الکترومکانیک هوافضا تحصیل کرده و حالا برای خود استاد شده است.

براساس استانداردهای اعلام شده در دنیا روزانه بین ۳ تا ۵ ساعت می‌توان در فضای باک‌های بنزین هواپیماها فعالیت کرد، البته آن هم بستگی به نوع آن تعمیرات دارد.

او چگونگی ورود به باک بنزین هواپیماهای سی ۱۳۰ که در سمت باله‌های هواپیما تعبیه شده است را این گونه تشریح می‌کند: ما وقتی وارد باک سیستم‌های هواپیما می‌شویم، قبل از آن دریچه‌های باک را باز می‌کنیم، چون داخل باک هواپیما پر از گاز بنزین است و ما باید آن گازها را تخلیه کنیم. دستگاه‌هایی به نام ایرکانتیشن( Air Condition) با دو حالت ساکشن و فوروارد وجود دارد، زمانی که وارد باک شویم قبل از ورود ساکشن گازهای بنزین را تخلیه می‌کند و پس از آنکه بنزین به طور کامل تخلیه شد ۲۴ ساعت بعد از تخلیه بنزین، ما مجاز به ورود به باک هواپیماها هستیم.

به گفته آقای شیری لباس‌های مهندسان تعمیرکار در نیروی هوایی که می‌خواهند وارد باک بنزین شوند باید کاملاً نخی و زیپ‌های آن از جنس پلاستیک باشد. او می‌گوید که در لحظه ورود به باک، باید تجهیزاتی با خودمان همراه داشته باشیم که موجب اصطکاک و جرقه نشود چرا که احتمال انفجار در آن محفظه وجود دارد. 

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز کوتاه قامتان در نیروی هوایی حضور داشته و  کارهای باک بنزین هواپیما را انجام می‌دادند که حالا آن‌ها بازنشسته شده‌اند، اما کشورهای صاحب سبک هواپیمای سی ۱۳۰ ، توسط ربات‌ها این کار را انجام می‌دهند و خیلی کم از نیروی انسانی استفاده می‌شود.

شکارچی پرنده

شکارچی پرندگان فرودگاه

یکی دیگر از شغل‌های عجیب و غریب، شکارچی پرندگان فرودگاه مهرآباد است، مسئول این شغل وظیفه دارد پرندگان را از هواپیما دور کند تا جان صدها انسان را نجات دهد. 

تصور کنید یک دسته کبوتر یا سار، هنگام بلند شدن یا نشستن هواپیما وارد موتور شوند، حتی تصورش هم وحشتناک است. 

تک تیرانداز موش های پایتخت

شکار موش‌ جوی‌های پایتخت، یکی دیگر از شغل‌های شگفت انگیز و البته  دشوار است که او در دهه‌های گذشته این کار را برای شهرداری انجام می‌داد، او پس از اینکه موش ها را شکار می کرد، وظیفه داشت تا اجساد موش‌ها را جمع آوری کرده و برای امهاء بهداشتی به بیمارستان‌های مشخص شده تحویل دهد تا جانواران موذی به روش  کاملا بهداشتی نابود شوند و ضرری به محیط زیست و انسان‌ها نرسند. 

عکاس جنایی

عکاس صحنه‌های جنایی

خودتان را جای کسی بگذارید که بیش از 1000 عکس از صحنه‌های جنایی و افراد کشته شده دارد، حتما احساس خوبی پیدا نمی‌کنید. اما در دایره ویژه قتل پلیس و پزشکی قانونی کسانی هستند که هر روزه چندین عکس از افرادی که کشته شده اند یا صحنه‌های جرم می‌گیرند. آنها با مرگ و حوادث تلخ در ارتباط هستند. 

کار در ارتفاع

کار در ارتفاع

برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند حتی فکر کردن به این شغل کابوس است، اینکه کسی با آرامش و راحتی به چند طناب اطمینان کند و ده‌ها و صدها متر بالاتر از زمین به کار مشغول شود ترسناک است. اما افرادی هستند که بدون ذره‌ای ترس به بالای بلندترین ساختمان‌ها می‌روند، کار می‌کنند و جالب اینکه از کارشان لذت هم می‌برند. 

جوش کاری زیر آب

جوشکاری زیر آب

از جنگ جهانی دوم جوشکاری زیر آب یک فناوری حیاتی و موثر شناخته شد. در آن زمان برای تعمیر کشتی‌ها و نجات زیردریایی‌ها افرادی به زیر آب رفتند و با فراهم کردن شرایط توانستند این حرفه را به یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین شغل‌های امروز تبدیل کنند. امروز در بنادر ایران هم افراد زیادی هستند که به این کار اشتغال دارند.

4807872

 

4807864

سم گیری از عقرب و مار

آنها هرقدر هم مراقب باشند، باز خطر گزیدگی‌ تهدیدشان می‌کند، آنها مسئول سم گیری از مارها و عقرب ها برای مراکز تحقیقاتی یا انستیتوهای ساخت پادزهر هستند.

پرورش تمساح

پرورش دهندگان تمساح 

مراقبان استخرهای تمساح و پرورش دهندگان تمساح همیشه در خطر هستند، این شغل با وجود خطرات مختلفش، شغلی بسیار هیجان انگیز است.

نگهبان باغ وحش

 نگهبانان باغ وحش ها و تربیت کنندگان شیر

نگهبانان باغ وحش نیز از جمله افرادی هستند که زندگی جذاب اما خطرناکی دارند، حتی تصور رو در رو شدن با یک شیر گرسنه وعصبانی هم بسیار سخت است.

برق فشار قوی

کلاه زردها، کارگران پست های فشار قوی

آنها از کارکردن بر بالای پست‌های فشار قوی نان حلال به خانه می‌برند، مردان دلیر و شجاعی که باعث می‌شوند جریان برق به شهرها و روستاها برسد و هیچگاه قطع نشود.

ارسال نظر

آخرین اخبار