انیمههایی که از آثار دیزنی بهتر عمل کردن
آثار دیزنی نسلها است که با جادویی همیشگی و انیمیشنهایی تماشایی با مضامینی چون عشق، شجاعت و شگفتی، دل مخاطبان را ربودهاند. اما در دنیای انیمه، گنجینهای پنهان از آثار سینمایی و سریالی وجود دارد که همان تأثیر عاطفی، افسون خیالانگیز و حس افسانههای پریان را منتقل میکنند، با این تفاوت که اغلب، سطح بالاتری از خلاقیت بصری و عمق احساسی را نیز به همراه دارند.

اگر تا به حال برای سیمبا اشک ریختهاید، از بل دفاع کردهاید یا آرزو کردهاید که روزی سوار قالیچه پرنده شوید، انیمههای بسیاری وجود دارند که میتوانند همان حس نوستالژیک و گرم را دوباره زنده کنند. از پرنسسهایی در اعماق دریا گرفته تا عاشقانههایی با ابعاد حماسی، این آثار روایتهایی را پیش روی مخاطب میگذارند که یادآور کلاسیکهای دیزنیاند، در عین حال با روایت و حالوهوایی کاملا منحصر به فرد، جایگاه خاصی برای خود ایجاد کردهاند.
شاهزاده دریا و کودک آتش (Sea Prince and Fire Child)
انیمه سینمایی از Sanrio؛ بر اساس داستانی از شینتارو تسوجی (Shintarō Tsuji)
این انیمه کلاسیک و زیبا که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده است، داستان شاهزاده سیریوس از قوم دریا و شاهزاده خانم مالتا از قوم آتش را دنبال میکند؛ دو نفری که از لحظه تولد دشمن یکدیگر هستند اما در سرنوشتی از پیش تعیینشده، به سمت عشقی ممنوعه کشیده میشوند. این داستان، حسی اسطورهای، شبیه به فیلمهایی چون پوکاهانتس یا آتلانتیس دیزنی دارد؛ جایی که عشق، ممنوعیت و دنیاسازی خارقالعاده، حس و حالی حماسی و متفاوت خلق میکنند.
شاهزاده دریا و کودک آتش، با سبک نقاشی دستی سنتی که یادآور انیمیشنهای اولیه دیزنی است، روایتی دلانگیز، شاعرانه و در عین حال غمانگیز ارائه میدهد. مضامینی همچون برخورد عناصر متضاد، فداکاری و عشق تراژیک، به انیمه حالوهوایی شکسپیری میبخشند و آن را از یک اثر کودکانه ساده به اثری در حد و اندازه رومئو و ژولیت بدل میکنند. با این وجود، این انیمه حالتی رؤیایی و رمزآلود دارد که برای کسانی که با قصههای تلخ و شیرین دیزنی بزرگ شدهاند، تجربهای افسونکننده خواهد بود.
آکادمی جادوگران کوچک (Little Witch Academia)
مجموعه انیمیشن از Studio Trigger؛ داستانی غیراقتباسی از یوه یوشیناری (Yoh Yoshinari)
آکادمی جادوگران کوچک (Little Witch Academia)، با فورانی از رنگ، شور و انرژی جادویی، ادای دینی صمیمانه به این باور است که حتی دختری بیدستوپا و بدون استعداد ذاتی هم میتواند به فردی خارقالعاده تبدیل شود. این مجموعه داستان ماجراجوییهای آتسوکو آکو کاگاری را دنبال میکند؛ دختری که با الهام از قهرمان محبوبش شاینی چاریوت، به آکادمی جادویی لونا نوا میپیوندد تا روزی به یک جادوگر واقعی تبدیل شود.
