به روز شده در
کد خبر: ۲۸۴۸۷

بحث شورای سینما برای تولید 20 فیلم فاخر

دومین جلسه کارگروه تخصصی شورای سینما به ریاست رائد فریدزاده برگزار و در خصوص موضوعاتی همچون تولید 20 فیلم فاخر، تشکیل شورای استانی به ریاست استانداران، روزآمد سازی دفاتر انجمن سینمای جوان و حمایت از سینماگران فاقد مسکن بحث و گفتگو شد.

بحث شورای سینما برای تولید 20 فیلم فاخر

 رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی درابتدای این جلسه با ابراز همدردی با خانواده‌های بازماندگان جنایات رژیم صهیونیستی در تجاوز به حریم کشورمان گفت: سینما به ویژه در چند هفته گذشته نشان داد که چه کاربرد جدی، استراتژیک و راهبردی در وحدت مردم، انسجام ملی، ایجاد انگیزه و شور و نشاط اجتماعی دارد. سینما در روزهای جنگ تحمیلی به فعالیت خود ادامه داد وحتی یک روز هم تعطیل نشد. به عبارتی سینما در بحبوحه بمباران‌های تهران مکان امنی بود که تعداد زیادی از مردم به آنجا می‌رفتند و فیلم می‌دیدند. این موضوع برای بنده هم جای تعجب داشت و نشان داد که کارکرد سینما به عنوان یک هنر عمومی و فراگیر، کاربردی یگانه و ویژه دارد. 

توجه به بودجه‌های فرهنگی در زمان جنگ 

 وی با اشاره به روحیه همبستگی و انسجام چشمگیر مردم در برابر حمله رژیم صهیونیستی افزود: ما در شرایط نه جنگ نه صلح قرار داریم و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، باید نگاه رو به آینده‌ای داشته باشیم. ماباید قدر مردم و همینطور قدر هنرمندانمان را بدانیم که در بزنگاه‌های تاریخی چنان از خودشان استواری نشان دادند که باعث یاس و ناامیدی دشمن شد. 

رئیس سازمان سینمایی در ادامه تصریح کرد: تجربه جهانی نشان داده که در شرایط بحرانی و جنگی، بودجه‌هایی که برای حوزه فرهنگ و هنر و کاربردهای ترکیبی و چند گانه‌ای که برای آن می‌توان متصور شد، افزایش پیدا می‌کند،‌ اما متاسفانه در کشور ما بعضی مواقع اولویت‌ها جابجا می‌شود و ممکن است درهزینه‌هایی که وجود دارد کاهشی صورت گیرد. با توجه به شرایط خاص پیش آمده انشالله دوستان همفکری کنند که چه مسائل کلانی در شورای عالی سینما می‌تواند مطرح شود تا در جلسه آتی به بحث گذاشته شود.

غفلت از ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های کشور

وی با اشاره به موانع مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های کشور نیز عنوان کرد: متاسفانه دستگاهها توجه جدی به ساخت مستند ندارند و در این زمینه غفلت‌هایی صورت گرفته است. به نظرم ما باید به سراغ دوستان برویم و از این قدرت اجرایی دولت در جهت تولید چند اثر به صورت پایلوت استفاده کنیم تا پس از مدتی کارها روال طبیعی خود را پیدا کند. 

فریدزاده با اشاره به هزینه تولید فیلم‌های فاخر اظهار کرد: در دنیای امروز وقتی درباره فیلم فاخر صحبت می‌کنیم دیگر آن مرز بندی‌های مرسومی که می‌شناسیم شاید خیلی معنا نداشته باشد . الان انیمیشن مستند ساخته می‌شود به عبارتی مرزها و تعاریف در این حوزه ممزوج شده و کار را در حوزه فیلم فاخر سخت کرده است. در حالیکه ممکن است هزینه یک کار مستند از فیلم‌های سینمایی مرسوم فراتر رود. به همین خاطر معتقدم اگر بخواهید یک فیلم کوتاه در اندازه و تراز بین‌المللی بسازید باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی آن انجام دهید. 

