به روز شده در
کد خبر: ۹۰۲۶

تبلیغ جدید سریال آینه سیاه جنجالی شد

اگر وسیله‌ای وجود داشت که شما را به دنیایی دیگر ببرد، آن را امتحان می‌کردید؟ تبلیغ جدید سریال «آینه سیاه» با ساخت یک وسیله مرموز و پخش آن میان بلاگرها، بار دیگر واقعیت را به چالش کشیده و ذهن مخاطبان را به مرز توهم و تکنولوژی رسانده است.

تبلیغ جدید سریال آینه سیاه جنجالی شد
گروه فرهنگ و هنر آوش

اگر جسمی وجود داشت که شما را به دنیایی دیگر می‌برد، چقدر احتمال داشت باورش کنید؟ حالا اگر این جسم در دستان یوتیوبر مورد علاقه‌تان باشد چطور؟

تبلیغ تازه‌ سریال تحسین‌شده «آینه سیاه» این سوال را به شکلی بی‌پاسخ در ذهن مخاطب‌ها کاشته است. تیم تبلیغاتی این سریال، وسیله‌ای را با عنوان «جسمی که شما را به دنیای فراواقعی می‌برد» ساخته و میان بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام و یوتوب پخش کرده است. واکنش‌ها واقعی‌اند، و حیرت‌انگیز و حتی یک خبرگزاری رسمی این تبلیغ را باور کرده بود.

چیزی که تا چند سال پیش به نظر یک شوخی ساده یا بخشی از یک فیلم علمی‌تخیلی می‌آمد، حالا برای ذهن ما کاملاً باورپذیر شده. دلیلش هم ساده است: پیشرفت تکنولوژی آن‌قدر سریع بوده که دیگر هیچ چیز برای ما بعید و غیرقابل باور نیست.

سریال «Black Mirror» یا همان «آینه سیاه»، از سال ۲۰۱۱ با همین نگاه پیش‌رو پخش می‌شود. هر قسمت دنیایی متفاوت دارد، با داستانی مستقل و شخصیت‌هایی تازه؛ برای همین حتی اگر چند اپیزود را از دست بدهید، باز هم به کلیت سریال لطمه‌ای نمی‌خورد. اما چیزی که در همه‌ی قسمت‌ها ثابت است، نگاه تیزبین آن به آینده و نقدی تلخ بر زندگی مدرن است.

اسم سریال هم بی‌دلیل انتخاب نشده؛ «آینه سیاه» همان صفحه‌ خاموش گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌هاست که وقتی خاموش می‌شوند، بازتاب چهره‌ ما را نشان می‌دهند اما نه چهره‌ واقعی ما، بلکه چهره‌ای که در عصر تکنولوژی شکل گرفته.

خالق سریال، چارلی بروکر، در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «تکنولوژی، مخدر عصر جدید است. مثل هر دارویی، عوارض جانبی دارد. مردم با آن نشئه می‌شوند و نمی‌توانند از آن دست بکشند.» و حالا، با همین تبلیغ ساده اما هوشمندانه، یک بار دیگر ثابت شده که آینه‌ سیاه، فقط یک سریال سرگرم‌کننده نیست؛ هشداری است در قالب داستان.

«آینه سیاه» در اپیزودهایی مثل Nosedive درباره نمره‌های اجتماعی هشدار داده بود حالا در برخی کشورها، این سیستم‌ها واقعی‌اند. یا در اپیزود Fifteen Million Merits بردگی دیجیتالی مردم برای دیده شدن در شبکه‌ها را پیش‌بینی کرده بود چیزی که حالا به بخشی از روزمرگی ما تبدیل شده.

شاید اگر همین تبلیغ را چند سال پیش می‌دیدیم، با پوزخند از کنارش رد می‌شدیم اما حالا شگفت‌زده می‌شویم، شاید حتی باور می‌کنیم و این یعنی سریال، پیامش را درست رسانده؛ تکنولوژی رسوخ کرده و دیگر راه برگشتی نیست.

ارسال نظر

آخرین اخبار