این انیمه، حس شگفتی فیلمهایی مانند شاگرد جادوگر و هری پاتر را با پروازهای پرهیجان با جارو، خرابکاریهای جادویی و درسهایی درباره استقامت و باور به خود در هم میآمیزد. انیمیشن استودیوی تریگر با سرزندگی و جذابیتی خاص طراحی شده، بهگونهای که هر صحنه در آن مانند طلسمی درخشان مخاطب را به خود جذب می کند. برای مخاطبانی که مجذوب حالوهوای رویاگونه آثاری چون پری دریایی کوچک یا گیسوکمند شدهاند، آکو میتواند جایگزینی مناسب برای آن ها باشد.
عروس جادوگر باستانی (The Ancient Magus’ Bride)
مجموعه انیمیشن از Wit Studio؛ بر اساس مانگایی از کوره یامازاکی (Kore Yamazaki)
دختری جوان که به بردگی فروخته شده، بهدست جادوگری با چهرهای هیولاگونه خریده میشود؛ اما نه برای آزار و اذیت، بلکه برای آنکه شاگرد او باشد و در آینده به همسرش تبدیل شود. همین ایده نامتعارف، انیمه عروس جادوگر باستانی (The Ancient Magus’ Bride) را به یک افسانه غمانگیز و تاریک تبدیل میکند که بیدرنگ دل طرفداران دیو و دلبر (Beauty and the Beast) را میرباید.
داستان چیسه (Chise) روایت سفری درونی است؛ سفری برای التیام، شناخت خود و یافتن ارزش شخصی که بیشباهت به آرزوی بل (Belle) برای رهایی از زندگی ساده و یکنواخت روستایی نیست. با این حال، الیاس اینزورس (Elias Ainsworth) هیچ شباهتی به یک شاهزاده کلاسیک دیزنی ندارد؛ ظاهر ترسناک او، ترکیبی از مهربانی پنهان و قدرتی رازآلود و خطرناک را در خود دارد. اما همانطور که داستان پیش میرود، افسانه های عمیق، جادوی واقعگرایانه و انیمیشنی سرزنده، عروس جادوگر باستانی را به یک فانتزی متفاوت و بسیار احساسی برای بزرگسالان تبدیل میکند که در عین خاص بودن، ریشه در جذابیت جاودان قصههای قدیمی دارد.
همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)
انیمه سینمایی از Studio Ghibli؛ داستانی غیراقتباسی از هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)
تعداد کمی از آثار سینمایی میتوانند حس پاکی و شگفتی کودکانه را بهاندازه همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)، به تصویر بکشند. داستان ماجراهای ساتسوکی (Satsuki) و می (Mei) با موجود جنگلی مهربان به نام توتورو (Totoro)، یادآور رؤیاهای شیرین دوران کودکی یا فیلمی فراموششده از دیزنی است. در این روایت، نه از شخصیت منفی خبری هست و نه از مأموریتی مهم؛ تنها لذت کودک بودن و رها شدن در دنیای خیال مهم است.
توجه بینظیر استودیوی جیبلی (Ghibli) به جزئیات طبیعت و لحظههای کوچک زندگی، احساسی از آرامش عاطفی را در دل بیننده ایجاد میکند، احساسی شبیه به آنچه در Winnie the Pooh یا بامبی (Bambi) احساس میشود. خود توتورو، با چشمهای بزرگ و لبخند خوابآلودش، همچون یکی از شخصیتهای گمشده دیزنی، مهربان، شیرین و در عین حال با نوعی قدرت آرامبخش جلوه میکند. این انیمه نیازی به درام پرتنش یا اتفاقات پرهیجان ندارد تا کاملا جادویی و خاطرهانگیز باشد.
فرزندان گرگ (Wolf Children)
انیمه سینمایی از Studio Chizu؛ داستانی غیراقتباسی از مامورو هوسودا و ساتوکو اوکودرا
فرزندان گرگ (Wolf Children)، اثر ماندگار مامورو هوسودا، قصه مادری جوان را روایت میکند که پس از مرگ شوهرش، دو فرزند نیمهگرگ خود را در حومهای آرام از شهر بزرگ میکند. این انیمه داستانی عمیقا انسانی و سرشار از احساس است که به موضوعاتی چون هویت، ارتباط با طبیعت و رنج دلکندن میپردازد؛ موضوعاتی که یادآور مضامین آثار کلاسیکی چون شیرشاه (The Lion King) یا بامبی (Bambi) هستند.
یوکی (Yuki) و آمه (Ame)، خواهر و برادری نیمهگرگ، با کشمکش دائمی میان ذات حیوانی و دل انسانی خود روبهرو هستند. روند رشد آنها، با تمام فراز و نشیبهایش، تلخ و شیرین و در عین حال تاثیرگذار است و تصویری از واقعیتهای دردناک دوران بلوغ ارائه میدهد. در کنار آنها، هانا (Hana)، مادر فداکارشان، به یکی از الهامبخشترین و دوستداشتنیترین مادران دنیای انیمه تبدیل میشود؛ قهرمانی ساکت ولی نیرومند که بیتردید جایگاهی درخشان در میان شخصیتهای زن آثار دیزنی دارد.
ماکیا: زمانی که گل موعود میشکفد (Maquia: When the Promised Flower Blooms)
انیمه سینمایی از P.A. Works؛ فیلمنامه غیراقتباسی از ماری اوکادا (Mari Okada)
ماکیا (Maquia) به کارگردانی ماری اوکادا (Mari Okada)، یک داستان فانتزی چشمنواز است که درباره دختری نامیرا روایت میشود؛ دختری که سرنوشتش به بزرگ کردن پسری انسان گره میخورد، در حالی که او پیر میشود و ماکیا تغییر نمیکند. این روایت، به شکلی دردناک اما زیبا، غم و احساس را به شکلی عمیق به تصویر میکشد، احساسی که یادآور اوجهای عاطفی آثاری همچون شش قهرمان بزرگ (Big Hero ۶) یا بالا (Up) است.
آنچه در ابتدا مانند یک داستان فانتزی حماسی به نظر میرسد، با جانورانی افسانهای و قبیلهای باستانی از بافندگان زمان، بهتدریج به داستانی آرام، ویرانگر و انسانی درباره مادری، فقدان و عشقی بیقید و شرط تبدیل میشود. گرچه جلوههای بصری انیمه بسیار خیرهکنندهاند، اما آنچه بیش از همه تأثیرگذار است، پیوند دردناک میان ماکیا و پسرش است که مخاطب را از نظر احساسی بهشدت درگیر میکند. این اثر گریه آور، قدرت انیمه در داستانگویی عمیق را به نمایش میگذارد؛ قدرتی که حتی گاه از دیزنی نیز فراتر میرود.
سفیدبرفی با موهای قرمز (Snow White with the Red Hair)
مجموعه انیمیشن از Bones؛ بر اساس مانگایی از سراتا آکیدوکی (Sorata Akiduki)
شیرایوکی (Shirayuki) شاید نه آینه جادویی داشته باشد و نه سیب سمی، اما موهای قرمز و ارادهای راسخ دارد که او را در قامت قهرمانی دیزنیگونه قرار میدهد. این انیمه فانتزی عاشقانه، داستان دختری را دنبال میکند که پس از فرار از چنگ یک شاهزاده ناخواسته، با وقاری خاص مسیر زندگی خود را شکل میدهد و در ادامه، دل در گرو شاهزادهای مینهد که او را با احترام و به عنوان انسانی برابر میبیند.
سفیدبرفی با موهای قرمز (Snow White with the Red Hair) اثری است آرام و سلطنتی که سرشار از توطئههای درباری، نقشههای کاخ و عشقی لطیف است. این انیمه ترکیبی دلنشین از ظرافت کلاسیک داستانهای دیزنی با جذابیت احساسی یک عاشقانه مدرن را به تصویر میکشد. شیرایوکی، برخلاف بسیاری از شخصیتهای زن، دختری فعال، دلسوز و بسیار انعطافپذیر است که او را شایسته ادامه دادن میراث سفیدبرفی کرده است.