بسته حمایتی تشویقی برای فیلمسازان

در ادامه این نشست علی سمندری معاون رئیس امور هماهنگی و نظارت علمی فرهنگی دفتر معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به حضور تاثیرگذار سینماگران در جنگ دوازده روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: من از جانب معاون اول محترم دولت از سینماگران و هنرمندانی که در این جنگ دوازده روزه به موقع و دقیق پای مصالح کشور ایستادند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

سمندری درباره تولیدفیلم فاخر نیز افزود: فیلم فاخر را نمی‌توان از پیش و با صراحت تعریف کرد. چون ممکن است از نگاه عده‌ای یک فیلم فاخر باشد و از نگاه عده‌ای دیگر آن فیلم در این دسته‌بندی جای نگیرد و یا برعکس ممکن است فیلمی از نگاه ما فاخر نباشد اما از نگاه جمع مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره نحوه کمک به تولید فیلم فاخر عنوان کرد: به نظرم کمک صرفا این نباشد که کل پول تولید یک فیلم فاخر را پرداخت شود. کمک می‌تواند تبدیل به یک بسته حمایتی - تشویقی شود. یعنی سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیاید و کار فاخری تولید کند و در کنارش دولت و یا سازمان از این نوع کارها حمایت کند. این می‌تواند به کار ضریب دهد. یعنی به جای تولید دو یه سه تولید فاخر، تعداد بیشتری از این نوع کارها تولید شود.

فیلم فاخر را تعریف کنیم

مرتضی دهقان معاون برنامه‌ریزی امورفرهنگ، ورزش و گردشگری سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: در فصل ۱۵ جدول 16یک بند اختصاصی حوزه هنر وجود دارد که سازمان مکلف شده ۲۰ فیلم فاخر تولید کند. رویکرد حوزه سازمان این است که دستگاه محوری را پشتیبانی و حمایت کند تا در کنار سایر ظرفیت‌هایی که وجود دارد بتوانیم نسبت به حوزه اجرایی‌سازی آن بند اقدام کنیم.

وی با اشاره به ضرورت‌های ساخت فیلم فاخر اظهار کرد: در ابتدا چند موضوع باید مورد بحث قرار گیرد. نکته اول این است که تعریف واحدی از فیلم فاخر داشته باشیم. منظور از فیلم فاخر چیست و چه چارچوبی را برای فیلم فاخر باید متصور شویم؟ نکته دوم این است که از لحاظ دسته‌بندی موضوعی این 20 فیلم ذیل چه عنوانی تعریف می‌شوند؟ و نکته سوم این که توزیع کاری این فیلم‌ها قرار است توسط چه مجموعه‌هایی انجام شود؟

فیلمی بسازیم که کشور نیاز دارد

حبیب ایل بیگی مدیر عامل موسسه سینماشهر نیز در این نشست با اشاره به اهمیت محتوایی آثار فاخر گفت: آنچه که به نظر من برای ساخت فیلم فاخر لازم است این است که ببینم کشور به چه چیزی نیاز دارد. ما معمولا منتظریم که اثری صرفا تولید شود اما باید ببینیم که کشور هم به آن اثر نیاز دارد؟ ما اینجا مساله داریم. 

در ادامه این نشست مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و دبیر این کارگروه، گزارشی از پیگیری مصوبات شورای سینما ارائه کرد. احداث سینما در شهرهای بالای صد هزار نفر، بازنگری و تسهیلگری دریافت مالیات هنرمندان، تشکیل کارگروه تخصصی شورای سینما، پرداخت عیدی به اعضای خانه سینما در پایان سال 1403، طرح ارتقاجایگاه جهانی و منطقه‌ای سینمای ایران، طرح سینمای پیشرفت، تشکیل شورای استانی به ریاست استانداران، روزآمدسازی دفاتر انجمن سینمای جوان، تولید فیلم مستند-آیین‌نامه مستندنگاری از جمله عناوینی بودند که شفیعی در این گزارش از آنها نام برد. 

در این نشست علی افضلی مدیرکل معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی، سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، محسن دریا لعل نماینده سازمان فرهنگی هنری اوج، محمد حمیدی‌مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی، جواد خاندوزی مدیر ستاد و مطالعات نظری ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی قربانی مدیرکل هنر و تبلیغ نوین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجید شیخ انصاری دانشگاه هنر و حمید رضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.

گفتنی است در این جلسه احکام اعضای کارگروه تخصصی شورای سینما نیز اعطا شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار