هتلهای خاص کارگردان پدرخوانده/ شما مسافر نیستید، بازیگر هستید
فرانسیس فورد کاپولا نه صرفاً یک سرمایهگذار در حوزه مهمانپذیری، بلکه در حوزه اقامت مسافران هم میخواهد کارگردانی را تجربه کند. همانطور که خودش گفته: «مهمانان، تماشاگران ما هستند و کارکنان، بازیگران ما.»

فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سرشناس هالیوودی، از معدود هنرمندانی است که دنیای سینما را با جهان هتلداری پیوند زده است. هتلهای او که با برند The Family Coppola Hideaways شناخته میشوند، نه تنها اقامتگاههایی لوکس و متفاوت هستند، که بازتابی از ذهنیت یک فیلمساز دارند که در آن روایت، جزئیات، فضاسازی و ایجاد تجربهای خاص برای مخاطب مهم است درست مثل سینما!
مزیت اصلی این هتلها این است که برای مسافران در عین اقامت یک تجربه سینمایی به وجود آورده؛ مهمان به جای یک اقامت ساده، وارد دنیایی از روایت، رنگ، نور وتداعی های خاص از سینما میشود که با آثار کاپولا پیوند خورده است.
در ادامه هتلهای کاپولا را با هم مرور میکنیم:
در هتل Palazzo Margherita در شهر زیبای برنالدای ایتالیا، که کاپولا آن را در زادگاه پدربزرگش بازسازی کرده، فضای داخلی اتاقها و حیاط مرکزی با الهام از فیلمهای ایتالیایی کلاسیک طراحی شدهاست. دیوارهای گچبری شده قدیمی، لامپهای شیشهای، سرامیکهای سنتی و حتی یک باغچه کوچک ، همه یادآور فضایی است که کمی ما را با قسمت دوم پدرخوانده پیوند میزند. در این هتل، یک سالن نمایش اختصاصی هم وجود دارد که مهمانان میتوانند در آن فقط فیلمهای کاپولا را تماشا کنند.
هتل دیگر او نامش Turtle Inn بوده، در بلیز واقع است. آلاچیقهای بزرگ که المانهایی از جنگل، ساحل و معماری بومی دارد. محلی که آرامش مطلق را برای مسافران فراهم میکند، اما در عین حال، با فضای عجیب و خاص خود یادآور فیلمهایی چون The Conversation بوده، فیلمی که با سکوت و رمزآلود بودن همراه است. نورپردازی ملایم، استفاده از چوبهای تیره، پنجرههای کوچک، همه این حس را تائید میکند که انگار مسافر در صحنهای از یک فیلم رازآلود حضور دارد.
هتل Jardin Escondido در بوئنوس آیرس آرژانتین نیز فضای شهری و البته کلاسیک دارد. جالب است بدانید کاپولا مدتی در آنجا زندگی کرد و حتی فیلمنامه نوشته، پس از این تجربه او تصمیم میگیرد که این خانه را به یک اقامتگاه خصوصی هنرمندانه تبدیل کند. این خانه پر است از کتابخانههایی که کتابهای سینمایی و نقاشیهای کلاسیک دارد. وسایلی که یادآور سینمای آمریکای جنوبی هست هم بخش دیگری از این فضا را به خود اختصاص داده است. گفته میشود رنگهای غلیظ دیوارها مستقیم به حس بصری فیلمهایی چون Tetro اشاره دارد؛ فیلمی که کاپولا در آرژانتین فیلمبرداری کرد.
هتل Blancaneaux Lodge در کوهستانهای بلیز هم ابتدا یک پناهگاه شخصی برای استراحت و خرید این کارگردان بوده اما بعد تبدیل به هتل- بوتیک شد. برخی میگویند این اقامتگاه با آبشار طبیعی، کابینهایی با شمع و فضایی که انگار از دل جنگل بیرون آمدیم، تداعیگر دنیای وهمآلود Apocalypse Now است. در واقع کاپولا این فیلم را در جنگلهای فیلیپین فیلمبرداری کرد، اما فضای روانشناختی جنگل در این هتل هم جاری است.
هتل و اقامتگاههایی که با نام اوست ویژگیهای دیگری هم دارد که نشان از علاقه او به محیط زیست و طبیعی بودن پدیدهها دارد. او مایل است که یک تجربه چندحسی برای مسافران به وجود بیاورد و برای همین در همهی هتلهای او موسیقی ایتالیایی یا کارائیبی پخش میشود، عطر گیاهان بومی در هوا هست، غذاها با استفاده از مواد ارگانیک و محلی تهیه میشوند و کتابها، دیویدیها و عکسهای پشتصحنهی فیلمهای او در دسترس مهمانان قرار دارد.
همهی اینها باعث میشود که مسافر نهتنها اقامت کند، بلکه درون یک فیلم زندگی کند و تصور کند بازیگری است که با ورودش به هتل انگار وارد یک فیلم سینمایی میشود و بازیاش شروع میشود. این سطح از غوطهوری در احساسات در بیزنس و هتلداری، کمتر در صنعت گردشگری دیده میشود و همین مزیت منحصربهفرد کاپولا در مقوله هتلداریست. او نه صرفاً یک سرمایهگذار در حوزهی مهمانپذیری، بلکه در حوزه اقامت مسافران هم میخواهد کارگردانی را تجربه کند. همانطور که خودش گفته: «مهمانان، تماشاگران ما هستند و کارکنان، بازیگران ما.»