ازدواج شاد من (My Happy Marriage)
مجموعه انیمیشن از Kinema Citrus؛ بر اساس رمان کوتاه از آکومی آگیتوگی (Akumi Agitogi)
ازدواج شاد من (My Happy Marriage)، در ژاپن خیالی دوره میجی، در جهانی آمیخته با عناصر فراطبیعی روایت میشود. داستان درباره میو (Miyo) است، دختری از خانوادهای اشرافی که با او همچون خدمتکاری رفتار میشود، تا اینکه به عقد یک سرباز قدرتمند و سرد به نام کیوکا (Kiyoka) درمیآید.
میو نه پری مادرخوانده دارد و نه موشهایی جادویی؛ او باید تنها با تکیه بر شجاعت و نیروی درونی خود، جایگاهی را در جهانی که همواره طردش کرده به دست آورد. عشقی که میان او و کیوکا شکل میگیرد، بهآرامی و با ظرافت رشد میکند و هر دو شخصیت را از درون دگرگون میسازد. این روند، بازتابی است از سفر سیندرلا برای یافتن ارزش خود، اما اینبار با عمقی روانی و احساسی که به درامهای تاریخی نزدیکتر است و بار واقعگرایانهتری دارد.
بل (Belle)
انیمه سینمایی از Studio Chizu؛ با الهام از داستان پریان اثر ژان-ماری لپرنس د بومون (Jeanne-Marie Leprince de Beaumont)
بل (Belle)، ساخته کارگردان خیالپرداز مامورو هوسودا، بازآفرینی آیندهگرایانهای از داستان کلاسیک دیو و دلبر (Beauty and the Beast) است که در دنیای مجازی به نام یو (U) روایت میشود. سوزو (Suzu)، دختری دبیرستانی، در زندگی واقعیاش خجالتی و غمگین است، اما ناگهان در فضای مجازی یو به یک ستاره پاپ تبدیل میشود. او بهزودی با آواتاری مرموز به نام هیولا روبهرو میشود؛ شخصیتی که دردهای عمیق خود را در پس نقابی پنهان کرده است.
گرچه داستان این انیمه بهنوعی ادای احترامی به روایت کلاسیک دیزنی محسوب میشود، اما بل با تمرکز بر موضوعاتی مانند هویت، تروما و التیام در دنیای دیجیتال، مسیر مستقلی را در پیش میگیرد. فیلم با بهرهگیری از تصاویر بصری خیرهکننده، موسیقی پر احساس و روایتی عمیق، داستانی پریان را به شکلی مدرن بازگو میکند که برای مخاطبان نسل شبکههای اجتماعی، بسیار ملموس و تأثیرگذار است.
پونیو (Ponyo)
انیمه سینمایی از Studio Ghibli؛ داستانی غیراقتباسی از هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)
اگر از علاقهمندان به پری دریایی کوچک (The Little Mermaid) هستید، باید بدانید که انیمه پونیو (Ponyo) ساختهی هایائو میازاکی، نسخهای خیالانگیز و با پیامهای زیستمحیطی از داستان شاهزاده زیر دریاست. در این داستان، پونیو، یک ماهی قرمز که رویای انسان شدن در سر دارد، به ساحل میآید و پسربچهای به نام سوسوکه (Sosuke) او را نجات میدهد و میپذیرد. از آن لحظه، جادوی دریا و معصومیتی کودکانه وارد ماجرا میشوند.
اما برخلاف عشق دراماتیک و پرشور آریل در پری دریایی کوچک، داستان پونیو با لطافتی کودکانه و دلچسب روایت میشود و تمرکز اصلی آن بر پیوندهای دوران کودکی است. تصاویر زیر آب در این انیمه پر از رنگ، زندگی و شگفتیاند و ارتباط میان پونیو و سوسوکه بر پایه اعتماد و کشف دنیای یکدیگر و نه بر اساس عشق شکل میگیرد. این روایت به بیننده یادآوری میکند که روح آثار دیزنی در سادگی، صمیمیت و جادویی کودکانه نهفته بود.
منبع:مجله بازار