ادعای جنجالی مدیر نتفلیکس درباره منسوخ شدن سینما
تد ساراندوس، مدیرعامل نتفلیکس، در اظهاراتی بحثبرانگیز مدعی شد که این پلتفرم هالیوود را نجات میدهد و اکران فیلم در سالنهای سینما ایدهای منسوخ شده است، سخنانی که واکنشهای متفاوتی از سوی فیلمسازان برانگیخته است.

«تد ساراندوس» مدیر عامل نتفلیکس ادعا میکند که پلتفرم استریم او «هالیوود را نجات» میدهد و اکران فیلمها در سالنهای سینما «یک ایده منسوخ شده» است.
این اظهارات ساراندوس بیتردید خشم فیلمسازانی مانند «کریستفر نولان» کارگردان «اوپنهایمر» (Oppenheimer) یا «رایان کوگلر» کارگردان فیلم پرفروش «گناهکاران» (Sinners) که این هفته نامهای پراحساس به سینماروها تقدیم کرد را برمیانگیزد. اما بسیاری از فیلمسازان از جمله «دیوید فینچر» به همکاری با این پلتفرم ادامه میدهند و از مدل پخش آنها استقبال کردهاند. هرچند «گرتا گرویگ» و برخی دیگر برای اکران فیلمهای نتفلیکس در سالنهای سینما به توافق رسیدهاند.
ساراندوس در «اجلاس تایم-۱۰۰» به این پرسش پاسخ داده است که آیا نتفلیکس برای هالیوود چالش ایجاد کرده یا نه: «نه، ما در واقع هالیوود را نجات میدهیم.»
این مدیر عامل نتفلیکس را شرکتی توصیف میکند که عمیقاً با ذائقه مخاطب آشناست و هدفش ارائه محتوایی است که آنها میخواهند.: «مشتریان به ما چه میگویند؟ میخواهند در خانه فیلم ببینند.»
او ادامه میدهد که سنت دیدن فیلم در سالنهای سینما منسوخ شده است: «به باور من مفهومی منسوخ شده است، برای بیشتر مردم، نه برای همه. اگر بخت این را داشته باشید که در منهتن زندگی کنید، میتوانید به پردیس سینمایی بروید و فیلم ببینید، و این عالی است. بیشتر مردم کشور نمیتوانند.»
پلتفرمهای استریم بهویژه پس از پاندمی کرونا محبوبیت بیشتری پیدا کردند و از آن پس فیلمها کم و کمتر روی پرده باقی میمانند. نتفلیکس چند سال روی فیلمسازان مؤلف سرمایهگذاری کرد تا با کسب اسکار و جوایز مشابه اعتبار بیشتری پیدا کند اما در نهایت به این نتیجه رسید که سرمایهگذاری روی فیلمسازانی مانند «مارتین اسکورسیزی» لزوماً به معنای افزایش شمار مشترکین نیست. بنابراین به تولید بیشتر برنامههایی چون «عشق کور است» (Love Is Blind) و پروژههای کم-هزینهتر بازگشت.
منبع: صبا