روایت کارگردانان بزرگ هالیوود از جنگهای فرسایشی آمریکا
کارگردانان بزرگ هالیوود از کوبریک تا کاپولا همیشه موضعی انتقادی نسبت به جنگهای آمریکا در جهان داشتهاند، از ویتنام تا عراق مردم بیگناه کشورهای مورد هجوم و سربازان آمریکایی قربانیان سیاستمداران و ژنرالهای جنگ طلب شدهاند. در این گزارش نگاهی به فیلمهایی کردهایم که تأثیرات جنگ بر روان انسان را به تصویر کشیدهاند.

صنعت سینما همواره کوشیده است تا تصویری واقعی و هشداردهنده از آثار جنگ ارائه دهد؛ فیلمهای جنگی نه تنها نبردهای نظامی را روایت میکنند، بلکه از اضطراب و ویرانیهای روانی میگویند که در ذهن سربازان، خانوادهها و نسلهای پس از جنگ بهجا میماند.
در ادامه، برخی از مهمترین فیلمهایی که به موضوع جنگ پرداختهاند، معرفی میشوند:
غلاف تمامفلزی (Full Metal Jacket): فیلمی از استنلی کوبریک که با نگاهی انتقادی، فرآیند تبدیل جوانان آمریکایی به ماشینهای بیاحساس جنگی را در فضای آموزش نظامی به تصویر میکشد.
پل رودخانه کوای (The Bridge on the River Kwai): داستان اسارت گروهی از سربازان متفقین در جنگ جهانی دوم که ناخواسته در ساخت پلی استراتژیک برای دشمن نقشآفرینی میکنند. فیلم، کشمکش میان وظیفه، غرور و وجدان انسانی را بررسی میکند.
اینک آخرالزمان (Apocalypse Now): اثر فرانسیس فورد کاپولا که کابوس جنگ ویتنام را روایت میکند. سربازانی که در دل جنگ، فرماندهای روانپریش را پرستش میکنند، در حالیکه خود نیز در حال فروپاشی روانی است.
بهترین سالهای زندگی ما (The Best Years of Our Lives): نگاهی انسانی به زندگی سه سرباز آمریکایی بازگشته از جنگ جهانی دوم که حالا باید با واقعیتهای تلخ زندگی پس از جنگ کنار بیایند.
در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front): داستان نوجوانی ۱۷ ساله که داوطلبانه وارد ارتش میشود، اما خیلی زود با چهره بیرحم و غیرقهرمانانه جنگ مواجه میگردد.
راههای افتخار (Paths of Glory): فیلمی از کوبریک که با بیرحمی تمام، فشارهای سیاسی و نظامی را به تصویر میکشد؛ جایی که جان سربازان به سادگی فدای جاهطلبی افسران بالادست میشود.
توهم بزرگ (La Grande Illusion): فیلمی ضدجنگ که بر طبقات اجتماعی، انساندوستی و مسئولیتپذیری در دل بحران تمرکز دارد و بر این باور است که جنگ نه تنها دشمن، بلکه همنوع را نیز قربانی میکند.
جوخه (Platoon): ساختهی الیور استون که براساس تجربیات شخصی او در جنگ ویتنام شکل گرفته. فیلم، نگاهی بیواسطه به آشفتگی اخلاقی، روانی و انسانی در میدان نبرد دارد.
مهلکه (The Hurt Locker): روایتی از زندگی پرتنش سربازان خنثیکننده بمب در عراق که نهتنها با مرگ، بلکه با اعتیاد به هیجان و اثرات بلندمدت روانی جنگ دستوپنجه نرم میکنند.
سینما همواره در خدمت ثبت تجربههای انسانی بوده است؛ فیلمهایی که به موضوع جنگ میپردازند تلنگری هستند برای یادآوری این حقیقت که جنگ، حتی پس از پایان رسمیاش، همچنان در جسم و روح آدمها به حیات خود ادامه میدهد.